• Leolulias

Tips på bra "naturlig" kräm för torr eksemhud tack!!

Hej,

min dotter, 5,5 mån., har torra röda fläckar över i princip hela kroppen. Vi har tidigare följt BVCs rekomendation om kortison varvat med Miniderm. Så fort vi slutar med kortisonet kommer fläckarna tillbaka. När jag läser på Miniderms innehållsförteckning får jag smått ont i magen över vad det är för konstigheter jag smetar in min lilla flicka med. Inte heller tycker jag att den hjälper speciellt bra. Har dock inte hittat ngn som funkar bättre;
    har testat en fet kräm från Estelle and Thilde samt en från Weleda. De fungerar inte bra på min dotter. Weledas försämrade snarare huden...tror att den innehåller alltför mkt från växtriket som kan verka lite retande på en allergisk persons hud. Enbart olja (har testat flera olika) fungerar inte heller.
    Ngn som har ngt tips???

Tar så tacksamt emot tips...

Mvh
    "frustrerade mamman"

• Svar på tråden Tips på bra "naturlig" kräm för torr eksemhud tack!!
  • honeybun

Finns en annan på apotek. Märket är La Roche Posay. Finns två olika till kroppen, en fetare, oparfymerad och en lite lättare, lätt parfymerad. Baume ap heter den fetare om jag inte missminner mig. Den är super. På mig hjälper den även mot klådan, går in fort i huden oxå.

Kostar runt 200 kr förr 200 ml (har jag för mig) men de brukar ha testers som du kan be om innan du köper den stora.

• honeybun

Skriver från telefonen så kan inte länka men googla på la roche posay baume så hittar du lite mer info.

• Soffifi

Jag vill också veta! 
    Smörjer med Miniderm och Mildison här med.. 

• Leolulias

Tack honeybun! Ska kolla upp det!
    Fler tips till mig och Soffifi tack!!!

• Millli

Vi använder decubal. Funkar jätte bra

• Soffifi
    vivianne skrev 2011-04-18 19:17:40 följande:
    Jag harf ått handeksem på äldre dar och är sugen på att testa dermasilk handskar. Någon som testat? Finns ju även bodys och byxor till små barn om man har eksem på annan del av kroppen.
    www.medeca.se/eksem/dermasilk-eksembehandling
    Vi har inte testat just Dermasilk, var sugna på det men tyckte det var väl dyrt. Har inte fått det på recept än heller..

Däremot fick vi ett underställ i merinoull av några kompisar som vi använt till vår dotter istället för pyjamas, tycker hennes hud har blivit mycket bättre av det.

Tror absolut att Dermasilk kan vara bra. 
Svar på tråden Tips på bra "naturlig" kräm för torr eksemhud tack!!