Inlägg från: Parniara |Visa alla inlägg
  • Parniara

Vi som pumpar- tipstråd

Är det nån mer som av en eller anledning inte ammar, men som pumpar och ger barnet bröstmjölk med flaska? Ska vi tipsa och stötta varandra?

Mitt mål är att i stort sett helamma med pump så länge vi är hemma i alla fall.

Jag var väldigt besviken på mig själv att jag inte fick till det med amningen, men efter att ha läst denna tråden insåg jag att jag är en pumpammare.
    www.familjeliv.se/Forum-3-187/m53520933.html

Idag har jag varit på Jula och köpt en vattenkokare som man kan ha i bilen så man kan koka vatten för att värma mjölk även om man är ute på tur. Jag värmer mjölken i vattenbad, hur gör ni andra?

• Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd
  • Parniara

Jag hyr en dubbelpump från amningshjälpen. Jag har nu gett upp amningen helt, mina bröst klarar inte av det och jag klarar inte av det psykiskt att det gör så ont att jag gråter. Jag får då bara agg mot min lilla bebis.
    Det blir ju dyrt att hyra pump i längden, men jag tycker det är värt det. Jag ska pumpa så länge jag har mjölk. Visst det är jobbigt, men det offrar jag så gärna så för att min lilla tjej ska få bröstmjölk.

Ersättning ger jag bara när jag är osäker på om hon vill ha mat. Man vill ju inte värma mjölken i onödan och sedan kasta de surt pumpade dropparna.

Jag är positiv som attan idag för jag är nu uppe i över 700 ml per dygn och bebisen är 3 veckor. Så just nu har jag mjölk så det räcker. Bara hoppas att det går att upprätthålla produktionen genom att pumpa.

• Parniara

Jag är uppe i över 200 varje gång nu. Rekordet kom i söndags med 880 ml. Nu fryser jag det hon inte äter och hon får i snitt 1 mål ersättning per dygn. Jag har en Ameda lactaline dubbelpump.
    Jag fick tipset att handpumpa nån gång per dygn och då pumpa snabbt och ganska hårt en kost stund just för att det triggar brösten. Men jag upplever det som att jag börjar producera mer om jag bara pumpar oftare en dag, då komemr det mer dagen efter. Hon är 4 veckor idag  och jag räknar varje vecka med bröstmjölk som värdefull.

Amlin tänk så att varje mål killen får som är mjölk är bra och ja jag tro amningen hjälper dig att hålla igång det. Tror det är viktigt att du då ammar ett bröst och pumpar det andra "samtidigt" eller direkt efter. Det hjälper i alla fall mig att öka på produktionen att jag pumpar medan bebisen är nära och gärna medan hon äter när mannen är hemma och kan mata. För när hon ligger nära och äter så börjar mina bröst rinna, så reflexen är där.

Jag köpte en flasksterilisator som man kör i micron i8 helgen, värd varenda krona!

• Parniara

Jag hör Avents flaskor och det fungerar bra. Jag tror det har mycket med sugteknik att göra om de får i sig luft. Det kanske blir knepigare för dig att få till det både med flaska och bröst eftersom de är lite olika.

Kul att du får till amningen lite bättre, det är ju klart lättare.

Jag försökte igen i tisdags, men lillan bara skriker och vill inte alls ha bröstet i munnen. Men man kanske har tur en dag och vi får till det.

• Parniara

Låt du din lilla äta när han vill och hur mycket han vill. Lär dig att inte tycka att det är jobbigt att kasta sista mjölkslatten i flaskan.

Mitt bästa tips är att ge ersättning nåt mål per dag till att börja med så att du kommer lite "plus" på mjölkfronten. Då kan du ofta ge mjölken direkt efter pumpning och slipper vattenbad och så när du är hemma. Min bebis är nu efter 5 veckor nästan helt intrimmad efter pumpljuden. När pumpen går ligger hon och jollrar och sparkar och så fort ljudet slutar börjar hon gnälla och gny och vänta på mat.

Det ska bli spännande att se hur länge man kan hålla på. Mitt mål är 3 månader till att börja med.

Jag pumpar 4 gånger på dagtid och så äter hon dessutom 2 mål på natten, men då pumpar jag inte. När jag behöver mer mjölk så är planen att försöka pumpa oftare, men nu fryser jag flera omgångar per dygn.

• Parniara
    lixomsofie skrev 2011-05-02 14:51:58 följande:
    TACK ska köpa ersättning då... nåt speciellt mål du upplever att det har "bra effekt" på sömn o så... och vilken sort rekommenderar du?? jag pumpade igår 840 ml men liten åt allt plus ca 70 ur frysen så han är ett litet matvrak och jag sitter med pumpen varannan till vartredje timme idag men att slippa stressa med pumpen, låta tuttarna återhämta sig hyfsat och slippa nalla ur frysen vore skönt!
    Vi har kört NAN HA 1

Mest för att jag tror att det är bättre att ge bröstmjölk så länge som möjligt. Lyckas man frysa några hundra ml per dygn så kommer man ju snart upp i ett lager så man kan sträcka ut mjölkmålen även om tuttarna börjar sina. Så i alla fall jag resonerar så att om hon får 70% mjölk i 20 veckor så är det bättre än 100% i tex 15 veckor. Men jag har ju mycket mer mjölk än hon äter nu så jag har mest använt ersättningen för att komma på plus på mjölk i kylen så att jag kan ge direkt från pumpen och ändå ha och ge mellan pumpningarna. Har inbillat mig att den helt färska mjölken är godast/bäst. Det och så har vi gett ersättning så där när man är osäker på om hon vill ha mer eller inte då vet vi att hon blir proppmätt. Vilket ger oss i alla fall 4 timmars sammanhängande sömn de flesta nätter.

Min tjej äter allt för lite, men hon får när hon vill och hur mycket hon vill och är pigg och glad så jag går bara och väntar på att hon ska komma in i en våldsam ökarperiod snart.
  • Parniara
    Amlin skrev 2011-04-28 15:07:56 följande:
    Jag tänker om hon skriker vid bröstet, det kan inte vara så att hon har svamp? Mina hade mycket svårare med greppet när de var svampiga, men de (och jag) hade ordentliga infektioner... Prova att lägg atill amningen i dubbelamnignsposition någon gång också, dvs från sidan så att hon ligger udner din arm, mina har mycket lättare att få tag så om man samtidigt trycker ihop bröstet lite.
    Var på bvc idag på extravägning eftersom hon äter så lite.
    Ingen svamp på nån av oss. Sköterskan tittade och försökte hjälpa när jag provade att amma. Men det fungerade inte idag heller. Hon suger i max 10 sekunder sen slutar hon och gallskriker helt hysteriskt. Det har hon gjort sedan hon kom ut. Hon blev inlagd på neo efter 1 dygn för att hon var så hysterisk, men blev utskriven efter 2 dagar för de hittade inget fel annat än att hon är en arg liten fröken. Men jag fortsätter att prova med bröstet ett par gånger per dag, för vem vet, en dag kanske vi klarar det. Men jag är inte stressad över det längre. Men jag är stressad över att hon inte ökar i vikt och äter för lite även om hon har helt fri tillgång på mat. Sköterskan visste inte vad hon skulle ge för råd för lillan är stark, pigg, energisk, sover bra och visar inga tecken på att inte få i sig nog näring annat än att vikten ökar så sakta.

Det är inte lätt att vara liten
  • Parniara
    lixomsofie skrev 2011-05-02 20:42:14 följande:
    jag resonerar som du.. men ska nog testa att ge ett par mål ersättning om dagen då o försöka spara mjölk med... ska testa att pumpa mer regelbundet nu var fjärde timme exakt dygnet runt för att se hur mycket jag får ihop/dygn och så prata med amningsmottagningen för att se hur jag ska pumpa så effekttivt som möjligt för att kunna öka på produktionen...

vi har haft problem med vikten med men med pumpen så löste det sig på två dagar och nu får han som sagt inte nog... på gott och ont, önskade att jag kunde vara så lugn i det som du, men det kommer förhoppningsvid, det är bara fyra dagar vi gjort såhär nu...
    se till att du har nåt kul att titta på eller lyssna på när du pumpar så du inte tröttnar.
  • Parniara

www.pumpingrules.blogspot.com/

kul att läsa alla historier om dem som fått det till att helamma med pump. Jag har klarat 8 veckor nu. Tyvärr har jag varit ordentligt magsjuk med diarre och kräkningar i helgen så det har minskat drastiskt Hoppas det tar sig upp om några dagar, ska försöka pumpa varannan timme några dagar.

• Parniara
    Amlin skrev 2011-05-23 22:26:40 följande:
    Oj, enligt de reglerna ska man ju pumpa skitofta... jag är nog inte i närheten av så tät pumpning. :-/
    men du ammar ju också, det hjälper troligen massor.

Jag har redan idag mer mjölk, så vätskebristen gjorde nog sitt för att misnak mjölkmängden.
  • Parniara
    Veronica76 skrev 2011-05-25 08:15:57 följande:
    Riparbella- varför skulle du inte göra om det?
    Jag är inne på v 11 med att pumpa men ger ca ett mål ersättning om dagen då man är ute på äventyr då jag tycker det är lättare med ersättning än att ta med bröstmjölk (utifall den skulle förvaras fel å bli dålig, man blir ju lite snål på det man fått ut)

Har ingen aning om hur länge jag kommer hålla på med detta, beror på hur mkt man får ut.

Hur gör ni andra när ni ska ut på stan/längre utflykt? Tar ni med pump å pumpar ut eller planerar så ni kommer hem tills det är dags?

Jag har börjar få knölar i bröstet om jag väntar mer är 4 h mellan gångerna. Är väl en följd av att jag intensivpumpade för att öka produktionen. Men hur gör man nu för att bibehålla samma mängd men att kanske kunna få ut det var 4-5 timme istället för varannan/tredje timme?
    Vill ju inte riskera att få mjölkstockning!

Bra frågor Veronica, hoppas vi får svar.

Jag har googlat ganska mycket på exclusive pumping och eping för det finns hela forum med detta i Amerika. Jag miste halva min mjölkmängd nu när jag blev magsjuk i helgen, men idag onsdag är det klart på väg upp. Idag provade jag tipset att pumpa stående för det tydligen tömmer brösten bättre och fick ut mycket för att vara mitt på dagen.

Jag orkar inte pumpa varannan timme, då skulle jag ge upp. Jag pumpar kl 03,06,11,14,17,20 och 23 så 7 gånger per dygn och får ut mellan 100-180 ml per gång. Ska prova tipset att intensivpumpa 2 timmar varje kväll, när man ändå ser på tv. Dvs pumpa 10 minuter varje gång det är reklam. Så får mannen ta babyn den tiden.

När vi ska ut klarar mina bröst att hoppa över 1 pumpning så jag klarar mig 6-7 timmar utan att få problem. Har haft mjölkstockning 2 gånger när det gått för länge men maratonpumpat direkt jag känt knölarna båda gångerna och fått bort det på nån dag.

När vi ska iväg tar jag med mig den sist pumpade mjölken, Lillan äter den rumstempererad. Men ofta har jag en termos varmvatten så jag kan göra värmebad i en liten plastbytta. Och går det mer än de 6 timmarna mjölken är hållbar så måste jag ju pumpa i vilket fall som helst. Men jag erkänner att jag alltid har en påe ersättning i skötväskan som försäkring. Dessutom har jag en liten handpump som jag använt när vi gått bort på kvällarna.

• Parniara
    Mag skrev 2011-06-02 23:49:42 följande:

Hej! Jag pump-ammar inte, men pumpar för att öka produktionen. Har ni erfarna några tips på "pump-ställningar" så att man inte behöver få så ont i ryggen när man pumpar? Man måste ju sitta lite framåtlutad för att inte det ska läcka mjölk under bröstet. Jag använder medela symphony elpump.

Mag

På nätterna kan jag ibland sitta framåtlutad med pannan på kudde som jag stöder på spjälsängen och då händer det att jag somnar. Annars är det nog bara att gilla läget att man får sitta lite illa.
  • Parniara
    Amlin skrev 2011-05-31 22:52:37 följande:

MItt tips så här i värmen är vätska vätska vätska! Jag märker direkt om jag druckit dåligt och jag fullkomligt häller i mig vätska.

Jepp så är det. Märkt direkt nu när det varit varmt och jag har druckigt dåligt. Pumpar alltid minst 200 ml per omgång, men igår när jag knappt nåt var det bara runt 150 ml. sen boostade jag med vatten på kvällen och på morgonen var jag tillbaka på det normala.

Är stolt att jag nu är inne på tredje månaden och det känns som om jag kan fortsätta en bra stund till. Man blir ju van med pumpandet. Dessutom har jag 40 burkar i frysen. Målet från början var ju bara att ge bröstmjölk första månaden.

Svar på tråden Vi som pumpar- tipstråd