Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Vilken socialgrupp hör en till?

Om man har en adlig titel som är godkänd i aristokratiska kretsar vad är man då??
    Överklass som inte lever med verkligehetsförankring som någon skrev? 

Eller om man har föräldrar som är en arbetarklass och en adlig?? 

• Anonym (hmm)

Jag är akademiker, i bostadrätt ( letar efter tomt att bygga på).
    Jobbar i universitetsvärlden som forskare och lärare.

• Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-05-09 14:08:36 följande:
    Undrar jag också. Och kan man vara gifta och tillhöra olika klasser?
    Om jag är adlig och välutbildad och gifter mig med en typisk arbetare. Kan vi då tillhöra olika klasser, eller blir vi något mittemellan, eller gör jag en resa neråt eller han en resa uppåt??? Glad
    Jag undrade det med. Jag ska gifta mig med en lägre medelklass enligt definationen här inne.
  • Anonym (hmm)

Jag har aldrig funderat över det förrän jag blev medlem i FL och läste trådarna.
    Jag har bara varit och tagit folk för vad de är. Jag har aldrig klassificerat in människor i social status, eller klass. 
    Är oerhört fascinerad av  de så kallade Wt trådarna. 

Men det beror nog på att jag aldrig har varit omgiven  av folk som talar om det eller gör väsen av det. 

• Anonym (hmm)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 21:26:33 följande:
    Nu vill jag veta varför överklassen anses vara så kulturell och vad är kultur för något? Var är fiiiint (ser ni hur jag spretar med lillfingret?) och vad är tacky/trashigt/fult/okulturellt?
    "S"  Fint folk spretar inte med lillfingret.  Det gör de nyrika som vill vara finaDrömmer
  • Anonym (hmm)
    Indianica skrev 2011-05-09 22:35:34 följande:
    Ja, och det är kanske främst i mötet med andra klasser man själv tydligt också märker sin egen klass?