Noun skrev 2011-05-10 01:03:26 följande:
Jo, att kristna tror att muslimer är på irrvägar förstår jag. Fast om judarnas gud inte är en avgud enligt dessa tänkta kristna fundamentalister blir det ju ännu virrigare (för mig alltså :P)
Jag menar; I Islam är ju kristna "på irrvägar", minst sagt, men det är mest på grund av att de tror att Allah(swt) någonsin skulle anta mänsklig form, även fast det förstås också handlar om att de bortser från den siste profeten (fvmh).
Fast jag börjar ana hur de tänker angående Muhammed (fvmh), även om jag ändå inte kan begripa det riktigt... Muslimer anser att också kristna kan vara rättfärdiga, på vilkor att de är monoteister. Dvs att de inte ser Isa som en gud jämställd Allah(swt) utan som en helhet (även om detta förstås är irrlära).
Jo, men alltså, både kristendom (oavsett vilken form) och islam (oavsett form) är ju direkta avgreningar från judendomen. Om man ser på det rent logiskt så var ju Jesus egentligen jude, eller hur? Det finns en tro bland fundamentalister (kristna) att judarna är guds utvalda folk, men att de vänt gud ryggen. Innan Kristus återkommer till jorden så kommer några judar att "inse sanningen" (dvs. att Jesus vad guds utsände/guds son etc). Vad gäller islam så antar jag att de ser det som att muslimer valde att följa en falsk profet, och att de därför egentligen inte vördar samma gud, fastän de typ tror att de gör det. Ja, något åt det hållet i alla fall.
Förresten kanske du skulle intressera dig för The Council of Nicaea, vilket kan ge dig en bild av hur oeniga de tidigt kristna var kring Jesu lära etc.