• Leiben

Sovrutiner på dagen för 7 månders TIPS!?!?!

Natulcien skrev 2011-04-29 13:43:16 följande:
    Min son är i och för sig bara 6 månader än, men han sover också bara korta pass; 3x30 min per dag, oftast fm, efter lunch + sen em.
    Men barn är väl olika. Om det är så han vill sova, så får han det. Så länge han är nöjd så...
    Jag upplever att det enklaste är att följa bebisens rytm så långt som möjligt. Den enda rutin vi har är att vi lägger honom för natten vid ungefär samma tid.
    Varför måste han sova just 1 tim på fm och 2 tim på em? Jag tycker 3 tim låter mycket.?
    mycket? här http://se.babycenter.com/baby/sleep/sleepneeded/ och på andra ställen står det 3½ timme på dagen.

min kille kanske faktsikt ska sova kortare lurar och jag kanske inet borde försöka få dem längre eftersom han bara är vaken ungefär 2 timmar innan han blir trött. Om han sover mer åt gången sover han ju fler timmar på dagen än han borde. På nätterna sover han föööör lite. Å andra sidan är han verkligen inte utvilad när han vaknar på sin 4:e korta lur för dagen utan trött och gnällig.
  • Leiben
    emilou77 skrev 2011-05-01 08:38:16 följande:
    Fast här snittar vi mellan 12-13 h per dygn oavsett hur det sovs på dagen. Bebisar är ju olika och har olika sömnbehov.

Min nästan 7-månaders försöker jag få att sova ett längre pass på förmiddagen och sedan två kortare. För att han ska sova länge måste jag nästan alltid vara ute med vagnen. Jag har dock börjat inse att ett exakt sömnschema är omöjligt att få till för oss. Så istället för att jag ska stressa över hur han sover så försöker jag låta honom göra lite som han vill. Blir det ett kort pass på fm sover han en extra lur runt lunch bara. Och sover han 15 istället för 16 får vi klämma in en extra lur innan nattsömnen bara. På förmiddagen orkar han också bara vara uppe ca 2 h, men på em kan det bli upp mot 4 h... 

Hursomhelst, mitt bästa tips är att inte stressa över sömnen. Det blir bara värre för er båda då. Eftersom hon sover bra på natten så kanske bara det är en liten extra lur du ska klämma in under dagen så hon inte är gnällig på dagen.  
    ja det blir ju väldigt svårt att ha sovschema på dagen. fast experterna skull enog säga att rutin är a och o och att det via rutiner blir ordning på det hela....men jag är skeptisk
  • Leiben
    vittra skrev 2011-05-01 11:32:03 följande:
    Sover hon bra på natten så förstår jag inte riktigt problemet?

Vi har inte haft några tydliga rutiner utan det viktiga är ju att de får sova när de behöver. Det kan ju bli flera kortare stunder eller ibland bara någon enstaka lång. Och beroende på dagsform osv så varierar ju även sömnbehovet i stort.

Blir hon trött och gnällig så lägg henne då helt enkelt. Det behöver ju inte vara exakt lika varje dag utan när hon har behov av det.
    ja man behöver säkert olika mkt sömn också beroende på vad man gör/gjort. I bland gör man så stor skillnad på barn och vuxna. VI får minsann äta olika mycket och på oregelbundna tider och sova olika mycket varje natt och ibland har man sovit mycket ocg är fortfarande trött och ibland lite och känner sig pigg. Ibland kan (eller kunde man innan man fik barn) lägga sig på soffan en stund och om man vaknade kunde man gå upp eller ligga kvar och säkert sova 1 timme till. SKulle jag då ha BEHÖVT den timmen? gjorde det till eller från?

Visst är det skillnad på vuxna och barn på alla möjliga sätt men i bland tror vi (även jag) att barn ska vara maskiner och man ska hitta det exakt perfekta och så ska det gälla ALLTID varje sekund och funkar det inet en dag så tvivlar man på att man ju hittat det där bästa och så letar man vidare.

Nä, alla människor har olika behov olika stunder. NU somnade skrutt här i sängen tittandes på mig helt lugn. Andra gånger behöver han ammas eller gosas med för att varva ner. Vilket sätt är då det rätta? Båda så klart!
  • Leiben

yohanna: jobbiga nätter! Jag känner igen både nattföreteelsen och tankarna fööör väl.

jag säger inte att rutiner är dåligt. tvärtom mår både barn och vixa bra av förutsägbarhet både psykiskt och fysiskt. men ibland är det som om vi tänker att barn ska programmeras och gör man det rätt blir alla som skalman. det tror inte jag. det är inte förenligt med min mässiskosyn då jag inte är en behaviorist. den är det ju också olika från människa till männsika hur mycket förutsägbarhet man behöver för att funka som bäst.

men mitt barn kan inte ens ha fasta sovtider eftersom han sover oftast 30 min men kan sova upp till 1½ timme så när han sover nästa pass blir alltid 2 timmar efter att han sist vaknat för det är det han orkar vara vaken.

Svar på tråden Sovrutiner på dagen för 7 månders TIPS!?!?!