Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

FamiljenCooper skrev 2011-05-23 15:43:56 följande:
    Ja i det svenska samhället iallafall , här är det legitimt att avsky barn och exkludera barn " för att de låter för mycket " .. Fast sen är vi ju ett OTROLIGT ljudkänsligt folk ...

Jag skyller ALLT på allt jävla curlande med ungarna !
    Och det finns mycket att säga till om angående curlandet. Jag fattar inte varifrån den kom! Har det hänt något med barnpedagogiken i forskningsvärlden som fått många föräldrar att tappa greppet om sans och vett? Men kanske curlandet och barnhatet har ett samband. Låter ju inte helt osannolikt. 
    Jag tror också att effektiviseringen av människan, vilket ju gör att allt fler skaffar barn senare i livet, gör att barn mer och mer betraktas som varelser som bara är i vägen. Och det är ju synd. Att de liksom inte ses som människor. 
  • Velour
    FamiljenCooper skrev 2011-05-23 15:57:59 följande:
    Ja .. jesus ...alltså min kompis är lärare på en högstadieskola i Stockholm ... Jag blir MÖRKRÄDD när jag hör hur ungarna beter sig och än värre hur helt ointresserade föräldrarna är av vad ungarna gör i skolan .

" När de är i skolan är det inte mitt ansvar som förälder " osv ...

Ibland tycker jag synd om mina barn för i jämförelse så lever vi i ett evigt Bootcamp hemma hahahha
    Man har väl alltid ett ansvar för barnets uppfostran? Många gånger uppfostras barnen av andra barn och vuxna, men föräldrar borde väl uppmärksamma så mycket de kan? Om min son slår någon annan under skoltid så sitter jag väl inte bara hemma och rycker på axlarna.  

Är det där curlande eller är det bara total oengagemang från föräldrars sida? 
  • Velour
    Mandi74 skrev 2011-05-23 16:00:52 följande:
    Haha.. min syn på det hela är väldigt färgad av mitt sätt och leva så jag vet inte om det är så mycket att prata om. Jag känner väl mest att man ska ha samma möjligheter oavsett kön och att man ska få leva det liv man vill. Idag ser samhället nästan ner på de kvinnor som vill vara hemma länge med sina barn, för det är så motsträvande.
    Mmm, håller ju med. Vill så gärna kommentera men så skulle jag återigen trampa på folks tår
  • Velour
    Mandi74 skrev 2011-05-23 16:09:43 följande:
    Stressen som kommer sig av att föräldrarna jobbar som galningar för att ha råd med allt som samhället idag kräver att man ska ha för att räknas.
    Dagens samhälle är mer stressat och kraven större på alla än vad det varit förr.
    Sen kan ungomarna idag komunicera och göra varandra illa på ett sätt som är väldigt svår kontrollerat, samhället förändras.. men inte alla förändringar leder till något bra. Tror jag..
    Ja, stressen är nog en stor bov i det hela och hindrar nog engagemang många gånger. 

Jag skrev något i mitt inlägg förut men som jag sedan raderade eftersom det verkar vara ett väldigt känsligt ämne för många. Men det du skrev är pretty much det jag också skrev, men som jag raderade

Effektiviseringen av människan som jag skrev om förut när det gällde att se barn som något som är i vägen, arbete som prioritering nr.1 eftersom samhället har utvecklats åt det hållet osv. speglar ju också av sig i barnuppfostran många gånger.

Sen har vi de som fortfarande tycker att pojkar ska vara vilda och flickor ska vara snälla. De som upprätthåller alla könsroller och som inte ser något fel i att barnen slåss och förstör (för att de är barn och för att det är så pojkar gör). Där är skolan minst lika medskydlig som många föräldrar. Läste faktiskt så sent som förra veckan i någon nyhetssajt om just det här problemet, att skolan reproducerar gamla könsroller genom att helt enkelt strunta i att de förekommer. Pojkar slåss och får vara hur vilda som helst och flickorna hoppas hopprep är gulliga. Antagligen är det så för att det fortfarande arbetar väldigt många äldre lärare och pedagoger fortfarnde (en gissning). 
  • Velour
    FamiljenCooper skrev 2011-05-23 16:10:09 följande:
    Ja jag vet inte .. men det är helt sjukt . " Det är inte mitt problem om han inte vill gå i skolan .. det ÄR ert jobb som lärare att engagera honom " .. osv osv ...

Visst det är ju enklare att rycka på axlarna .. men det ligger inte riktigt i min natur
    Det här kommer ju barnet att lida av när det blir äldre...
  • Velour
    Mandi74 skrev 2011-05-23 16:11:18 följande:
    Haha.. du ska inte vara så rädd om alla andras tår.

Du får väl svara på annat lämplig ställe då.
    Jag är inte rädd, jag vill bara prata om det på ett ytligt och ganska oengagerat sätt just nu Tungan ute
  • Velour

Det här ordspråket säger väldigt, väldigt mycket: "When you judge another, you do not define them, you define yourself". 

Yes, det är så väldigt sant. Så, sätt igång med pajkastningarna mot mig nu (men kom då ihåg er själva i detta

• Velour
    KlasKristian skrev 2011-05-23 16:31:07 följande:
    Try it, you'll like it.
    Alltså try it har jag gjort. Men idag har jag ingen lust. Jag ska vila lite nu och sen ska jag till föräldramöte
  • Velour
    KlasKristian skrev 2011-05-23 17:03:07 följande:
    MEOW!
    Menar du catfight? KattKatt
  • Velour

Alltså, ni är inte kloka nånstans...*skakar på huvudet*

Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...