• Ocean Pearl

IVF-gravida med BF i Dec/Jan

Sinner Saint: Tack för listan. Jag har inte ens tänkt på hälften ser jagSkrattande. Vad grejer man kommer att behöva, och vi kommer att behöva dubbelt av allt. Ojojoj!!!
    Vad är Minifom?

När har ni tänkt att börja handla alla grejer? Jag tycker det känns lite tidigt än, samtidigt som man kanske borde börja för det är ju en massa saker att skaffa och det kan ju vara skönt att sprida ut alla utgifter lite.

Jag kommer i från Motala.  

• Ocean Pearl

Idag har jag varit på ultraljud igen. Allt såg bra ut, tack och lov. Den ena bäbisen är fortfarande mindre, det skiljer 10 dagar i storlek på dom. Enligt barnmorskan och läkaren var det inget att oroa sig över, fast det kan man ju inte låta bli i alla fall. 
    Det var i vilket fall som helst underbart att få se dem igen och att se två små hjärtan som slog. Ska tillbaka på rul den 25/7.
    SinnerSaint: Åhh, vad kul med Ullared! Dit vill jag med. Jag har en kompis som var där för några veckor sen och det fanns massor av grejer till nyfödda. Shoppa på du!

• Ocean Pearl

Jahl: Det är tvåäggstvillingar=))

Har inte känt några rörelser än, däremot har jag börjat få sammandragningar, specilellt när jag sitter på huk eller lutar mig framåt. De går över snabbt bara jag slappnar av men det är inte så bekvämt. Jag längtar massor till man börjar känna lite rörelser. 

Jag smörjer också med barnolja både på magen och brösten men har ändå fått några bristningar på ena bröstet. Min barnmorska sa att det inte hjälper att smörja eftersom det inte är överhuden som spricker utan det är lagret under huden. Hur mycket bristningar man får är tydligen genetiskt också, enligt henne.   

• Ocean Pearl

Grattis till lyckade rul=))
    Själv får jag vänta till på måndag innan det är dags för oss. Ju mer det närmar sig ju mer orolig blir jag. Ändå var det bara drygt två och en halv vecka sen jag var där och såg bäbisarna. Jag vill bara veta att den lilla bäbisen har växt som den ska.  Jag blir så orolig också eftersom jag inte har känt av dem alls. Skulle kännas lite tryggare att känna att de faktiskt finns där inne. Tycker det är dags nu=))
    Sinner Saint: Lycka till idag! Hoppas allt ser bra ut. Hur dags har du rul på måndag? Själv har jag tid kl 13. Längtar!!! 

• Ocean Pearl

Är hemma efter lite semester på Öland=)) Vårat rul gick bara bra. Det skiljer förtfarande tio dagar i storlek på bäbisarna, men allt såg bara bra ut. Vi ska tillbaka på tisdag och träffa en läkare för att prata lite om det här med tvillingar och tvillingförlossning. På torsadg ska vi tillbaka och göra ultraljud igen för att ha koll på de små liven. Det känns så skönt och tryggt att de har så mycket koll på oss=)). 
    Vi väntar tydligen en pojke och en flicka. Barnmorskan försa sig lite=). Vi hade inte tänkt att ta reda på könen men det slank nog bara ur henne när hon skulle hitta en förklaring till att det skiljer i storlek på dem. Hon ville nog bara vara snäll och lugna min oro lite med en förklaring. Jag tror det bara slank ur henne innan hon hann tänka, för hon såg väldigt besvärad ut efteråt fast vi försäkrade att det inget gjorde.  
    Tänk en av varje!!!! Det kan ju inte bli bättre=))) 

• Ocean Pearl

Phillie 10: Grattis till en liten tös=)) Visst är det skönt när man fått sett att allt ser bra ut. Då kan man slappna av lite grann. 

Eilenn 1: Det låter jätte jobbigt att inte kunna använda händerna ordentligt. Hoppas verkligen de får ordning på det så snart som möljigt. Det är ju inte roligt att behöva opereras, speciellt som gravid men du kan nog lita på läkarna, att de vet vad som är bäst.  

Vad det gäller att kissa på natten så är jag uppe minst tre gånger per natt, ibland mer. Det är lite jobbigt för det är svårt att komma till ro och somna om varje gång.

Igår var jag till Ullared och kollade in barngrejerna där. Det fanns ju massor. Både kläder och alla möjliga saker man kan tänkas behöva. Det får nog bli en resa dit lite senare i höst sen. Jag tycker det känns lite tidigt att börja handla redan nu, men ett ombyte var till de små grynen blev det allt. Kunde helt enkelt inte låta bli=))) Det fanns en hel del mammakläder oxå, så jag passade på att köpa några toppar. 

Annars mår jag ganska bra för tillfället. Känner den ena av dem, pojken, sparka på kvällarna. Min man blev helt till sig första gången han kände det. Tyckte det kändes så läskigt=)  Flickan ligger lite längre bak så henne har jag inte känt ännu, men jag hoppas på snart=)))

• Ocean Pearl

Idag har vi varit och tittat på barnvagnar och bilbarnstolar. Det är ju rena djungeln! Hur ska man veta vad som är bra och inte? Tycker det är skitsvårt med alla dessa val=)) Har ni börjat fundera över sånna saker än?

Jag har också stödstrumpor. Ett par har jag köpt på apoteket och två par är från Ullared. De från apoteket är lite tjockare men de passar mig bättre. De ger mer stöd och sitter bättre, tycker jag.

Ryggen 11: Visst är det härligt att få se det lilla pyret i magen=) Man kan knappt tro att det är sant, att det faktiskt växer en ny liten människa därinne!

• Ocean Pearl

Här är en till som fått köpa nya bh:ar. Jag har ökat en storlek i både omkrets och kupan, från 75B till 80C. Hoppas det räcker med det för det blir ganska dyrt att köpa nytt hela tiden=)) 

När ni köper bebiskläder vilken storlek köper ni då? Jag tycker det är svårt att veta om man ska köpa 50 eller 56. Nu tror jag ju att våra pyren kommer vara ganska små eftersom de är två, men man vet ju aldrig. Hur många ombyten tror ni man kommer att behöva ibörjan? Jag har inte riktigt vågat börja handla än, för man vet ju inte vad som kan hända. Kan liksom inte sluta oroa mig. Jag passade på att köpa ett ombyte var till dem i Ullared men det är allt jag har köpt hittills.

Vi var ju och tittade på vagnar häromdagen och har nog bestämt oss för en Emmaljunga Twin Nitro. Det är den enda vi har kunnat enas om bägge två, men fy vad en tvillingvagn är stor. 

Har börjat känna av foglossning också, speciellt när vi varit ute och gått långpromenad eller gjort annat tyngre arbete. Är det någon som vet om man gör det värre genom att fortsätta gå långpromenader? Jag vet ju att jag får lida för det senare under dagen och kvällen, men kan man göra det värre så man lättare och oftare får känningar av det om man fortsätter?  

• Ocean Pearl

Roligt med lite nya kläder ni som hittat det. Jag har köpt lite mammakläder på HM. Tycker deras kläder har en bra prisklass, vill ju inte lägga för mycket pengar på kläder man bara kommer att använda några månader. 

Jag såg att ni har börjat fundera på förlossningen. Själv har jag inte tänkt så mycket på det förutom att jag verkligen hoppas min man är hemma och kan vara med. Han jobbar borta 4-5 veckor åt gången och då reser han till lite olika ställen i världen. Kommer bebisarna i vecka 36-38 (som är det vanligaste enligt min barnmorska) så kommer han vara hemma, men blir det flera veckor tidigare riskerar vi att han är ute och reser. Hoppas verkligen att han är hemma och kan vara med.
    Jag hoppas på en vanlig vaginal förlossning. Vill verkligen uppleva det!  Mycket beror på hur tvilling nr 1 ligger. Ligger den bra så ska det inte finnas några hinder för vanlig förlossning. 

Jag har fått så otroligt mycket krypningar i benen, speciellt på kvällarna när jag sätter mig ner framför tv:n och slappnar av. Det kryper i hela benen så jag blir galen. Jag kan inte sitta still utan måste upp och gå och röra på mig hela tiden. Det är så himla irriterande. Har någon av er andra känningar av det? Några tips på hur man ska slippa?

Jag har börjat fundera lite på vad man ska ha för skor i vinter. Jag är så svullen om fötter och ben så jag vet inte vad jag kommer kunna få på mig för skor. Måste ju ha ett par lite varmare som man går bra i och som inte är för hala. Vet inte hur jag ska göra med det.

Nästa tisdag är det dags för ultraljud och träff med barnmorskan igen. Längtar!!!

Hoppas ni mår bra alla andra=) 

• Ocean Pearl
    jahl skrev 2011-08-24 11:20:23 följande:
    Jag försöker stretcha innan jag lägger mig, även massage kan hjälpa något, eller sätta fotleden i kallt rinnande vatten en stund.....  Det gäller på nåt sätt att trötta ut o bedöva musklerna. Jag käkar även Magnesium tuggtabletter (bra när man får kramp oxå) och det hjälper något. har läst nånstans att man tror att brist på magnesium, folsyra och järn kan orsaka krypningarna... 
    Tack för tipsen. Har provat med kallt vatten när det varit som värst och tycker att det har lindrat krypningarna en del. Min barnmorska sa att det beror på hormonerna i kroppen och att det inte finns så mycket att göra åt det så alla tips är verkligen guld värda=))

Turlid70: Skönt att allt ser bra ut. Nu får du njuta av din graviditet, äntligen....... Måste kännas helt underbart=)

Jag är så irriterad på en jobbarkompis som vräkte ur sig något så dumt. Vi har inte träffats på ett par veckor pga semestrar mm. Så i går sågs vi, och då säger hon att hon tycker att jag har en liten mage för att vänta tvillingar och ha gått in i vecka 24. Sen frågar hon om allt verkligen är som det ska? Om jag verkligen är säker på att bägge barnen lever och mår bra. Jag blev helt ställd. Har inte varit speciellt orolig förut men nu är jag det verkligen. Jag känner efter sparkar hela tiden och visst känner jag en hel del rörelser men hur ska jag veta om det bara är den ena eller om det är från bägge? Tack och lov att jag har tid hos barnmorskan på tisdag, då hoppas jag verkligen på att få se två pigga friska små barn, men fy för väntan och oron.

Hoppas ni andra har en bra helg och njuter av ledighet! 
Svar på tråden IVF-gravida med BF i Dec/Jan