Inlägg från: Leolulias |Visa alla inlägg
  • Leolulias

Tips på bra "naturlig" kräm för torr eksemhud tack!!

Hej,

min dotter, 5,5 mån., har torra röda fläckar över i princip hela kroppen. Vi har tidigare följt BVCs rekomendation om kortison varvat med Miniderm. Så fort vi slutar med kortisonet kommer fläckarna tillbaka. När jag läser på Miniderms innehållsförteckning får jag smått ont i magen över vad det är för konstigheter jag smetar in min lilla flicka med. Inte heller tycker jag att den hjälper speciellt bra. Har dock inte hittat ngn som funkar bättre;
    har testat en fet kräm från Estelle and Thilde samt en från Weleda. De fungerar inte bra på min dotter. Weledas försämrade snarare huden...tror att den innehåller alltför mkt från växtriket som kan verka lite retande på en allergisk persons hud. Enbart olja (har testat flera olika) fungerar inte heller.
    Ngn som har ngt tips???

Tar så tacksamt emot tips...

Mvh
    "frustrerade mamman"

• Svar på tråden Tips på bra "naturlig" kräm för torr eksemhud tack!!
  • Leolulias

Tack honeybun! Ska kolla upp det!
    Fler tips till mig och Soffifi tack!!!

• Leolulias

Jag har köpt Dermasilk. Både till dottern (body + leggins) och till mig (handskar mot mitt handeksem). Tycker dotterns hud blir bättre av setet i af. Hon sover i dom. Men helt bra har det tyvärr inte blivit.

Tror emellertid att handksarna haft stor effekt på mina handeksem. Dock har jag samtidigt gått på akupunktur (mitt handeksem blossade upp under graviditeten och har fortsatt under amning varför jag vände mig till en akupunktör) så det är svårt att veta vad som beror på vad. Såå mkt bättre har det i af blivit. Handskarna gör ju även att man inte kommer åt att klia i sömnen och de luftar händerna så skönt så man blir aldrig för varm om dom.

Ska läsa på om ringblomssalvan, tack bubbelmaja.

Än så länge verkar märkena inte klia på lilltjejen i af. Bävar för den dagen de gör det :S Hoppas såå mkt kunna hitta en lösning innan dess :/ 

• Leolulias

Har läst att apotekets krämer med en massa kemiskt framställda ingridienser inte hjälper huden utan snarare försvårar för huden att läka sig själv. Att det endast lägger sig som en hinna över o att det är därför som huden upplevs som mjukare av krämerna. Ngn som hört samma sak?

När man knappt kan uttala ingredienserna på krämerna känns det inte heller helt bra att låta dessa ämnen sjunka in i hennes kropp...

Men som sagt, ngt alternativ som fungerar verkar inte helt lätt att hitta.

Ngn som prövat ngn kräm från Rosenserien på bebis??

• Leolulias
    Margaux: Det låter ju helt underbart att det blivit så bra utan kortison. Hellre då krämer utan naturliga inslag än att vara beroende av kortison (som ju faktiskt förstör huden till slut).

Vad heter hudkrämen och badoljan som ni använder???
  • Leolulias

Tack så jättemkt för informationen!!
    Får jag fråga HUR ni tvättar huden med hudkrämen?
    Använder ni den i baljan, på en tvättlapp eller??
    Häller ni därefter endast i lite av oljan i samma badvatten? o ni behöver inte smörja någonting alls när ni tar upp honom?? Känns hans hud inget torr efter?

Tack på förhand!!

• Leolulias

Tack snälla för era svar!!!

• Leolulias

Margaux: Jättegärna! Va snällt av dig! Om du vill får du gärna skicka till min mail: zokol@hotmail.com
    Hoppas du får en fin påsk!!

rockbjarn: Ska prova Locobade ist. Tycker inte att Minidermen är tillräckligt fet. Tack för tipset!

Svar på tråden Tips på bra "naturlig" kräm för torr eksemhud tack!!