Mandi74 skrev 2011-05-23 16:09:43 följande:
Stressen som kommer sig av att föräldrarna jobbar som galningar för att ha råd med allt som samhället idag kräver att man ska ha för att räknas.
Dagens samhälle är mer stressat och kraven större på alla än vad det varit förr.
Sen kan ungomarna idag komunicera och göra varandra illa på ett sätt som är väldigt svår kontrollerat, samhället förändras.. men inte alla förändringar leder till något bra. Tror jag..
Ja, stressen är nog en stor bov i det hela och hindrar nog engagemang många gånger.
Jag skrev något i mitt inlägg förut men som jag sedan raderade eftersom det verkar vara ett väldigt känsligt ämne för många. Men det du skrev är pretty much det jag också skrev, men som jag raderade
Effektiviseringen av människan som jag skrev om förut när det gällde att se barn som något som är i vägen, arbete som prioritering nr.1 eftersom samhället har utvecklats åt det hållet osv. speglar ju också av sig i barnuppfostran många gånger.
Sen har vi de som fortfarande tycker att pojkar ska vara vilda och flickor ska vara snälla. De som upprätthåller alla könsroller och som inte ser något fel i att barnen slåss och förstör (för att de är barn och för att det är så pojkar gör). Där är skolan minst lika medskydlig som många föräldrar. Läste faktiskt så sent som förra veckan i någon nyhetssajt om just det här problemet, att skolan reproducerar gamla könsroller genom att helt enkelt strunta i att de förekommer. Pojkar slåss och får vara hur vilda som helst och flickorna hoppas hopprep är gulliga. Antagligen är det så för att det fortfarande arbetar väldigt många äldre lärare och pedagoger fortfarnde (en gissning).