Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Vilken socialgrupp hör en till?

Om man har en adlig titel som är godkänd i aristokratiska kretsar vad är man då??
    Överklass som inte lever med verkligehetsförankring som någon skrev? 

Eller om man har föräldrar som är en arbetarklass och en adlig?? 

• Anonym (hmm)

Jag är akademiker, i bostadrätt ( letar efter tomt att bygga på).
    Jobbar i universitetsvärlden som forskare och lärare.

• Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2011-05-09 14:08:36 följande:
    Undrar jag också. Och kan man vara gifta och tillhöra olika klasser?
    Om jag är adlig och välutbildad och gifter mig med en typisk arbetare. Kan vi då tillhöra olika klasser, eller blir vi något mittemellan, eller gör jag en resa neråt eller han en resa uppåt??? Glad
    Jag undrade det med. Jag ska gifta mig med en lägre medelklass enligt definationen här inne.
  • Anonym (hmm)

Jag har aldrig funderat över det förrän jag blev medlem i FL och läste trådarna.
    Jag har bara varit och tagit folk för vad de är. Jag har aldrig klassificerat in människor i social status, eller klass. 
    Är oerhört fascinerad av  de så kallade Wt trådarna. 

Men det beror nog på att jag aldrig har varit omgiven  av folk som talar om det eller gör väsen av det. 

• Anonym (hmm)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 21:26:33 följande:
    Nu vill jag veta varför överklassen anses vara så kulturell och vad är kultur för något? Var är fiiiint (ser ni hur jag spretar med lillfingret?) och vad är tacky/trashigt/fult/okulturellt?
    "S"  Fint folk spretar inte med lillfingret.  Det gör de nyrika som vill vara finaDrömmer
  • Anonym (hmm)
    Indianica skrev 2011-05-09 22:35:34 följande:
    Ja, och det är kanske främst i mötet med andra klasser man själv tydligt också märker sin egen klass?

Jag tänker lite på Solsidan-avsnittet där Alex och Anna tvingas ha parmiddag med den intellektuella eliten, en sådan situation har jag också befunnit mig i när vi blev hembjudna till två professorer på makens gamla jobb, vilken mardröm - Jag kallsvettades när hans fru rabblade klassiska dikter utantill På samma sätt är det mardrömslikt att umgås med inlands-raggare, tala om att känna sig malplacerad
    Varför svettades du och kände dig malplacerad?
    Själv skulle jag ha lyssnat och sedan fört konversationen vidare.

Alla är inte belevade i allt utan har sina egna intressen. Allmänbildning är dock viktigt.

• Anonym (hmm)
    Anonym (Smygsosse) skrev 2011-05-09 22:44:56 följande:
    Ja, så kan det många gånger vara. Själv "ser" jag inte sådant, utan har alltid trott att det handlar om hur någon är som individ snarare än klasstillhörighet.

Jag råkade en gång ut för en fördömande överklassperson som tydligen kände att det luktade arbetare om mig (fast jag hade faktiskt duschat innan jag gick på den där festen) och som högdraget frågade mig vad jag hade för bil. Jag svarade, och han kontrade med "Jaså, jag trodde att du hade en Volvo 240!" Jag förstod vad han insinuerade, jag var WT, helt enkelt tyckte han. Dock så visste jag inte att han var överklass, det fick jag berättat för mig senare. Hur som helst, senare under kvällen råkade han höra att jag tycker om att laga mat och framför allt en viss råvara. DÅ blev han intresserad av mig!  Men jag blev riktigt förbannad, men eftersom även vi i arbetarklassen får lära oss lite vanligt folkvett så sa jag ingenting, men jag fortsatte prata med de andra och han fick sitta snällt och lyssna. Jag vill inte beblanda mig med så ytliga människor som tycker att det skulle gjort mig till en sämre människa ifall jag hade haft en Volvo 240. Än i denna dag förstår jag inte exakt vad det var jag sa eller gjorde som fick honom att vilja kränka mig från första början. Kanske ett enormt självhävdelsebehov?
    Det var under all kritik. En person som kommer ifrån högre kretsar borde inte få andra  att känna sig mindre värda eller ens försöka. Var han verkligen överklass eller var han nyrik?

• Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2011-05-10 06:10:38 följande:
    Det var under all kritik. En person som kommer ifrån högre kretsar borde inte få andra  att känna sig mindre värda eller ens försöka. Var han verkligen överklass eller var han nyrik?
    Läste precis att ni skrev att han var överklass.
    Jag vet inte vad jag ska säga mer än att som du påpekar så borde han veta bättre.

Osäkerhet finns i alla klasser beroende  men jag tycker den är mer uttalad i de så kallade lägre klasserna.

Några exempel:
    Här kan jag inte gå in det ser för fint ut.
    Jag känner mig malplacerad.
    Duger jag?
    För jag mig på rätt sätt?

• Anonym (hmm)
    trettioplus skrev 2011-05-10 07:44:53 följande:
    Ja, det är också intressant: I hur många avseenden får man "sticka ut" för att inte längre vara en Svensson?
    Även här kanske man kunde skapa en ekvation där man mäter tyngd i "svenssoneriet" i ena vågskålen, mot "omständigheter som sticker ut" i den andra? ;p
    Vidare kan man fundera kring om det skulle vara "svenssonaktigt" att inte sticka ut någonstans alls? Tillhör ett visst mått av "icke tillhörande omständigheter" saken i sig?
    Vad är definitionen av Svensson? 
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?