Inlägg från: vilms07 |Visa alla inlägg
  • vilms07

Kan vi bli skyldiga att betala vattenskada i hyresrätt??

Hej!

Vore så tacksam om någon kunde ta sig tid att hjälpa mig lite med denna frågan!

Vi verkar ha en vattenskada i köket på vår hyresrätt. Inget stort men golvet behöver bytas. Tydligen ett rör som det läckt från som nu ska tätas. Enligt dom som jobbar på köket kan det bli vi som får betala detta men kan det verkligen stämma??
    Jag trodde att allt sånt här föll under hyresvärdens/fastighetsägarens ansvar. Vi ska väl inte behöva ta ansvar för att rören bakom diskbänken inte fungerar som dom ska? Trodde att i och med att man bara hyr slipper man dessa kostnader för renovering (om man inte själv vill fixa något onödigt tex)...

Tack på förhand och ha en fin dag!{#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Kan vi bli skyldiga att betala vattenskada i hyresrätt??
  • vilms07
    mikroE skrev 2011-04-18 16:22:33 följande:
    Jag tror det bara är om vattenskadan beror på grov oaktsamhet (om ni låtit kranen bara rinna tills det svämmat över i flera dygn eller så) eller om ni märkt vattenskadan men inte sagt något.
    Ok, nej vi har inte varit oaktsamma. Vi sa till när det blev en buckla i golvet. Inte direkt för den smög sig på så vi märkte det inte direkt men sen blev den stor och då sa vi till.
  • vilms07

Tack för era svar!

Vi bor i ett hus där fastighetsägaren/hyresvärden (samma person) också bor, det är en privat värd. Så ingen hyresgästförening jag är med i.
    Problemet tycks ha kommit efter att vi kopplade in en golvdiskmaskin men verkar ändå inte vara det röret...kanske bara en slump.
    Har inte pratat med värden om betalning men han har inte sagt något och det borde han kanske gjort om det var vi som skulle betala. Vi har hemförsäkring men ändå en självrisk som jag egentligen inte tycker vi ska behöva betala heller eftersom det inte är vårt fel. Men men, inte världens undergång.  

• vilms07

Det var bara att koppla in maskinen och vi frågade värden innan om det var ok att vi köpte en diskmaskin.

• vilms07
    Kinya skrev 2011-04-20 10:10:21 följande:
    Du kan vara med i Hyresgästföreningen avsett om du hyr av privat fastighetsägare eller kommunal. Du har nog missuppfattat det där med Hyresgästförening.
    Ok, vi är inte med i någon iaf.

Det varkar ha löst sig, enligt värden ska allt gå på hans försäkring och vi behövde inte tänka på det. Känns oerhört skönt!

Tack för alla svar! 
Svar på tråden Kan vi bli skyldiga att betala vattenskada i hyresrätt??