• Anonym (orolig syster)

Någon som har varit beroende av fentanyl?

Hej min syster har fentanyl plåster 25mg tror jag det heter.
    Hon har snart haft dom i ett år, tänkte se om någon har tagit såna och vilka biverningar ni har fått och om det va lätt att sluta med dom?

Vore jätte tacksam för svar. 

• Svar på tråden Någon som har varit beroende av fentanyl?
  • Amazina

Jesus Christ, var det första jag tänkte... Men jag antar att du skrivit fel... Mikrogram ska det nog vara...

• Anonym (orolig syster)

ja det stämmer nog ingen som har varit med om det??

• carnitas01

Som alla opiater så blir du GiVETVIS beroende om du har en lång behandling.
    Och svårt att sluta med.
    Men jag antar det finns en anledning att hon får dom.
    Biverkningar är få och en rätt ofarlig medicin som så.

• Anonym (orolig syster)

hon får dom för att hon har kraftig huvudvärk.

• carnitas01

Vad är det för något du är orolig över då?
    Tillhör ju de mindre skadliga medicinerna i alla fall, finns andra vanliga mediciner som är betydligt värre.

• Anonym (har ont)

Vad är det som oroar dig?

• DreamBitch
    Anonym (orolig syster) skrev 2011-05-04 16:16:28 följande:
    hon får dom för att hon har kraftig huvudvärk.
    Varför ligger tråden under "missbruk"?
  • Anonym (orolig syster)

Därför att jag tror att hon är beroende av det.

Dom hittar inga fel på henne, hon har varit inne ett antal gånger och kollat sig, vet också att på ena sjukhuset ville dom inte ge henne nåt för att hon va hög tyckte dom och att när hon har ringt och sagt att hon har ont så säger hon att det är bara ketogan eller fentanyl plåster som hjälper.

Kan ju bli väldigt svårt för henne när hon inte får dom utskrivna längre och hon börjar få abstinens. 

• carnitas01
    Anonym (orolig syster) skrev 2011-05-04 22:52:03 följande:
    Därför att jag tror att hon är beroende av det.

Dom hittar inga fel på henne, hon har varit inne ett antal gånger och kollat sig, vet också att på ena sjukhuset ville dom inte ge henne nåt för att hon va hög tyckte dom och att när hon har ringt och sagt att hon har ont så säger hon att det är bara ketogan eller fentanyl plåster som hjälper.

Kan ju bli väldigt svårt för henne när hon inte får dom utskrivna längre och hon börjar få abstinens. 
    Såklart hon är beroende, blir man alltid vid längre intag som detta.
    Men har hon en smärtproblematik som du säger i hennes huvud att hon fått såpass starka opiater.
    Så ser jag inget annat att hon får fortsätta med dessa, och vara beroende av medicin man behöver är inget att skämmas över.

Och slutar man med opiater som man intagit i mer än par månader, så får man alltid bra med abstinens.
    Inget konstigt här.
    Dock innann man löst huvudvärken, så kan det vara svårt att motivera en uttrappning bara för man är "beroende".
  • Anonym

Aj då, kraftig huvudvärk hon måste ha, det är ju inget medel läkare skriver ut lättvindigt inte.  Men samtidigt är ju huvudvärk är en vanlig biverkan av fentanyl, när man läser i fass, kanske läge att sätta ut det och prova något annat medel, så det inte är fentanylen hon får huvudvärk av ( en liten fundering bara)

Svar på tråden Någon som har varit beroende av fentanyl?