• tänkertill

Vilken socialgrupp hör en till?

trettioplus skrev 2011-05-10 22:51:47 följande:
    Det är möjligt att jag är förd bakom ljuset, men faktum kvarstår ändå att jag aldrig definierat eller identifierat mig som arbetarklass. Min och makens uppväxtförhållanden är likartade, trots att hans båda föräldrar är akademiskt skolade när mina inte är det.
    Nu har jag följt tråden ett tag och kan inte låta bli att lägga mig i.
    Jag tror att kärnan till ditt avstånd när andra kallar dig arbetarklass är att du säger att du aldrig har identifierat dig själv som det. Men det byter ju inte att du inte är det. Jag skulle, utifrån det du har skrivit, definiera dig som (modern) arbetarklass. Visserligen medelsvensson, men medelklass och medelsvensson är ju inte samma sak. Att göra en klassresa gör man inte "över en natt" som många har påpekat. Själv kommer jag aldrig kunna bli överklass hur mycket jag än gärna skulle vilja (fast varför skulle jag vilja det?). Jag är fast i medelklassen och trivs bra med det. En typiskt medelmedelklass tycker jag själv.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-10 23:36:33 följande:
    Jag antar att det ligger samma drivkraft bakom den här typen av diskussion, som att jag bjuder in Jehovas på kaffe, trots att jag orubblig ateist.
    Detta är lite intressant tycker jag. Det är precis som i denna tråd Skrattande Du bjuder in till diskussion men egentligen är du väldigt fast i ditt tyckande om vilken klasstillhörighet du har. Orubblig skulle man kunna säga.

Själv bjuder jag inte in JV på kaffe då dygnet inte har tillräckligt många timmar för det... 
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-10 23:52:02 följande:
    Enligt...?
    Ja enligt mig då. Fyrtioplus, föräldrar med universitetsutbildning (far med MBA - inte så vanligt på 60-talet - och mor med dubbel examina), uppväxt i villa i Stockholm, aldrig rest charter :) men rest utomlands från första året (från Danmark till Kina med föräldrarna), mycket böcker från tidig ålder och likaså teater och dans (som åskådare). Har själv snart dubbel examina (vill vidareutvecklas på "gamla dar"), min bror likaså. Det har aldrig varit viktigt med hur mycket man tjänar utan viktigare hur man gör det. Maken kommer också från ett hem där båda föräldrarna har universitetsutbilding och själv har han sådan. Bor numera utomlands i hus i 10M-klassen. Inga lån och gediget sparande. Hatar att slösa pengar. Låter inte det som medelklass enligt de flesta definitionerna?
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:10:48 följande:
    Jag undrade alltså vad som gör att medelsvensson och medelklass inte har likhetstecken emellan i din bok?
    Därför att - om man nu ska klassificera samhället - så finns det också en arbetar- och en överklass. Och arbetarklassen är större än överklassen och jag antar att det alltid har varit så. Så det som är medelsvensson blir därmed inte "medel" med vanlig matematik. Dvs som skillnaden mellan median och medelvärde kanske? Det som är "arbetarklass" idag är ju inte samma som för 50 år sedan.
  • tänkertill
    Indianica skrev 2011-05-11 00:17:24 följande:
    Näe du. Mitt sista svar före jag tar på mig nattmössan får bli: det är jätteviktigt hur man skaffar sig kunskap. Särskilt i dessa google-.tider Just inom politiken är ju "kunskap" ofta otroligt färgat. Både av propaganda inom partiet och av att man kanske gärna hemfaller åt "människors individuella erfarenheter" eller att man använder folks "erfarenheter" som propaganda. Det är därför jätteviktigt att politiker är välutbildade anser jag och att det inte rör sig om någpn vinklad öppen föreläsning man tar del av och använder i sitt arbete, utan att man använder sig av just forskning.

Men just nu är jag lite matt. Det känns alltid lite i sådana här trådar som att forskningen kan vi lika gärna kasta på sophögen, och så kan vi ta fram harvarna och ge oss ut på åkrarna igen och gå på någon ABF-kurs om vi vill förkovra oss. För kunskap kan man få på alla sätt och alla sätt är lika bra.
  • tänkertill
    Åsa skrev 2011-05-11 00:30:57 följande:
    Nu är du ju medvetet ganska vag om vad detta kulturella kapital innebär i ditt fall. Jag förstår att du inte vill lämna ut dig hur som helst; samtidigt blir det svårt att svara på den fråga du faktiskt ställer i trådstarten utan det, eller kanske mest att motivera vad det är som skulle göra dig till medelklass, då både vad du skriver i trådstarten och hur du skriver det mer är markörer för Medelsvensson-/väletablerad arbetarfamilj (vilken definition du iofs inte instämmer i då du väljer att sätta likhetstecken mellan arbetare och underklass resp Medelsvensson och medelklass).

Så jag ser två problem med trådstartsfrågan. Dels är det  möjligt att du idag kvalar in som medelklass med andra kapital än materiella men detta  går inte at att bedöma eftersom vi inte vet vilka det skulle vara och du av integritetsskäl inte vill förtydliga.
    Dels att vi är oense om själva grundpremissen, vad som kategoriserar "klasserna" ifråga. Dvs du frågar om du  _fortfarande_ är medelklass efter sänkt materiell standard medan jag och andra, med annan syn på klassbegreppen än du, ser den bakgrund du beskriver som arbetarklass (inte den underklass du själv läser in i begreppet) och frågan då snarare blir: är du fortfarande arbetarklass eller har du gjort en klassresa från ditt ursprung åt medelklasshåll iom förändrat socialt kapital du skaffat dig?
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:33:34 följande:
    Men är detta verkligen applicerbart på Sverige idag?
    Den en gång så stora arbetarklassen är idag navet som allmänhetens normer ofta utgår ifrån (medel eller inte medel). Att kalla dagens medelklass för arbetarklass tycker jag är att mörka den historia vi har.
    Kalla den för något annat vedertaget då men det är fortfarande inte medelklass om man nödvändigtvis måste klassificera det. Varför inte modern arbetarklass? Passar det bättre? Ordet finns ju kvar även om den ursprungliga betydelsen kanske inte kvarstår. Precis som socialdemokrati anno 2011 inte är densamma som den var 1950. Inget konstigt med det. 
    Det kallas utveckling.
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:33:34 följande:
    Men är detta verkligen applicerbart på Sverige idag?
    Den en gång så stora arbetarklassen är idag navet som allmänhetens normer ofta utgår ifrån (medel eller inte medel). Att kalla dagens medelklass för arbetarklass tycker jag är att mörka den historia vi har.
    Dessutom kallas inte dagens medelklass för arbetarklass. Det är din definition av medelklass som jag och en del andra här på FL kallar för arbetarklass. Många "medelsvenssons" finns antagligen i arbetarklassen precis som de alltid har gjort. 
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:44:47 följande:
    Den frågan är ju så otroligt mycket mindre intressant än den här diskussionen som sådan, så där fortsätter jag nog att hålla tyst ett tag till

I övrigt håller jag förstås med om din analys av läget där vi definierar sakernas betydelse olika.

Gällande om "jag fortfarande är medelklass" så var jag nog i tanken medelklass=medelsvensson i ganska hög grad och frågan skulle då snarare vara: "är jag fortfarande en medelsvensson". Rörigt värre, men det huvudsakliga syftet - att få igång en diskussion - lyckades jag lite bättre med
    Du är fortfarande medelsvensson (dock tror jag en del kanske tycker att dina två partners kvalificerar dig till en intressantare sådan ). De flesta i denna tråd är nog medelsvenssons!
  • tänkertill
    trettioplus skrev 2011-05-11 00:47:47 följande:
    Frågan är väl om samma gränsdragning gällde för trettio år sedan?

Ur politisk synvinkel så skulle jag hellre se medelbefolkningen som mellersta klassen.
    Jag kan varken politisk eller sociologisk teori inom detta, men jag antar att man förenklat ser det som en triangel med basen som arbetarklass, toppen som överklass och mellanskiktet som medelklass. Uttrycket "mellersta klassen" har jag aldrig hört så vad det betyder vet jag inte. Men jag tror nog att medelklass är ungefär samma procentandel nu som förr, men som sagt jag vet inte. Jag ser det lite som "medellängd". Folk är längre idag än förut men ordet medellängd betyder samma sak om än inte samma längd...
Svar på tråden Vilken socialgrupp hör en till?