Inlägg från: Anonym (lina32) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lina32)

Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?

Blir enormt ledsen, när jag gick i skolan för rätt många år sen var jag inte alls plugginspirerad och gick därför ut gymnasiet med ett betyg på runt 13.20 ungefär.

Nu sökte jag till sjuksköterskeutbildningen och det verkar helt omöjligt att komma in någonstans överhuvudtaget. Lägsta poängen ligger på ca 15.40 - rejält mycket högre än mina betyg!! :(

Finns det flera sätt att bli ssk än genom den traditionella ssk-utbildningen? Känns enormt tungt att behöva ge upp min dröm om att få jobba med det....

Hur kom ni andra in? Vad finns det för alternativ?

• Svar på tråden Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?
  • Anonym (lina32)
    Neapea87 skrev 2011-05-03 01:07:26 följande:
    Gör högskoleprovet och sök in på det!
    Ja, jag insåg just att jag lär bli tvungen att göra det ändå...går inte att komma undan.... kom du in på betyg?
  • Anonym (lina32)

Åh, jag hoppas hoppas, det gör inget att det kostar, jag ska redan börja öva på provet nu under våren!! Men tydl. har de ändrat provet lite så det kanske inte finns lika många gamla prov att titta på, men de har ju angivit vilka områden som kommer med på provet (algebra, geometri osv).

:)

Inlägg 4: oj va bra!! Det är ju över medel, pluggade du mycket till det?? :) KUL!!

• Anonym (lina32)
    Neapea87 skrev 2011-05-03 01:18:27 följande:
    Jag har inte kommit in någonstans än, men det program som jag sökt till har ett intag på 22,5 i betyg+meritpoäng och jag ligger nog på någonstans runt 19,5-20,0 så jag förlitar mig på högskoleprovet ;)

Vet du vilken poäng på högskoleprovet som krävs för att komma in på ssk-programmet i den stad där du vill läsa? Eller det kanske inte spelar så stor roll var du kommer in?
    Oj va bra betyg du har, jätteduktigt!! :) Du kommer säkert in!! Du har ju mycket bättre betyg än de flesta! :)

Mjo, här i stan är det ca 15-16 i betyg, beroende på om man kollar på våren eller hösten... Hmm...
  • Anonym (lina32)
    Neapea87 skrev 2011-05-03 04:31:19 följande:
    Nja, det vet jag inte... tänk på att meritpoängen (2,5) är inräknade där. Mitt snittbetyg ligger nog någonstans runt 17,5 utan meritpoäng tror jag. Det kanske är ganska bra i och för sig, men inte tillräckligt bra för det jag vill läsa... :/ Dock fick jag precis reda på mitt nya högskoleprovresultat och om jag inte har en ofantlig otur så kommer jag in på det, så nu är jag så glad som jag bara vågar vara! :)

Plugga mycket till den nya XYZ-delen (aritmetik, algebra, geometri, funktionslära och statistik) inför höstens prov, den var helt klart den svåraste på utprovnings-provet vi fick nu i april. Jag hoppas att man får mer tid på sig med varje fråga på den delen på det riktiga provet!
    Ja, jag tycker att matten också är svår, men generellt är just sån "logik" rätt svår.... Var det för kort om tid? Hmm, ja de är ju inte direkt generösa med tiden....

Tuula: Om man pluggar upp betygen hamnar man i en annan urvalsgrupp. Och jag tror inte man får plugga upp hur mkt som helst längre? Jag plyggade upp 5 ämnen för ca sju år sen.... Men då när de räknar in dem hamnar man i gruppen där övriga också pluggat upp betygen.... ;P

Anonym (hm): Tack, jag jag måste väl göra det....vad ville du studera?
  • Anonym (lina32)
    SysterYster76 skrev 2011-05-03 12:18:44 följande:
    Jag kom in på högskoleprovet. Jag har gjort det tre ggr och varje gång höjdes mitt resultat. Så om jag vore dig skulle jag TRÄNA på äldre högskoleprov innan. Tror man kan hitta det på nätet.

Och om det ändå inte räcker så gör om igen nästa gång! Lycka till!
    Oj va bra!!! Hur länge har du varit färdig nu? Känns lastgammal att plugga nu, jag är över 30...

Men jag ska absolut gör provet!!! :)

Jag ska verkligen öva, öva!!

Superbra tips alla här ovan, tack! Nu gäller bara att ladda ordentligt, jag har svårast för matten och logiken... ;)
  • Anonym (lina32)
    Anonym (en till) skrev 2011-05-03 19:23:41 följande:
    Här är en till som försöker ta sig in på sjuksköterskeprogrammet med inte allt för höga betyg. Ligger precis som dig på omkring 13.5, vilket inte räcker till!
    Tycker det är konstigt att det är så höga antagningspoäng dit.

Gjorde högskoleprovet för första gången i vår men fick bara 0.6. Ska ändå testa att söka på det!

Har jobbat 8år som USK, tycker att man borde ha större chans då.
    0,6 är bra! Medel ligger väl där runtomkring... Va roligt att du jobbat länge inom det, hur gammal är du? Ja, man har ju inte direkt höga betyg....men ska du göra om provet i höst? :)
  • Anonym (lina32)
    Stardust83 skrev 2011-05-03 19:42:46 följande:
    Läser till sjuksköterska i Örnsköldsvik men vi läser för umeå universitet.Kom in på högskoleprovet som var 0,6 när jag skrev det och tror inte de har superhög intagning på gymnasiebetyg heller.Men det är klart,ligger ju en bit bort men jag flytta hit från stockholm och ångrar det inte en sekund :)
    Härligt att höra, rätt långväga flytt, var det svårare att komma in på hemorten?
    Anonym (en till) skrev 2011-05-03 21:34:35 följande:
    Jag är 27år, har jobbat som USK sen studenten -03 från omv.programmet så lite förkunskaper har jag allt.
    Kommer jag inte in ska jag göra om det i höst, men det är tydligen nytt då med fler delprov och mer matematik.
    Ska du skriva i höst?
    Vilken högskola söker du till?
    Ja, jag ska skriva i höst! :)  Kommer att behöva pepping puh! :P  Jag kommer nog att söka till alla skolor som finns för att få chansen att komma med någonstans...du då?
  • Anonym (lina32)
    StinaGul skrev 2011-05-04 12:11:27 följande:
    Jag blev antagen på högskoleprovet, fick 0,7 på det.
    Har bara 12.1 i betyg.
    Jag sökte på alla platser där det var lägst antagning, kom in i östersund där jag läste första terminen, sen bytte jag till min hemstad. Lycka till!
    Smart, så det är inte svårt att byta om man kommer in på en ort väldigt långt bort typ?
  • Anonym (lina32)

Då är det bara att börja plugga till högskoleprovet! :D

Svar på tråden Sjuksköterska - kommer inte in, fler sätt?