Anonym (lina32) skrev 2011-05-03 10:39:14 följande:
Ja, jag tycker att matten också är svår, men generellt är just sån "logik" rätt svår.... Var det för kort om tid? Hmm, ja de är ju inte direkt generösa med tiden....
Tuula: Om man pluggar upp betygen hamnar man i en annan urvalsgrupp. Och jag tror inte man får plugga upp hur mkt som helst längre? Jag plyggade upp 5 ämnen för ca sju år sen.... Men då när de räknar in dem hamnar man i gruppen där övriga också pluggat upp betygen.... ;P
Anonym (hm): Tack, jag jag måste väl göra det....vad ville du studera?
Ja, nu var ju det bara en utprovning av frågor, så vi fick ett smakprov av alla matematikdelar på en gång. Dock rekommenderade de 10 minuter till just XYZ-delen och det var 12 frågor. Alltså mindre än en minut per fråga och de var ganska knepiga. Mitt största fel var nog att jag i början liksom glömde bort att jag redan hade svaret (ett av fyra eller fem alternativ) och började räkna från fel håll. Vad man bör göra är nog att göra en snabb bedömning av vilket eller vilka svar man tror att det är (oftast går ju något eller några att utesluta ganska lätt genom överslagsräkning) och sedan kontrollräkna bakifrån utifrån svaret om du fattar vad jag menar.
Jag är bra på matte och har läst t o m matte E, men det hjälper inte så mycket som man skulle kunna tro eftersom man måste tänka så annorlunda på högskoleprovet jämfört med när man räknade matte i skolan. Man måste lära sig tänket och därför förbättrar man oftast sitt resultat varje gång man gör provet! :)