Inlägg från: Veronica76 |Visa alla inlägg
  • Veronica76

Vi som pumpar- tipstråd

Jag pumpar till vår 6-veckors sen hans födsel då vi inte fick det att fungera tillsammans. Och han hade lågt blodsocker från början så jag tog beslut att se till att han får i sig tillräckligt utan att behöva kämpa vid varje måltid.
    Är glad åt beslutet då allt kändes lättare efter det samt att jag uppräckte att jag inte hade så mycket mjölk så han kämpade ju förgäves.
    Numera får han ersättning 1-2 måltider per dygn då min mjölk inte räcker till.
    Pumpar varannan till var fjärde timme beroende på vad som fungerar praktiskt. Får ut ca 100 ml per gång men vår lille kille är hungrigare än så och äter ca 150 ml per gång (ca var tredje timme).

Har ni tips på hur man kan öka produktionen?
    Använder mig av en enkel medela symphony som vi hyr från bb.

• Veronica76

Riparbella- varför skulle du inte göra om det?
    Jag är inne på v 11 med att pumpa men ger ca ett mål ersättning om dagen då man är ute på äventyr då jag tycker det är lättare med ersättning än att ta med bröstmjölk (utifall den skulle förvaras fel å bli dålig, man blir ju lite snål på det man fått ut)

Har ingen aning om hur länge jag kommer hålla på med detta, beror på hur mkt man får ut.

Hur gör ni andra när ni ska ut på stan/längre utflykt? Tar ni med pump å pumpar ut eller planerar så ni kommer hem tills det är dags?

Jag har börjar få knölar i bröstet om jag väntar mer är 4 h mellan gångerna. Är väl en följd av att jag intensivpumpade för att öka produktionen. Men hur gör man nu för att bibehålla samma mängd men att kanske kunna få ut det var 4-5 timme istället för varannan/tredje timme?
    Vill ju inte riskera att få mjölkstockning!

• Veronica76

Baby0711
    Vad använder du för pump?
    Hur länge har du pumpat samt hur ofta?

Jag har pumpat sen mars och anländer medela symphony som jag hyr via bb.
    I början låg jag på samma låga nivå som dig innan produktionen kom igång samt att jag hittade lugn i att pumpa utan att känns stress kring att inte kunna amma.

Mina tips till dig är:
    * ät å drick ordentligt
    * intensivpumpa ca 3-4 dagar. Ta hjälp av ngn släkting så du kam pumpa varje/varannan timme utan att känna stress att ta hand om bebis.
    * ta god tid på dig när du pumpar å gör det bekvämt med bok, musik, film eller vad du gillar. Slappna av!
    * pumpa ofta även nattetid

Detta är sånt som funkat för mig som jag fått ta till när jag behövt ökat produktionen då matbehov ökat.

Lycka till!

• Veronica76
    Baby0711 skrev 2011-08-06 11:55:21 följande:
    Veronica76
    Jag har samma pump sm dig hyr den oxå från BB, har pumpat nu i ca 3 veckor gör det kanske var tredeje timme men har aldrig fått ut mer än 30 ml :(. Måste erkänna att det e en stress moment e ensamstående så när lillen börja skrika måste jag avsluta allt. o på kvällarna e jag helt slut. Kanske får ut lite på grund av stress. Men tack för dina tips ska följa dom så gott jag kan o hoppas på att det kommer mera :)
    Ja är du ensamstående så förstår jag att tiden inte riktigt finns, tycker det är svårt att hinna med vissa dagar då den lille är mer kinkig och inte nöjer sig att man bara sitter brevid med punmpen och försöker leka med honom samtidigt.
    Jag har haft turen att mamma har kommit hit några dagar ibland och avlastat mig så jag kunnat fokusera på att pumpa ofta.

Stressen att inte hinna med är inte bra för produktionen utan för det bara värre, men se till att försöka se det possitivt att du får tid att pumpa och får ut 30 ml för det är bättre än inget.
    När lillen sover och du har tid att pumpa hur länge sitter du per gång? För mig att få ut 150ml som jag oftast ligger på när det gått 3-4 timmar så tar det ca 40 min.

Hoppas det löser sig för dig!
  • Veronica76

Han blir 5 mån på tisdag.
    Sen han blev 4 så har vi lyckats med att få amning att fungera nattetid så nu slipper jag det, är glad för varje natt det funkar.
    Innan gick jag upp 2-3 gånger per natt för att pumpa å när han bytte mattider nattetid så det inte matcha med pumpning så blev det vissa nätter med lite sömn.

• Veronica76
    LillaDaze skrev 2011-08-08 12:29:43 följande:
    Har en Medela symphony o det är ju skitbra när man är hemma men den går inte att ta med!
    Hur gör ni andra när ni ska bort? Vill ju inte minska produktionen ytterligare och får nästan dåligt samvete när jag går utanför dörren för att jag vet att då kommer jag inte kunna pumpa.

Kram alla envisa pumpmammor :)

I början såg jag till att inte bara borta längre tid än det var dags att pumpa, men tog öven med den då man besökte bekanta och pumpade där. Antingen då det är matdags så man kan ge direkt eller tar med kylväska.
    Har även införskaffat en 12v kabel så jag kan använda den i båt och bil.
    För övriga tillfällen så har jag en avent isis handpump som jag tycker fungerar över förväntan.

Och du ang vad andra har för åsikter, skit i vad dom säger du gör det som är bäst för dig och din lilla tjej!
  • Veronica76
    mali77 skrev 2011-08-08 12:41:34 följande:
    Hej! Jag har en son som idag är 2 veckor och har fått börja ge lite tillägg pga dålig viktökning. Försöker att pumpa efter amning för att stimulera ökad produktion. Jag har en medela mini electric, i nuläget får jag ut ca 15 ml från varje bröst.
     Min fundering är hur länge ska man pumpa? Har hållit på ca 10 min per bröst är det tillräckligt?

När jag pumpar så kör jag först 10-20 min per bröst beroende på när jag pumpade senast samt hur flödet är, det kommer ju en våg till efter en stunds 'torrpumpning'. Sen efter det brukar jag köra ca 5-10 min till per bröst.
    Sen beror ju allt på vad man hinner med, är man ensam med sonen så blir det oftast snabbare tömningar. Men försöker då ta igen det på kvällen.
Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd