• Ocean Pearl

IVF-gravida med BF i Dec/Jan

Varit och gjort nytt ultraljud igen=)) Allt ser bra ut, men de är ju små. Pojken låg 10,7% under snittet den här gången så det var lite bättre. Tjejen låg 29,1% under snittet så hon låg lite mer under den här gången, men bägge följer sina kurvor så det var bra sa bm. Moderkakorna ser bra ut och flödet är fint i navelsträngarna så hon tyckte inte jag skulle oroa mig för nått. Pojken väger nu 846g och flickan 671g. 

När barnmorskan hörde att vi bara har skaffat varsitt ombyte kläder till barnen än så länge tyckte hon att vi skulle börja förbereda inför deras ankomst. Det gjorde mig lite nervös faktiskt. Det känns ju som om det är gott om tid kvar men man vet ju aldrig. Har ni börjat förbereda mycket än? 

Idag måste jag en sväng förbi jobbet också. Har ju självklart fått en blankett som ska kompletteras av min chef till min ansökan om graviditetspenning.  Alltid är det något! 

• Ocean Pearl

Eileen1: Skönt att operationen är gjord och att det gått bra. Hoppas du haft en bra helg i Stockholm även om det var en del tråkigheter innan du/ni kom iväg. 

SinnerSaint: Det där med värk i svanken känner jag igen. Jag får även väldigt ont i svanskotan när jag suttit ner en stund. Det är väldigt obehagligt.

I onsdags var jag hos bm igen på tul. Allt såg bra ut. De är ju fortfarande små, men har ändå vuxit till sig lite. Pojken vägde nu 1174g och flickan 951g, så de ligger ju fortfarande under normalkurvan men inte riktigt lika mycket längre. Det är skönt att de växt till sig lite i alla fall, hoppas det fortsätter så.

Nu har vi även börjat förbereda lite. Vi har varit och beställt vagn och bilbarnstolar. Vi har köpt skötbädd, amningskudde, babysitters och varsina filtar. Det är ju en början i alla fall även om det är mycket som saknas. 

I morgon ska vi gå på den andra träffen av våran föräldrautbildning. Hoppas det blir lite bättre än vad första träffen var. Imorgon ska det handla om förlossningen så det kan nog bli intressant. 

• Ocean Pearl

Humöret är verkligen svajigt=) Jag har alltid haft väldigt mycket tålamod och kunnat skratta bort saker och ting, men nu om något inte går som det ska blir jag galen. Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Jag vill bara skrika rakt ut. Min man tycker det är mycket roligt att så små saker kan få mig att bli arg och tjurig nu. Det är han ju inte riktigt van vid. Tack och lov går det över fort. 

• Ocean Pearl

Varit på ultraljud igen. Allt ser fortfarande bra ut, de växer sakta men säkert=)) Nu väger killen 1504gram och tjejen 1370gram. 
    Jag har däremot gått upp 12kilo, inte lika kul, och det är ju faktiskt ett antal veckor kvar. Var ska detta sluta? Tycker inte jag äter så mycket för det kan jag inte. Det får inte plats. Äter jag för stora portioner trycker det på så det är svårt att andas och sen trycker det mot pulsådern så jag blir svimfärdig. Ingen skön känsla.

Idag har jag varit och träffat sjukgymnasten också pga foglossningen. Fick lite tips och enkla övningar att göra. Hon rekommenderade även att jag skulle palla upp med ännu mera kuddar i sängen när jag ska sova. Jag fattar inte riktigt hur det ska underlätta när jag vänder mig men, men allt är värt att prova.

Ha en riktigt skön fredagskväll alla!!! 

• Ocean Pearl

Kan bara hålla med er andra, det börjar bli jobbigt att vara gravid nu. Jag längtar efter min vanliga kropp, när man kan sova som man vill, röra sig som man vill och inte känna sig så här trött och klumpig hela tiden. Jag skulle aldrig orka hålla på att flytta och greja nu. 

Jag har också fruktansvärt ont av foglossning i blygdbenet. Sjukgymnasten rekommenderade att sova med minst 1-2 kuddar mellan knäna. Sen fick jag några övningar jag skulle göra också, men då måste man ligga på rygg och det klarar jag inte. Fast det hjälper faktiskt ganska mycket med kuddarna. Det är lite svårt och trassligt på natten när man ska försöka vända på sig, när man ska försöka få med alla kuddar och allt, men det går.

Det börjar bli jobbigt att inte få sova mer än en till en och en halv timme i taget på nätterna. Jag är uppe och kissar fem-sex gånger per natt, det är inte konstigt jag är så trött hela tiden.

Jag har börjat att packa väskan, men tycker det är svårt att veta vad jag ska packa och hur mycket ombyten och sånt man ska ta med till bäsarna.

Har fått så svårt att äta också. Maten fastnar liksom halvvägs. Det finns inget som jag är direkt sugen på och vill ha och när jag sen äter sätter det sig som en klump i halsen. Det känns inget vidare.

Fy vilket klagoinlägg det här blev. Jag är ju givetvis glad och lycklig över att få vara gravid och att få uppleva allt det här. Jag skulle absolut inte vilja vara utan de här upplevelserna men ibland måste man bara få ur sig lite av allt jobbigt och negativt. Hoppas ni andra mår lite bättre.  

• Ocean Pearl

Hej allihopa! 
    Nu är tvillingarna härSolig . De kom för två veckor sen. Allt gick bra, men eftersom flickan var lite liten har vi varit inlagda på neonatala i en och en halv vecka, men nu är vi hemma. Pojken mår bara bra och äter och växer, medan vi måste sondmata flickan för hon orkar inte äta hela sina portioner själv, men hon blir starkare och starkare. 
    Det är en helt fantastisk känsla att ha dom här nu. Det går inte att beskriva=) 

Hoppas allt är bra med er andra! 

• Ocean Pearl

Hej! Det var en evighet sen jag var inne här, men ser att det är flera som är igång med syskonGlad Själv är jag gravid i vecka 18. Jag fick ju tvillingar så här är det full fart. Ett syskon var inte direkt planerat just nu, men vi var ju oförklarligt barnlösa och vi skyddade oss inte så då blev det så härSkrattande Kul att titta in här och se att tråden fortfarande är igång.

• Ocean Pearl

Tack alla! Det ska bli jätte kul med ett syskon även om det inte var planerat. Tror det kommer bli riktigt tufft då tvillingarna bara kommer vara 20 månader. Tycker det är fullt upp nu. Gör inget annat än säger ajaj, nej och jagar ungar som klättrar högt och lågtObestämd. Samtidigt tror jag det är roligt för barnen att det inte kommer skilja så mycket i ålder. Förhoppningsvis kommer de ha mycket roligt ihop.
    Sen är det ju lite fantastiskt att vi faktiskt lyckades bli gravida på egen hand efter så många års kämpande och tre ivf:er.

Eileen1: Mina är tvåäggstvillingar efter att de satte in två embryonSkrattande.  

Svar på tråden IVF-gravida med BF i Dec/Jan