• Anonym (lina32)

Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?

Blir enormt ledsen, när jag gick i skolan för rätt många år sen var jag inte alls plugginspirerad och gick därför ut gymnasiet med ett betyg på runt 13.20 ungefär.

Nu sökte jag till sjuksköterskeutbildningen och det verkar helt omöjligt att komma in någonstans överhuvudtaget. Lägsta poängen ligger på ca 15.40 - rejält mycket högre än mina betyg!! :(

Finns det flera sätt att bli ssk än genom den traditionella ssk-utbildningen? Känns enormt tungt att behöva ge upp min dröm om att få jobba med det....

Hur kom ni andra in? Vad finns det för alternativ?

• Svar på tråden Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?
  • Neapea87
    Anonym (lina32) skrev 2011-05-03 10:39:14 följande:
    Ja, jag tycker att matten också är svår, men generellt är just sån "logik" rätt svår.... Var det för kort om tid? Hmm, ja de är ju inte direkt generösa med tiden....

Tuula: Om man pluggar upp betygen hamnar man i en annan urvalsgrupp. Och jag tror inte man får plugga upp hur mkt som helst längre? Jag plyggade upp 5 ämnen för ca sju år sen.... Men då när de räknar in dem hamnar man i gruppen där övriga också pluggat upp betygen.... ;P

Anonym (hm): Tack, jag jag måste väl göra det....vad ville du studera?
    Ja, nu var ju det bara en utprovning av frågor, så vi fick ett smakprov av alla matematikdelar på en gång. Dock rekommenderade de 10 minuter till just XYZ-delen och det var 12 frågor. Alltså mindre än en minut per fråga och de var ganska knepiga. Mitt största fel var nog att jag i början liksom glömde bort att jag redan hade svaret (ett av fyra eller fem alternativ) och började räkna från fel håll. Vad man bör göra är nog att göra en snabb bedömning av vilket eller vilka svar man tror att det är (oftast går ju något eller några att utesluta ganska lätt genom överslagsräkning) och sedan kontrollräkna bakifrån utifrån svaret om du fattar vad jag menar.

Jag är bra på matte och har läst t o m matte E, men det hjälper inte så mycket som man skulle kunna tro eftersom man måste tänka så annorlunda på högskoleprovet jämfört med när man räknade matte i skolan. Man måste lära sig tänket och därför förbättrar man oftast sitt resultat varje gång man gör provet! :)
    I have enough friends
  • Stardust83

Läser till sjuksköterska i Örnsköldsvik men vi läser för umeå universitet.Kom in på högskoleprovet som var 0,6 när jag skrev det och tror inte de har superhög intagning på gymnasiebetyg heller.Men det är klart,ligger ju en bit bort men jag flytta hit från stockholm och ångrar det inte en sekund :)

• Anonym (en till)
    Anonym (lina32) skrev 2011-05-03 19:29:03 följande:
    0,6 är bra! Medel ligger väl där runtomkring... Va roligt att du jobbat länge inom det, hur gammal är du? Ja, man har ju inte direkt höga betyg....men ska du göra om provet i höst? :)
    Jag är 27år, har jobbat som USK sen studenten -03 från omv.programmet så lite förkunskaper har jag allt.
    Kommer jag inte in ska jag göra om det i höst, men det är tydligen nytt då med fler delprov och mer matematik.
    Ska du skriva i höst?
    Vilken högskola söker du till?
  • Anonym (lina32)
    Stardust83 skrev 2011-05-03 19:42:46 följande:
    Läser till sjuksköterska i Örnsköldsvik men vi läser för umeå universitet.Kom in på högskoleprovet som var 0,6 när jag skrev det och tror inte de har superhög intagning på gymnasiebetyg heller.Men det är klart,ligger ju en bit bort men jag flytta hit från stockholm och ångrar det inte en sekund :)
    Härligt att höra, rätt långväga flytt, var det svårare att komma in på hemorten?
    Anonym (en till) skrev 2011-05-03 21:34:35 följande:
    Jag är 27år, har jobbat som USK sen studenten -03 från omv.programmet så lite förkunskaper har jag allt.
    Kommer jag inte in ska jag göra om det i höst, men det är tydligen nytt då med fler delprov och mer matematik.
    Ska du skriva i höst?
    Vilken högskola söker du till?
    Ja, jag ska skriva i höst! :)  Kommer att behöva pepping puh! :P  Jag kommer nog att söka till alla skolor som finns för att få chansen att komma med någonstans...du då?
  • Anonym (en till)
    Anonym (lina32) skrev 2011-05-03 21:56:30 följande:
    Ja, jag ska skriva i höst! :)  Kommer att behöva pepping puh! :P  Jag kommer nog att söka till alla skolor som finns för att få chansen att komma med någonstans...du då?

Det går säkert bra ska du se. Om inte annat så går det ju alltid att skriva om till våren igen.

Jag har sökt till Jönköping och Skövde till hösten. Jönköping har 120 platser och Skövde 40 platser så tror chansen är större i Jkpn.

• StinaGul

Jag blev antagen på högskoleprovet, fick 0,7 på det.
    Har bara 12.1 i betyg.
    Jag sökte på alla platser där det var lägst antagning, kom in i östersund där jag läste första terminen, sen bytte jag till min hemstad. Lycka till!

• Anonym (lina32)
    StinaGul skrev 2011-05-04 12:11:27 följande:
    Jag blev antagen på högskoleprovet, fick 0,7 på det.
    Har bara 12.1 i betyg.
    Jag sökte på alla platser där det var lägst antagning, kom in i östersund där jag läste första terminen, sen bytte jag till min hemstad. Lycka till!
    Smart, så det är inte svårt att byta om man kommer in på en ort väldigt långt bort typ?
  • StinaGul
    Anonym (lina32) skrev 2011-05-04 12:41:24 följande:
    Smart, så det är inte svårt att byta om man kommer in på en ort väldigt långt bort typ?
    programmen ser ju väldigt olika ut på olika skolor, så har man otur kan man inte tillgodoräkna sig kurserna utan måste läsa om. Men du kan ju alltid försöka. Med mig har de varit väldigt hjälpsamma fast jag hållt på att krångla till det!
  • Stardust83

Ja..kommer ju från stockholm och där är det bra höga poäng för o komma in.Iaf för att jag skulle ha en chans.

• Places

Jag tycker att du ska försöka med högskoleprovet. Jag har inte läst hela tråden, men jag kom in på sjuksköterskeutbildningen med 14, nånting och en av mina f.d kursare skrev högskoleprov och kom in, hennes resultat var 0.4!!! Du kanske hamnar på reservplats, det gjorde jag, men det är många som kommer in ändå, då det är vanligt att folk söker till fler utbildningsplatser. Fortsätt kämpa om det verkligen är sjuksköterska du vill bli! Det kommer gå!!:) Lycka till!

Svar på tråden Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?