• Parniara

Vi som pumpar- tipstråd

Är det nån mer som av en eller anledning inte ammar, men som pumpar och ger barnet bröstmjölk med flaska? Ska vi tipsa och stötta varandra?

Mitt mål är att i stort sett helamma med pump så länge vi är hemma i alla fall.

Jag var väldigt besviken på mig själv att jag inte fick till det med amningen, men efter att ha läst denna tråden insåg jag att jag är en pumpammare.
    www.familjeliv.se/Forum-3-187/m53520933.html

Idag har jag varit på Jula och köpt en vattenkokare som man kan ha i bilen så man kan koka vatten för att värma mjölk även om man är ute på tur. Jag värmer mjölken i vattenbad, hur gör ni andra?

• Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd
  • Höstbebis2010

För mig funkade inte heller amningen efter ett tag men jag pumpade. Tyvärr var ju inte pumpen lika effektiv, så mål efter mål blev utbytta med ersättninge, men förlängde iaf amningen med 8 veckor, så det kändes bra ändå :)
    Jag pumpade oftast bara lagom tills sonen skulle ha mat, jag pumpade ganska fort så kunde göra så. De gånger jag pumpade innan och ställde kallt värmde jag sen i vattenbad.

• Amlin

Nä men, precis tråden jag söker efter!

JAg fick tvillingar i slutet av mars och fick snabbt amninng och dubbelamning att fungera perfekt på BB. Men så snart vi kom hem fick vi problem, båda barnen men främst killen tar inte bra tag och i de nya förutsättningarna som kom hemma blev det riktigt illa. Jag fick enorma sår på brösten och satt bara och skrek under amningarna. Det gav efter ett tag mjölkstockning och en bröstinfektion som krävde att jag lades in på sjukhus. Efter det har jag dessutom åkt på en kraftig svampinfektion pga alla antibiotika. Idag blandar vi därför friskt matningssätten, jag ammar till viss del, ger ersättning till viss del och pumpar och ger i flaska till viss del.

Amningen har alltid varit väldigt viktigt för mig och med första tjejen funkade det utan problem. Men nu börjar jag så smått inse att jag nog inte kommer kunna amma killen alls. Visst, jag ska försöka en sista gång med amningsmottagningen men alla försök jag gjort hitills för att få rätt tag med honom har gått åt pipan.

Resultatet innebär nog att jag kommer fortsätta med ersättning till båda ibland, amma tjejen och pumpa åt killen.

Jag börjar med några frågor till er som flaskammar. Vad har ni för pump? Har ni hyrt eller köpt? Jag har en hyres idag man måste nog köpa en om jag ska fortsätta att flaskamma.

Vi värmed mjölken i vattenbad hitills, om vi inte kan ge den direkt förstås.

• Parniara

Jag hyr en dubbelpump från amningshjälpen. Jag har nu gett upp amningen helt, mina bröst klarar inte av det och jag klarar inte av det psykiskt att det gör så ont att jag gråter. Jag får då bara agg mot min lilla bebis.
    Det blir ju dyrt att hyra pump i längden, men jag tycker det är värt det. Jag ska pumpa så länge jag har mjölk. Visst det är jobbigt, men det offrar jag så gärna så för att min lilla tjej ska få bröstmjölk.

Ersättning ger jag bara när jag är osäker på om hon vill ha mat. Man vill ju inte värma mjölken i onödan och sedan kasta de surt pumpade dropparna.

Jag är positiv som attan idag för jag är nu uppe i över 700 ml per dygn och bebisen är 3 veckor. Så just nu har jag mjölk så det räcker. Bara hoppas att det går att upprätthålla produktionen genom att pumpa.

• Amlin
    Parniara skrev 2011-04-21 21:40:40 följande:
    Jag hyr en dubbelpump från amningshjälpen. Jag har nu gett upp amningen helt, mina bröst klarar inte av det och jag klarar inte av det psykiskt att det gör så ont att jag gråter. Jag får då bara agg mot min lilla bebis.
    Det blir ju dyrt att hyra pump i längden, men jag tycker det är värt det. Jag ska pumpa så länge jag har mjölk. Visst det är jobbigt, men det offrar jag så gärna så för att min lilla tjej ska få bröstmjölk.

Ersättning ger jag bara när jag är osäker på om hon vill ha mat. Man vill ju inte värma mjölken i onödan och sedan kasta de surt pumpade dropparna.

Jag är positiv som attan idag för jag är nu uppe i över 700 ml per dygn och bebisen är 3 veckor. Så just nu har jag mjölk så det räcker. Bara hoppas att det går att upprätthålla produktionen genom att pumpa.
    Vad heter pumpen? Jag hyr en medela sympony nu, den går att göra dubbel men jag har bara ett flast-set. Men jag funderar på att köpa en istället för det drar ju ifrån snabbt i pris om man vill pumpa några månader. Jag känner ockås att det är värt ganska mycket att grabben ska få bröstmjölk. Sen får de ersättnign också det blir för lurigt attfå ihop allt när det ska räcka till två även ojag också pumpar ut rätt bra mängder just nu, till ett barn hade det räckt fint.

JAg har också funderat på om man kan hålla uppe produktionen genom att pumpa, det stressar mig lite, men jag har ju trots allt två barn och det ena ammar ju även om hon inte ammar så ofta. Så det kanske bidrar till att hålla igång produktionen lite.
  • Höstbebis2010

Jag använde Avent manuella pump, mjölken sinade sakta men säkert då tyvärr. Men en elektriskt är kanske mer effektiv.

• Amlin
    Höstbebis2010 skrev 2011-04-22 10:12:06 följande:
    Jag använde Avent manuella pump, mjölken sinade sakta men säkert då tyvärr. Men en elektriskt är kanske mer effektiv.
    Mm, jag har också hört att det är lättare att bibehålla med elektrisk. Tyvärr.
  • Veronica76

Jag pumpar till vår 6-veckors sen hans födsel då vi inte fick det att fungera tillsammans. Och han hade lågt blodsocker från början så jag tog beslut att se till att han får i sig tillräckligt utan att behöva kämpa vid varje måltid.
    Är glad åt beslutet då allt kändes lättare efter det samt att jag uppräckte att jag inte hade så mycket mjölk så han kämpade ju förgäves.
    Numera får han ersättning 1-2 måltider per dygn då min mjölk inte räcker till.
    Pumpar varannan till var fjärde timme beroende på vad som fungerar praktiskt. Får ut ca 100 ml per gång men vår lille kille är hungrigare än så och äter ca 150 ml per gång (ca var tredje timme).

Har ni tips på hur man kan öka produktionen?
    Använder mig av en enkel medela symphony som vi hyr från bb.

• Amlin
    Veronica76 skrev 2011-04-22 21:12:09 följande:
    Jag pumpar till vår 6-veckors sen hans födsel då vi inte fick det att fungera tillsammans. Och han hade lågt blodsocker från början så jag tog beslut att se till att han får i sig tillräckligt utan att behöva kämpa vid varje måltid.
    Är glad åt beslutet då allt kändes lättare efter det samt att jag uppräckte att jag inte hade så mycket mjölk så han kämpade ju förgäves.
    Numera får han ersättning 1-2 måltider per dygn då min mjölk inte räcker till.
    Pumpar varannan till var fjärde timme beroende på vad som fungerar praktiskt. Får ut ca 100 ml per gång men vår lille kille är hungrigare än så och äter ca 150 ml per gång (ca var tredje timme).

Har ni tips på hur man kan öka produktionen?
    Använder mig av en enkel medela symphony som vi hyr från bb.
    Jag har förvisso haft en bröstinfektion som påverkade min produktion men jag har märkt att jag under ett par dagar pumpade oftare och då ökade produtionen markant. Så det är nog egentligen det man kan göra, pumpa eller amma med 1-2 timmars mellanrum ett par dagar så ökar det nog.
  • Parniara

Jag är uppe i över 200 varje gång nu. Rekordet kom i söndags med 880 ml. Nu fryser jag det hon inte äter och hon får i snitt 1 mål ersättning per dygn. Jag har en Ameda lactaline dubbelpump.
    Jag fick tipset att handpumpa nån gång per dygn och då pumpa snabbt och ganska hårt en kost stund just för att det triggar brösten. Men jag upplever det som att jag börjar producera mer om jag bara pumpar oftare en dag, då komemr det mer dagen efter. Hon är 4 veckor idag  och jag räknar varje vecka med bröstmjölk som värdefull.

Amlin tänk så att varje mål killen får som är mjölk är bra och ja jag tro amningen hjälper dig att hålla igång det. Tror det är viktigt att du då ammar ett bröst och pumpar det andra "samtidigt" eller direkt efter. Det hjälper i alla fall mig att öka på produktionen att jag pumpar medan bebisen är nära och gärna medan hon äter när mannen är hemma och kan mata. För när hon ligger nära och äter så börjar mina bröst rinna, så reflexen är där.

Jag köpte en flasksterilisator som man kör i micron i8 helgen, värd varenda krona!

• Amlin

Jag har varit på amningshjälpen en sväng nu och fått lite tips med amningspositioner. Bara genom att justera honom några centimeter nedåt så är amningen mycket mindre smärtsam, så nu ammar jag båda ca två-tre gånger per dag, pumpar i övrigt när varje gång de äter/vid behov  och ger ersättning när mjölken inte räcker. Har dessutom lyckats dubbelamma de två så det här ska nog gå vägen.

Jag har också köpt en pump liknande den jag hyr idag men dubbel, har dock inte fått den än. Planen är med andra ord att fortsätta ungefär som nu, amma det jag håller för, pumpa så mycket jag orkar och ge ersättning när det inte räcker (mest till kvällen för de sover så bra då *ler*)

Jag älskade verkligen amningen förra gången men oj så glad jag är att vi börjat med flaska, det är så otroligt skönt att vi båda kan ge mat och det känns verkligen som att vi får en mer likvärdig föräldraroll när det inte bara är jag som kan ge tröst och mat. Kanonskönt. Men, den stora nackdelen är ju all jä**a disk. Vi kör med dr. browns flaskor och det är smådelar till tusen som ska diskas, när man då har två barn och en pump som ska rengöras varje gång och kokas med jämna mellanrum så känns det som att man står med händerna i diskvatten konstant. Blä. Har köpt Mam flaskor nu för att se om disken minskar men då fick tjejen ont i magen.

Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd