Natulcien skrev 2011-04-29 17:35:44 följande:
Ok. Då är det min son som sover mindre än vad han "ska" då... Fast han är ju å andra sidan nöjd och glad, så han kanske har mindre sömnbehov än genomsnittet?
Fast han sover ju 12 tim. på natten istället för 11, så han hamnar ju på 13,5 tim. per dygn vilket bara är 1 tim. mindre än rekommenderat.
Fast här snittar vi mellan 12-13 h per dygn oavsett hur det sovs på dagen. Bebisar är ju olika och har olika sömnbehov.
Min nästan 7-månaders försöker jag få att sova ett längre pass på förmiddagen och sedan två kortare. För att han ska sova länge måste jag nästan alltid vara ute med vagnen. Jag har dock börjat inse att ett exakt sömnschema är omöjligt att få till för oss. Så istället för att jag ska stressa över hur han sover så försöker jag låta honom göra lite som han vill. Blir det ett kort pass på fm sover han en extra lur runt lunch bara. Och sover han 15 istället för 16 får vi klämma in en extra lur innan nattsömnen bara. På förmiddagen orkar han också bara vara uppe ca 2 h, men på em kan det bli upp mot 4 h...
Hursomhelst, mitt bästa tips är att inte stressa över sömnen. Det blir bara värre för er båda då. Eftersom hon sover bra på natten så kanske bara det är en liten extra lur du ska klämma in under dagen så hon inte är gnällig på dagen.