• Nice Girl Wrong Place

Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...

Jag lade den under "tro det eller ej", eftersom deltagarna i denna tråd (förhoppningsvis) är de som ofta råkar i luven på varandra under samhälle och politik.
    Trådar under dessa kategorier (och också religion ibland) tenderar att bli rejält OT och ibland (ve och fasa) börjar folk från skilda politiska läger nästan försynt flörta med varandra.

Detta är givetvis inte helt acceptabelt, men i denna tråd hoppas jag att det ska vara högt i tak.
    Blir du arg på någon? Känner du ett intressant sidospår växa fram ur en diskussion om SD och modersmålsundervisningen (ja kom igen, vi vet alla att det är min hjärtefråga), eller vill du helt enkelt tala om för den där rabiata tjejen som är sjukt vänster att hon är lite cool trots allt? Eller är du kanske bara grälsjuk? Det funkar också.

Du är välkommen. Här kan du inte bli OT. Kom igen, vad har du på hjärtat?

Vad som händer i sandlådan, stannar i sandlådan.

• Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...
  • Nice Girl Wrong Place
    Druid skrev 2011-05-10 12:27:21 följande:
    Med vad, semlor?

Det gör ondast att se närstående lida. Familj, släkt, folkgrupp, sedan andra. Överlag känner dock alla som inte helt saknar empati sig illa berörda av andras lidande. Det är helt fel att förvänta sig att vad du skulle kalla nationalister etc. nödvändigtvis inte bryr sig vad som händer männsikor som tillhör andra folkgrupper. Italienska Casa Pound har t ex. åkt till Kenya för att påbörja en viss biståndsverksamhet och franska Les Identitaíres har anordnat demonstrationer till förmå för tibetaner.

Skillnaden är att "vi" inte vill ha det internationalistiska syntetiska samhället där allt blir likformigt.
    Nej jag känner inte som du angående "folkgruppen", jag gör verkligen inte det.
    Kanske har jag en störning, kanske behöver jag lägga mig på en röd soffa och bearbeta det hela, men nej - jag känner inte så.

Jag ifrågasätter ofta motiven. Jag orkar inte ens ta denna diskussion just nu, men som sagt, jag har svårt att se det ädla i en handling som inte känns äkta, eller som motsägs av andra ideal.

Hur är ett syntetiskt samhälle?
    Och hur i herransnamn är det likformigt?

Säg att vi öppnar alla gränser, fritt fram! Jag tror inte världen skulle förndras nämnvärt. Visst skulle vi få problem med flyktingströmmar, men i det stora hela, på lång sikt, skulle vi inte alls få likformighet.
    Människor drivs av den fira viljan och det är ju inte så att alla drivs av en vilja att "utrota" sin "folkgrupp" men hindras av stängda gränser och namn på länder.

Nej inte semlor. Att starta en omröstningstråd.
  • Druid
    Quintus Zebra skrev 2011-05-10 12:35:57 följande:
    Fast det är ju tvärtom!

I den internationella multikulturella världen blir det aldrig likformigt, eftersom väldigt olika människor lever på samma plats, och för att man enkelt kan kommunicera över hela jordklotet...

Nationaliteten är sällan den starkaste identitetskaparen nuförtiden. Du skulle säkert känna dig närmare en fransk nationalist, än en svensk AFA-medlem...
    Nej det är inte tvärtom. Du betraktar politiska åsikter och diverse andra externa identiteter som mer betydelsefulla än etniska, biologiska identiteter. Det är helt enkelt inte rimligt. Om jag och en (svensk) antifant möttes i Sverige så skulle vi ha väldigt lite gemensamt, ja. Om vi däremot träffades på en gata i Khartoum så skulle vi däremot genast uppleva en viss etnisk tilhörighet. Antifanten skulle kanske förneka det, men det man ser går inte att bortse från. Det som sker idag innebär inte egentlig mångkultur eftersom att internationaliseringen leder till att folk blandas samman i en stor smältdegel och att alla kulturella särdrag i slutändan slipas ned. Idag sker det mest i länder som Sverige, Holland etc. Att vi är först att begå etniskt självmord är riktigt pinsamt.
  • Nice Girl Wrong Place
    Druid skrev 2011-05-10 12:45:42 följande:
    Nej det är inte tvärtom. Du betraktar politiska åsikter och diverse andra externa identiteter som mer betydelsefulla än etniska, biologiska identiteter. Det är helt enkelt inte rimligt. Om jag och en (svensk) antifant möttes i Sverige så skulle vi ha väldigt lite gemensamt, ja. Om vi däremot träffades på en gata i Khartoum så skulle vi däremot genast uppleva en viss etnisk tilhörighet. Antifanten skulle kanske förneka det, men det man ser går inte att bortse från. Det som sker idag innebär inte egentlig mångkultur eftersom att internationaliseringen leder till att folk blandas samman i en stor smältdegel och att alla kulturella särdrag i slutändan slipas ned. Idag sker det mest i länder som Sverige, Holland etc. Att vi är först att begå etniskt självmord är riktigt pinsamt.
    Khartoum av alla fuckin places också...
  • Druid
    CoolNice Girl Wrong Place skrev 2011-05-10 12:42:24 följande:
    Nej jag känner inte som du angående "folkgruppen", jag gör verkligen inte det.
    Kanske har jag en störning, kanske behöver jag lägga mig på en röd soffa och bearbeta det hela, men nej - jag känner inte så.

Jag ifrågasätter ofta motiven. Jag orkar inte ens ta denna diskussion just nu, men som sagt, jag har svårt att se det ädla i en handling som inte känns äkta, eller som motsägs av andra ideal.

Hur är ett syntetiskt samhälle?
    Och hur i herransnamn är det likformigt?

Säg att vi öppnar alla gränser, fritt fram! Jag tror inte världen skulle förndras nämnvärt. Visst skulle vi få problem med flyktingströmmar, men i det stora hela, på lång sikt, skulle vi inte alls få likformighet.
    Människor drivs av den fira viljan och det är ju inte så att alla drivs av en vilja att "utrota" sin "folkgrupp" men hindras av stängda gränser och namn på länder.

Nej inte semlor. Att starta en omröstningstråd.
    Jag är ganska så väl medveten om att vi har skilda åsikter. Min poäng med länken tidigare och att kalla dig för amygdalt handikappad var i viss mån för att visa att diskussionen i sig nog inte skulle leda någonstans. Det är inte sådana som du och jag som är benägna att byta åsikt om något så grundläggande. Och på sitt sätt kanske det är bra karaktärsdrag. Kappvändare är ganska opålitliga och föraktliga. Drömmer

I alla fall så skulle världen absolut förändras. Svenskarna skulle snart vara en försvinnande minoritet i Sverige och till slut upplösas. Det skulle kanske vara några mindre svenska samhällen här och där, men det skulle endast vara en spillra.

Starta en omröstning du. Min katt vinner helt klart. Ja, såvida du inte använder ledande språk och värdeladdade ord i din trådbeskrivning.
  • Quintus Zebra
    Druid skrev 2011-05-10 09:27:31 följande:
    1. Ja, och det är troligtvis åtminstone en av orsakerna till att Spanien alltid floppat tidigare. Nu verkar de vara överens om att lägga klubbrivaliteten bakom sig i landslagssammanhang. Jag tycker även att det inte går att jämföra t ex. katalaner och basker med t ex. afrikaner. Det blir en helt annan sak med plötslig, storskalig invandring från t ex. Afrika.

2. Nej, men genom fortsatt stor invandring så blir problemen ännu större.

3. Huh? Vad så att säga replikerar du på?

4. Problemen som uppstått beror ju på att ett stort antal personer med annan än fransk tillhörighet befinner sig i Frankrike. Begreppet kulturkrock är ju inte så nytt liksom. Att samma problem börjat växa fram även i Sverige tyder ju på att det mångkulturella samhällsexperminetet inte är så lyckat som etablissemanget ihärdigt vill få oss att tro. Därmed inte sagt att det är invandrarnas fel.  
    1. Har du hört talas om ETA eller IRA eller om forna Jugoslavien? Även om folkgrupper kan se likadana ut och ha bott nära varrandra länge, så betyder det inte att man inte blir ovänner.

2. Nja, det vet du inte. Frankrike har redan minskat invandringen och det har bara skapat större problem. För självklart är det så att invandrarna känner sig utpekade och blir ännu mer frustrerade av en politk som har som syfte att få dem att framstå som Frankrikes största problem.

3. Är du så naiv att du inte ror att det finns människor som medvetet skapar konflikter mellan dessa grupper för att vinna makt? Alla de som sprider fördomar och rasistisk propaganda i Frankrike kastar ju bensin på elden.

4. Nej, nu gissar du bara.  Problemen beror på desperation, rädsla och hat mellan grupperna. Tror du verkligen att man kan lösa det genom att som SD och ND späda på rädslan, desperationen och hatet ännu mer? Våra problem påminner ganska lite om Frankrikes. Mångkultur har Sverige varit så länge vi har funnits, men visst är vi mer mångkulturella idag. Och det går knappast att stoppa.
  • Nice Girl Wrong Place
    Druid skrev 2011-05-10 12:52:36 följande:
    Jag är ganska så väl medveten om att vi har skilda åsikter. Min poäng med länken tidigare och att kalla dig för amygdalt handikappad var i viss mån för att visa att diskussionen i sig nog inte skulle leda någonstans. Det är inte sådana som du och jag som är benägna att byta åsikt om något så grundläggande. Och på sitt sätt kanske det är bra karaktärsdrag. Kappvändare är ganska opålitliga och föraktliga. Drömmer

I alla fall så skulle världen absolut förändras. Svenskarna skulle snart vara en försvinnande minoritet i Sverige och till slut upplösas. Det skulle kanske vara några mindre svenska samhällen här och där, men det skulle endast vara en spillra.

Starta en omröstning du. Min katt vinner helt klart. Ja, såvida du inte använder ledande språk och värdeladdade ord i din trådbeskrivning.
    Varför skulle svenskarna försvinna?
    Skulle vi svenskar sluta knulla svenskar?
    Hela din världsbild känns mycket konstig, som att du förutsätter att det ni finns något som rent fysiskt förhindrar utplåning av svenskar. Och att detta något kan försvinna.
  • Nice Girl Wrong Place
    Druid skrev 2011-05-10 12:52:36 följande:
    Ledande språk och värdeladdade ord använder jag aldrig.
    Det är min intelligenta överlägsenhet som lyser igenom...
  • TheCoopers
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-05-10 12:48:12 följande:
    Kom pussy pussy!Katt
    well if you put it that way .... 
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Den stora OT-tråden där PK och PI kan mötas...