Veronica76 skrev 2011-05-25 08:15:57 följande:
Riparbella- varför skulle du inte göra om det?
Jag är inne på v 11 med att pumpa men ger ca ett mål ersättning om dagen då man är ute på äventyr då jag tycker det är lättare med ersättning än att ta med bröstmjölk (utifall den skulle förvaras fel å bli dålig, man blir ju lite snål på det man fått ut)
Har ingen aning om hur länge jag kommer hålla på med detta, beror på hur mkt man får ut.
Hur gör ni andra när ni ska ut på stan/längre utflykt? Tar ni med pump å pumpar ut eller planerar så ni kommer hem tills det är dags?
Jag har börjar få knölar i bröstet om jag väntar mer är 4 h mellan gångerna. Är väl en följd av att jag intensivpumpade för att öka produktionen. Men hur gör man nu för att bibehålla samma mängd men att kanske kunna få ut det var 4-5 timme istället för varannan/tredje timme?
Vill ju inte riskera att få mjölkstockning!
Bra frågor Veronica, hoppas vi får svar.
Jag har googlat ganska mycket på exclusive pumping och eping för det finns hela forum med detta i Amerika. Jag miste halva min mjölkmängd nu när jag blev magsjuk i helgen, men idag onsdag är det klart på väg upp. Idag provade jag tipset att pumpa stående för det tydligen tömmer brösten bättre och fick ut mycket för att vara mitt på dagen.
Jag orkar inte pumpa varannan timme, då skulle jag ge upp. Jag pumpar kl 03,06,11,14,17,20 och 23 så 7 gånger per dygn och får ut mellan 100-180 ml per gång. Ska prova tipset att intensivpumpa 2 timmar varje kväll, när man ändå ser på tv. Dvs pumpa 10 minuter varje gång det är reklam. Så får mannen ta babyn den tiden.
När vi ska ut klarar mina bröst att hoppa över 1 pumpning så jag klarar mig 6-7 timmar utan att få problem. Har haft mjölkstockning 2 gånger när det gått för länge men maratonpumpat direkt jag känt knölarna båda gångerna och fått bort det på nån dag.
När vi ska iväg tar jag med mig den sist pumpade mjölken, Lillan äter den rumstempererad. Men ofta har jag en termos varmvatten så jag kan göra värmebad i en liten plastbytta. Och går det mer än de 6 timmarna mjölken är hållbar så måste jag ju pumpa i vilket fall som helst. Men jag erkänner att jag alltid har en påe ersättning i skötväskan som försäkring. Dessutom har jag en liten handpump som jag använt när vi gått bort på kvällarna.