• Anonym (orolig syster)

Någon som har varit beroende av fentanyl?

Hej min syster har fentanyl plåster 25mg tror jag det heter.
    Hon har snart haft dom i ett år, tänkte se om någon har tagit såna och vilka biverningar ni har fått och om det va lätt att sluta med dom?

Vore jätte tacksam för svar. 

• Svar på tråden Någon som har varit beroende av fentanyl?
  • Anonym (orolig syster)
    carnitas01 skrev 2011-05-08 15:39:33 följande:
    Alla opiater/opioder blir man beroende av.
    Det enda dom ger henne är något som funkar.
    Fattar inte varför du ska avgöra hennes tillstånd och inte vad läkarna redan gjort för bedömmning.
    Det är ju faaaaaaan helt uppenbart att hon har problem, eller tror du dom opererar i skallen bara för skoj skull en tråkig dag?

Fentanylplåster är bra, för det ger en jämn dos hela tiden.
    antaglingen så tar du plåsterna själv eftersom du vänder alla tagar utåt!

Hon operarade in en shunt för hennes gamla slutade funka! Den nya funkar och dom har gjort en massa tester och det är inget fel! 
    Väldigt sällan man skickar hem någon med så starka mediciner för att dom klagar på huvudvärk. är nog 1 ½ år sen dom satte in den.

förstår inte varför du ens skriver på i denna tråden?

• DreamBitch
    Anonym (orolig syster) skrev 2011-05-09 10:07:26 följande:

Hon operarade in en shunt för hennes gamla slutade funka! Den nya funkar och dom har gjort en massa tester och det är inget fel! 
    Väldigt sällan man skickar hem någon med så starka mediciner för att dom klagar på huvudvärk. är nog 1 ½ år sen dom satte in den.

Det kan jag även om carnitas kanske är lite väl hård i sina ord.
    Jag förstår inte heller varför du gör en så big deal av detta. Du säger ju själv att det tillhör ovanligheterna att läkare skriver ut dessa preparat. Borde inte detta säga dig något?
    Av vad du har skrivit så har din syster ett beroende, inte ett missbruk. Och läkare skriver inte ut fentanyl för att "bli av" med någon. Det fungerar inte så.
    Gällande hennes njurvärden etc så har ju antagligen läkarna tagit med det i sina beräkningar men har ändå ansett att hon ska kunna ha sina plåster.

Till sist vill jag även påpeka att det är fruktansvärt onödigt att skriva saker i stil med "du tar säkert plåstren själv". Det har inte med saken att göra och är således fruktansvärt irrelevant.
  • carnitas01
    Anonym (orolig syster) skrev 2011-05-09 10:07:26 följande:

Jag använder bara opiater/opioder vid behov, och är nu väldigt längesedan.
    Och du vinner inget på att hitta på saker.

Varför tonläget mot dig har skärpts är att du vägrar acceptera att det kanske är något som inte står rätt till med din syster.
    För nu uppfattar jag tom de har gjort 2st operationer på henne pga hennes huvud.
    Är det inte då logiskt att hon kanske har väldigt ont, och något är DEFINITIVT fel på henne.

Tror du att dom sa "ojdå har du ont i huvudet här har du lite ketogan och fentanyl, har det bra nu och vill du ha mer så ring bara för vi ger dig precis så mycket du vill ha.".
    Så tror inte jag det gick till, utan tror nog att dom såg journalerna och såg stora utredningar och flertal operationer.
    Och snabbt insåg det är nog ingen lek här.

Och varför jag skriver i tråden är för att du ska komma till sans över det hela, för nu låter det nästan som en LMV ligger i luften.
    Sen om vi hade struntat i alla som hade ont som inte läkarna inte kunde hitta fel på, då hade vi haft många som hade avslutat sina liv i förtid pga detta.
    Och smärta är något subjektivt och högt individuellt vad man klarar, det är något du måste inse.
  • Henning1881

Kan bara meddela att det är ett helvete att sluta. Har haft 100 mg /tim och nu nere på 75. Jag måste även ta höga doser Cymbalta mot nervsmärtor. Lyssna inte på vad läkare säger om nertrappning kräv att ni blir inlagda via Maria Pol eller ngt liknande. Fentanyl är detsamma som Heroin och inget man bara slutar med

• Klexane
    Henning1881 skrev 2015-06-21 10:15:40 följande:

Kan bara meddela att det är ett helvete att sluta. Har haft 100 mg /tim och nu nere på 75. Jag måste även ta höga doser Cymbalta mot nervsmärtor. Lyssna inte på vad läkare säger om nertrappning kräv att ni blir inlagda via Maria Pol eller ngt liknande. Fentanyl är detsamma som Heroin och inget man bara slutar med

Och du är 100% säker på att du har 75MG plåster? Det är rätt många plåster att använda. Ingen läkare hade skrivit ut en dos med 75MG/h på Fentanyl plåster.
  • klyban
    Klexane skrev 2015-06-21 10:42:29 följande:
    Och du är 100% säker på att du har 75MG plåster? Det är rätt många plåster att använda. Ingen läkare hade skrivit ut en dos med 75MG/h på Fentanyl plåster.

Inte någonstans funderade du på om det inte är 75 och 100 mikrogram/h som h*n pratar om?
    Det gjorde jag, och kände ingen större menig med att rätta detta.
    Då jag redan visste vad det handlade om, och att problemet var uttrappningen.

• Klexane
    klyban skrev 2015-06-21 15:43:08 följande:

Inte någonstans funderade du på om det inte är 75 och 100 mikrogram/h som h*n pratar om?

Det gjorde jag, och kände ingen större menig med att rätta detta.

Då jag redan visste vad det handlade om, och att problemet var uttrappningen.

Varför tror du jag skrev mitt inlägg?
  • klyban
    Klexane skrev 2015-06-21 21:47:55 följande:
    Varför tror du jag skrev mitt inlägg?
    För att besserwissra.
  • Klexane
    klyban skrev 2015-06-21 23:20:52 följande:

För att besserwissra.

Snarare för att korrigera. Ett Fentanyl plåster på 75mg/h finns inte, då måste man ta x antal plåster för att få den styrkan. Och en läkare skriver inte ut en styrka på plåster på 75mg/h. Smärtplåser har styrkan mcg/h, dvs microgram per timme.
  • klyban
    Klexane skrev 2015-06-22 10:53:08 följande:
    Snarare för att korrigera. Ett Fentanyl plåster på 75mg/h finns inte, då måste man ta x antal plåster för att få den styrkan. Och en läkare skriver inte ut en styrka på plåster på 75mg/h. Smärtplåser har styrkan mcg/h, dvs microgram per timme.

Jag hade valt och säga typ, att man berättar att det handlar om mikrogram och inte milligram.
    Sen hade det varit bra.

Och alla som är det allra minsta insatta om fentanylplåster, vet redan om det du säger.
    Det är bara en person inte som inte förstått skillnaden, eller ens tänkt på det finns en skillnad på mg och µg.
    Då de bara hör det sagt, och tänker man inte.
    Så reflekterar man nog inte ens över om det är milli eller micro, visst det är fel här.
    Säger jag inget om.

• Klexane
    klyban skrev 2015-06-22 11:10:58 följande:

Jag hade valt och säga typ, att man berättar att det handlar om mikrogram och inte milligram.

Sen hade det varit bra.

Och alla som är det allra minsta insatta om fentanylplåster, vet redan om det du säger.

Det är bara en person inte som inte förstått skillnaden, eller ens tänkt på det finns en skillnad på mg och µg.

Då de bara hör det sagt, och tänker man inte.

Så reflekterar man nog inte ens över om det är milli eller micro, visst det är fel här.

Säger jag inget om.

Jaha?
  • Klexane
    klyban skrev 2015-06-22 18:30:02 följande:

Ja!

Jaha, och?!
  • Klexane
    klyban skrev 2015-06-22 22:07:48 följande:

Ja!

Ja, vaddå?
  • Anonym (Drogfajt)

Men så onödigt OT fajt om vem som vet bäst. Ingen här bryr sig, ni är båda lika töntiga och hoggar denna tråd med era barnsligheter. Skärpning för fan.

Svar på tråden Någon som har varit beroende av fentanyl?