• vilms07

Kan vi bli skyldiga att betala vattenskada i hyresrätt??

Hej!

Vore så tacksam om någon kunde ta sig tid att hjälpa mig lite med denna frågan!

Vi verkar ha en vattenskada i köket på vår hyresrätt. Inget stort men golvet behöver bytas. Tydligen ett rör som det läckt från som nu ska tätas. Enligt dom som jobbar på köket kan det bli vi som får betala detta men kan det verkligen stämma??
    Jag trodde att allt sånt här föll under hyresvärdens/fastighetsägarens ansvar. Vi ska väl inte behöva ta ansvar för att rören bakom diskbänken inte fungerar som dom ska? Trodde att i och med att man bara hyr slipper man dessa kostnader för renovering (om man inte själv vill fixa något onödigt tex)...

Tack på förhand och ha en fin dag!{#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Kan vi bli skyldiga att betala vattenskada i hyresrätt??
  • mikroE

Jag tror det bara är om vattenskadan beror på grov oaktsamhet (om ni låtit kranen bara rinna tills det svämmat över i flera dygn eller så) eller om ni märkt vattenskadan men inte sagt något.

• vilms07
    mikroE skrev 2011-04-18 16:22:33 följande:
    Jag tror det bara är om vattenskadan beror på grov oaktsamhet (om ni låtit kranen bara rinna tills det svämmat över i flera dygn eller så) eller om ni märkt vattenskadan men inte sagt något.
    Ok, nej vi har inte varit oaktsamma. Vi sa till när det blev en buckla i golvet. Inte direkt för den smög sig på så vi märkte det inte direkt men sen blev den stor och då sa vi till.
  • Lady Gaga

När det läckte i köket hos oss (det var nåt rör som man kunde koppla en golvdiskmaskin till) så kostade det oss inget alls. Det var t.o.m så att vi fick avdrag på hyran pga att de var tvungna att komma in och renovera. kontakta hyresgästföreningen. Hyresbolaget har försäkringsbolag som ska täcka sånt.

• Sannive

Lyssna inte på vad de som arbetar säger, prata med försäkringsbolaget och hyresvärden istället :)

• Lindreas

Om hyresvärden kan bevisa att det är ert fel, att ni låtit en kran stå och rinna eller så så måste ni förstås betala. Men annars kan jag inte tänka mig att ni skulle bli skyldiga för det! Och i annat fall så har ni ju hemförsäkring.

• vilms07

Tack för era svar!

Vi bor i ett hus där fastighetsägaren/hyresvärden (samma person) också bor, det är en privat värd. Så ingen hyresgästförening jag är med i.
    Problemet tycks ha kommit efter att vi kopplade in en golvdiskmaskin men verkar ändå inte vara det röret...kanske bara en slump.
    Har inte pratat med värden om betalning men han har inte sagt något och det borde han kanske gjort om det var vi som skulle betala. Vi har hemförsäkring men ändå en självrisk som jag egentligen inte tycker vi ska behöva betala heller eftersom det inte är vårt fel. Men men, inte världens undergång.  

• bustjejen

Nej, ni ska inte behöva betala för vattenskada pga dåliga rör. Det ska fastighetsägarens försäkringsbolag göra.
    Är det däremot diskmaskinen som läcker pga att den är felkopplad så kan det vara ni (eller ert försäkringsbolag) som får stå för kostnadern.

• Mannagrynsgröt
    vilms07 skrev 2011-04-18 17:55:21 följande:
    Tack för era svar!

Vi bor i ett hus där fastighetsägaren/hyresvärden (samma person) också bor, det är en privat värd. Så ingen hyresgästförening jag är med i.
    Problemet tycks ha kommit efter att vi kopplade in en golvdiskmaskin men verkar ändå inte vara det röret...kanske bara en slump.
    Har inte pratat med värden om betalning men han har inte sagt något och det borde han kanske gjort om det var vi som skulle betala. Vi har hemförsäkring men ändå en självrisk som jag egentligen inte tycker vi ska behöva betala heller eftersom det inte är vårt fel. Men men, inte världens undergång.  
    Förenklat brukar det vara såhär:

Fanns uttaget för diskmaskinen i lägenheten från början (dvs. fanns det i lägenheten när ni flyttade in?) Då är det också hyresvärdens ansvar att det fungerar och eventuella skador får han och hans försäkringsbolag stå för.

Har ni gjort det själva(rör+el)? Då är ni också ansvariga för eventuella skador som uppkommer eftersom det krävs en fackman för att installera en fast diskmaskin. Ni kommer inte heller att få ersättning från erat eget försäkringsbolag då det är krav på att det är fackmannamässigt utfört.

Har ni anlitat en fackman (rörmokare+elektriker)? Då är det rörmokarens företag och dess försäkringsbolag som står för eventuella kostnader som uppkommer om arbetet inte är rätt utfört.
  • vilms07

Det var bara att koppla in maskinen och vi frågade värden innan om det var ok att vi köpte en diskmaskin.

• vernis

nej det ska inte behöve jag bor i bostadrätt det gick på vår hemförsäkring. men om man här hyresrätt så ska man slippa betlala det ska på deras försäkring

• Mannagrynsgröt
    vilms07 skrev 2011-04-18 18:29:22 följande:
    Det var bara att koppla in maskinen och vi frågade värden innan om det var ok att vi köpte en diskmaskin.
    Eftersom uttaget redan fanns där så är det hyresvärdens ansvar, han betala det själv och eventuellt hans försäkringsbolag. Ni ska inte behöva betala något själva. Om ni mot förmodan (vet faktiskt inte om det ens går eftersom det är hyresvärldens försäkringsbolag som ska betala för de skador han orsakat) skulle behöva använda eran egen hemförsäkring är det eran hyresvärd som bör stå för självrisken för er hemförsäkring.

(samma sak hände i min systers lägenhet för något år sedan, det var hyresvärden som fick betala hela räkningen, inklusive elen för byggfläkten som stod igång 2 veckor innan det torkat underifrån och man kunde lägga nytt golv+liten ersättning för att hon inte kunde utnyttja hela lägenheten, framförallt köket under tiden renoveringen pågick)
  • Kinya
    Tack för era svar!

Du kan vara med i Hyresgästföreningen avsett om du hyr av privat fastighetsägare eller kommunal. Du har nog missuppfattat det där med Hyresgästförening.
  • vilms07
    Kinya skrev 2011-04-20 10:10:21 följande:
    Du kan vara med i Hyresgästföreningen avsett om du hyr av privat fastighetsägare eller kommunal. Du har nog missuppfattat det där med Hyresgästförening.
    Ok, vi är inte med i någon iaf.

Det varkar ha löst sig, enligt värden ska allt gå på hans försäkring och vi behövde inte tänka på det. Känns oerhört skönt!

Tack för alla svar! 
  • Purpurbräcka
    Tack för era svar!

Det finns en rikstäckande förening som heter Hyresgästföreningen(http://www.hyresgastforeningen.se/Sidor/default.aspx). Det är inte som med bostadsrättsföreningar som det finns massvis av.
Svar på tråden Kan vi bli skyldiga att betala vattenskada i hyresrätt??