Inlägg från: carnitas01 |Visa alla inlägg
  • carnitas01

Någon som har varit beroende av fentanyl?

Som alla opiater så blir du GiVETVIS beroende om du har en lång behandling.
    Och svårt att sluta med.
    Men jag antar det finns en anledning att hon får dom.
    Biverkningar är få och en rätt ofarlig medicin som så.

• carnitas01

Vad är det för något du är orolig över då?
    Tillhör ju de mindre skadliga medicinerna i alla fall, finns andra vanliga mediciner som är betydligt värre.

• carnitas01
    Anonym (orolig syster) skrev 2011-05-04 22:52:03 följande:
    Därför att jag tror att hon är beroende av det.

Dom hittar inga fel på henne, hon har varit inne ett antal gånger och kollat sig, vet också att på ena sjukhuset ville dom inte ge henne nåt för att hon va hög tyckte dom och att när hon har ringt och sagt att hon har ont så säger hon att det är bara ketogan eller fentanyl plåster som hjälper.

Kan ju bli väldigt svårt för henne när hon inte får dom utskrivna längre och hon börjar få abstinens. 
    Såklart hon är beroende, blir man alltid vid längre intag som detta.
    Men har hon en smärtproblematik som du säger i hennes huvud att hon fått såpass starka opiater.
    Så ser jag inget annat att hon får fortsätta med dessa, och vara beroende av medicin man behöver är inget att skämmas över.

Och slutar man med opiater som man intagit i mer än par månader, så får man alltid bra med abstinens.
    Inget konstigt här.
    Dock innann man löst huvudvärken, så kan det vara svårt att motivera en uttrappning bara för man är "beroende".
  • carnitas01

Varför förringar du hennes tillstånd för?
    Han har ju tom opererat huvudet för problem, så det är la knappast osannolikt att det vkarstår problem.

När det gäller levervärdena så kan man byta till morfin, de är betydligt skonsammare för levern.
    Visst kan hon dricka alkohol när hon har plåster med fentanyl, dock så bör man undvika fylla.
    Dexofen är enda som regerar med alkohol och är direkt farligt(är nu borttagen och ska ej gå att skriva ut mer.)
    Resten av dom är ingen större fara vid måttligt intag av alkohol.

Vad spelar det för roll om hon har plåstret på samma ställe?
    Så länge hon inte fått kraftig irritation/inflamation, så är jud et bara köra på.

Har hon såpass stor smärta i huvudet så läkarna skriver ut dessa mediciner, så förstår jag inte vad du vill alls.
    För vill du att hon ska ha så ont att hon inte vet vad hon ska ta vägen?
    Vad som jag känner är mer troligt är att hon döljer något mer allvarligt än vad du fått veta av henne.

• carnitas01
    Anonym skrev 2011-05-05 13:07:56 följande:
    ..varför du vet bättre ÄN fass ska det stå förstås...
    Du verkar inte förstå att anledningen till att flytta runt plåstret är för att inte få irritationer/inflammationer.
    Men får man inga så spelar det ingen roll om man flyttar eller inte.

Det handlar inte om att läsa fass utan förstå fass, annars blir det som fan läser biblen.
  • carnitas01
    Anonym (orolig syster) skrev 2011-05-07 09:00:40 följande:
    Blir så glad när någon förstår mig!

hon har redan varit på två sjukhus, och Linköping är ju typ det sjukhus som är experter på det här och dom vill inte att hon ska komma in igen för dom hittar inga fel på henne. Blir ju väldigt dyrt för dom att fortsätta göra undersökningar när dom inte hittar något.

Känns som det var Ketoganet som gjorde så hon blev beroende och det kan ju vara det som gjorde så hon fick huvudvärk och kände smärta(abstinens) sen går väl man över till fentanyl. och nu sitter hon där hemma med plåster dag ut och dag in utan att det händer nåt mer. Känns fruktansvärt...
    Alla opiater/opioder blir man beroende av.
    Det enda dom ger henne är något som funkar.
    Fattar inte varför du ska avgöra hennes tillstånd och inte vad läkarna redan gjort för bedömmning.
    Det är ju faaaaaaan helt uppenbart att hon har problem, eller tror du dom opererar i skallen bara för skoj skull en tråkig dag?

Fentanylplåster är bra, för det ger en jämn dos hela tiden.
  • carnitas01
    Anonym (orolig syster) skrev 2011-05-09 10:07:26 följande:
    antaglingen så tar du plåsterna själv eftersom du vänder alla tagar utåt!

Hon operarade in en shunt för hennes gamla slutade funka! Den nya funkar och dom har gjort en massa tester och det är inget fel! 
    Väldigt sällan man skickar hem någon med så starka mediciner för att dom klagar på huvudvärk. är nog 1 ½ år sen dom satte in den.

förstår inte varför du ens skriver på i denna tråden?
    Jag använder bara opiater/opioder vid behov, och är nu väldigt längesedan.
    Och du vinner inget på att hitta på saker.

Varför tonläget mot dig har skärpts är att du vägrar acceptera att det kanske är något som inte står rätt till med din syster.
    För nu uppfattar jag tom de har gjort 2st operationer på henne pga hennes huvud.
    Är det inte då logiskt att hon kanske har väldigt ont, och något är DEFINITIVT fel på henne.

Tror du att dom sa "ojdå har du ont i huvudet här har du lite ketogan och fentanyl, har det bra nu och vill du ha mer så ring bara för vi ger dig precis så mycket du vill ha.".
    Så tror inte jag det gick till, utan tror nog att dom såg journalerna och såg stora utredningar och flertal operationer.
    Och snabbt insåg det är nog ingen lek här.

Och varför jag skriver i tråden är för att du ska komma till sans över det hela, för nu låter det nästan som en LMV ligger i luften.
    Sen om vi hade struntat i alla som hade ont som inte läkarna inte kunde hitta fel på, då hade vi haft många som hade avslutat sina liv i förtid pga detta.
    Och smärta är något subjektivt och högt individuellt vad man klarar, det är något du måste inse.
Svar på tråden Någon som har varit beroende av fentanyl?