• Chappen

Sovrutiner på dagen för 7 månders TIPS!?!?!

Hej har en tjej på 7 månader och tycker jag har svårt att få in rutinerna med sömn på dagarna så jag vill gärna ha lite tips från er med 7 månaders bebisar hemma. Hon sover flera korta pass. Jag har en kille på snart 3 år och honom fick jag in rutinerna bättre på han sov oftast 1 timme på förmiddagen, 2 timmar på eftermiddagen och sen en kortis vid 5-tiden när han var i denna ålderna. Hur har ni gjort med era rutiner, tips mottages gärna Hon sover bra på natten.

• Svar på tråden Sovrutiner på dagen för 7 månders TIPS!?!?!
  • Natulcien

Min son är i och för sig bara 6 månader än, men han sover också bara korta pass; 3x30 min per dag, oftast fm, efter lunch + sen em.
    Men barn är väl olika. Om det är så han vill sova, så får han det. Så länge han är nöjd så...
    Jag upplever att det enklaste är att följa bebisens rytm så långt som möjligt. Den enda rutin vi har är att vi lägger honom för natten vid ungefär samma tid.
    Varför måste han sova just 1 tim på fm och 2 tim på em? Jag tycker 3 tim låter mycket.?

• Chappen
    Natulcien skrev 2011-04-29 13:43:16 följande:
    Min son är i och för sig bara 6 månader än, men han sover också bara korta pass; 3x30 min per dag, oftast fm, efter lunch + sen em.
    Men barn är väl olika. Om det är så han vill sova, så får han det. Så länge han är nöjd så...
    Jag upplever att det enklaste är att följa bebisens rytm så långt som möjligt. Den enda rutin vi har är att vi lägger honom för natten vid ungefär samma tid.
    Varför måste han sova just 1 tim på fm och 2 tim på em? Jag tycker 3 tim låter mycket.?
    Hon behöver inte sova exakt som storebror men det e ju den referens jag har Hon blir väldigt gnällig o jag märker att hon e trött så hon skulle behöva sova mer o jag ville hal lite tips på vad andra gör
  • Izela

jag är nästan alltid ute hela dagarna och då sover hon i vagnen nån gång mellan 11-12 typ och sen en gång till på em vid 15 tiden. hon sover oxå rätt korta pass hemma så därför föredrar jag vagnen där hon sover liiite längre i alla fall.

• Natulcien
    Chappen skrev 2011-04-29 13:58:48 följande:
    Hon behöver inte sova exakt som storebror men det e ju den referens jag har Hon blir väldigt gnällig o jag märker att hon e trött så hon skulle behöva sova mer o jag ville hal lite tips på vad andra gör
    Hur sover hon då? Alltså hur många/långa pass, och på natten?
  • kenton

Min son är ganska så exakt 7 månader o han har inte haft några rutiner alls när det gäller sömnen fram tills för tre veckor sen. O nu följer han dom nästan slaviskt. Vaknar vid sextiden på morronen. Sen tar han sina lurar vid åtta, halv elva, halv två o klockan fyra. Då sover han bara 30 minuter åt gången. Sen somnar han vid 19 för natten.

• Leiben
    Natulcien skrev 2011-04-29 13:43:16 följande:
    mycket? här http://se.babycenter.com/baby/sleep/sleepneeded/ och på andra ställen står det 3½ timme på dagen.

min kille kanske faktsikt ska sova kortare lurar och jag kanske inet borde försöka få dem längre eftersom han bara är vaken ungefär 2 timmar innan han blir trött. Om han sover mer åt gången sover han ju fler timmar på dagen än han borde. På nätterna sover han föööör lite. Å andra sidan är han verkligen inte utvilad när han vaknar på sin 4:e korta lur för dagen utan trött och gnällig.
  • Natulcien
    Leiben skrev 2011-04-29 17:27:30 följande:
    mycket? här se.babycenter.com/baby/sleep/sleepneeded/ och på andra ställen står det 3½ timme på dagen.
    Ok. Då är det min son som sover mindre än vad han "ska" då... Fast han är ju å andra sidan nöjd och glad, så han kanske har mindre sömnbehov än genomsnittet?
    Fast han sover ju 12 tim. på natten istället för 11, så han hamnar ju på 13,5 tim. per dygn vilket bara är 1 tim. mindre än rekommenderat.
  • emilou77
    Natulcien skrev 2011-04-29 17:35:44 följande:
    Ok. Då är det min son som sover mindre än vad han "ska" då... Fast han är ju å andra sidan nöjd och glad, så han kanske har mindre sömnbehov än genomsnittet?
    Fast han sover ju 12 tim. på natten istället för 11, så han hamnar ju på 13,5 tim. per dygn vilket bara är 1 tim. mindre än rekommenderat.
    Fast här snittar vi mellan 12-13 h per dygn oavsett hur det sovs på dagen. Bebisar är ju olika och har olika sömnbehov.

Min nästan 7-månaders försöker jag få att sova ett längre pass på förmiddagen och sedan två kortare. För att han ska sova länge måste jag nästan alltid vara ute med vagnen. Jag har dock börjat inse att ett exakt sömnschema är omöjligt att få till för oss. Så istället för att jag ska stressa över hur han sover så försöker jag låta honom göra lite som han vill. Blir det ett kort pass på fm sover han en extra lur runt lunch bara. Och sover han 15 istället för 16 får vi klämma in en extra lur innan nattsömnen bara. På förmiddagen orkar han också bara vara uppe ca 2 h, men på em kan det bli upp mot 4 h... 

Hursomhelst, mitt bästa tips är att inte stressa över sömnen. Det blir bara värre för er båda då. Eftersom hon sover bra på natten så kanske bara det är en liten extra lur du ska klämma in under dagen så hon inte är gnällig på dagen.  
  • Leiben
    emilou77 skrev 2011-05-01 08:38:16 följande:
    Fast här snittar vi mellan 12-13 h per dygn oavsett hur det sovs på dagen. Bebisar är ju olika och har olika sömnbehov.

Min nästan 7-månaders försöker jag få att sova ett längre pass på förmiddagen och sedan två kortare. För att han ska sova länge måste jag nästan alltid vara ute med vagnen. Jag har dock börjat inse att ett exakt sömnschema är omöjligt att få till för oss. Så istället för att jag ska stressa över hur han sover så försöker jag låta honom göra lite som han vill. Blir det ett kort pass på fm sover han en extra lur runt lunch bara. Och sover han 15 istället för 16 får vi klämma in en extra lur innan nattsömnen bara. På förmiddagen orkar han också bara vara uppe ca 2 h, men på em kan det bli upp mot 4 h... 

Hursomhelst, mitt bästa tips är att inte stressa över sömnen. Det blir bara värre för er båda då. Eftersom hon sover bra på natten så kanske bara det är en liten extra lur du ska klämma in under dagen så hon inte är gnällig på dagen.  
    ja det blir ju väldigt svårt att ha sovschema på dagen. fast experterna skull enog säga att rutin är a och o och att det via rutiner blir ordning på det hela....men jag är skeptisk
  • Natulcien
    Leiben skrev 2011-05-01 10:49:17 följande:
    ja det blir ju väldigt svårt att ha sovschema på dagen. fast experterna skull enog säga att rutin är a och o och att det via rutiner blir ordning på det hela....men jag är skeptisk
    Nej, jag begriper inte heller hur man ska kunna ha någon rutin eller fasta sovtider på dagtid..? Man gör ju inte exakt samma saker varje dag, och man måste ju kunna anpassa sovningen till vad man gör under dagen.
    Jag tror att lagom är bäst även vad gäller  rutiner. Att fastna i ett alltför strikt schema tror jag varken barn eller föräldrar mår bra av.
Svar på tråden Sovrutiner på dagen för 7 månders TIPS!?!?!