• Sveasson

Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?

Fick idag veta att personalen på sonens förskoleavdelning i samrådan med deras chef pratat om att min kille borde hoppa över förskoleklass "nollan" och istället börja direkt i första klass till hösten, han fyller sex år i sommar. De tycker att han kommit så långt inom många områden och är så skärpt (förlåt skrytet, vill bara ge en mer exakt bild av situationen) att han inte skulle ha något utbyte av nollan. Nu har vi funderat på förslaget och tycker att det nog är en riktigt bra ide, innerst inne har vi hela tiden vetat att han behöver mer riktig stimulans än vad förskoleklassen kan erbjuda.

Dock känns det läskigt, vi ska antagligen flytta i sommar så han kommer att börja ny skola med nya kompisar och de kommer vara ett år äldre, ett år mognare än honom. För trots att han är skarp inom det logiska, så är han ju fortfarande knappa sex år i mognaden och vad jag upplevt så mognar de rätt mycket det där året mellan sex och sju år. Han ser dessutom ut som åtta minst, han är 127 lång och det minskar ju inte kraven på honom heller.

Så ni som varit i samma sits, med barn som börjat ett år tidigare, hur har det gått? Vad ska man tänka på innan, både gällande barnet med förberedelse och så, men även inför att börja skolan i allmänhet när man bara är van förskolan innan. Är det något man bör köpa innan, hur  gör man vid hämtning och lämning till skillnad mot förskola, ja i allmänhet vad skiljer mot förskolan när det gäller det praktiska som extrakläder, lämning, koll från personalen när de är ute och liknande? 

• Svar på tråden Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?
  • Dixie

nu har jag ingen erfarenhet själv (har en 6åring som börjar "nollan" till hösten)  men jag kan tänka mig att de lär sig mycket i förskoleklassen/nollan som inte har direkt med faktakunskap att göra, klara sig mer själv, ta hand om sina saker - sådant personalen på förskolan hjälpte till med! 
    Om sonen fyller år på sommsren kommer han ju alltid att vara minst ett halvår yngre än de yngsta i sin klass.  

• Sveasson

Precis och allt det där kan sonen redan, han är extremt sugen på att lära sig fakta, vi tränar engelska och matte hemma minst en timme varje dag, inte för att JAG vill utan för att han ber om det, helt ärligt. Han har annat som han är mindre bra på istället, sina problem, men just det här med skolan är hans grej.

Dixie skrev 2011-04-12 21:28:18 följande:
    nu har jag ingen erfarenhet själv (har en 6åring som börjar "nollan" till hösten)  men jag kan tänka mig att de lär sig mycket i förskoleklassen/nollan som inte har direkt med faktakunskap att göra, klara sig mer själv, ta hand om sina saker - sådant personalen på förskolan hjälpte till med! 
    Om sonen fyller år på sommsren kommer han ju alltid att vara minst ett halvår yngre än de yngsta i sin klass.  
  • Stårscha

I och med att han är så pass mogen intellektuellt sett, så är det kanske viktigare att träna de sociala/motoriska färdigheterna som att hålla koll på sina grejer, kunna torka sig ordentligt efter nummer två, simma, skala potatis och sådant.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Sveasson
    Stårscha skrev 2011-04-12 21:39:11 följande:
    I och med att han är så pass mogen intellektuellt sett, så är det kanske viktigare att träna de sociala/motoriska färdigheterna som att hålla koll på sina grejer, kunna torka sig ordentligt efter nummer två, simma, skala potatis och sådant.
    Skala potatis? Varför skulle vi prioritera att lägga tid på det? 
  • Dixie
    Sveasson skrev 2011-04-12 21:40:48 följande:
    Skala potatis? Varför skulle vi prioritera att lägga tid på det? 
    för att han ska kunna äta i skolmatsalen......... på min tid fick vi i alla fall oskalade kokta potatis. 
  • Jessa med 3

När vi fick info inför förskole/skolstarten kom den här frågan upp och personalen tyckte att man skulle fundera lite på hur och med hur gamla barn barnet leker. I skolan är det sociala inte betydelselöst. I min sons förskoleklass möter de barnen där de är och stimulerar dem och utmanar dem på olika sätt. Tänk också på att barnet kommer att vara ett år yngre hela vägen - även i gymnasiet, med allt vad det innebär.

• Sveasson
    Jag tror det har ändrat sig sen dess, och han avskyr potatis så det känns inte sådär högprioriterat. Däremot att hålla reda på sina saker är en sak vi måste förbereda lite för det har han noll koll på. Usch, det känns läskigt övere huvud taget att han ska börja skolan när man är van vid trygga förskolan, och speciellt då han bara är sex år.
  • Sveasson
    Jessa med 3 skrev 2011-04-12 21:46:10 följande:
    När vi fick info inför förskole/skolstarten kom den här frågan upp och personalen tyckte att man skulle fundera lite på hur och med hur gamla barn barnet leker. I skolan är det sociala inte betydelselöst. I min sons förskoleklass möter de barnen där de är och stimulerar dem och utmanar dem på olika sätt. Tänk också på att barnet kommer att vara ett år yngre hela vägen - även i gymnasiet, med allt vad det innebär.
    Den delen har vi tänkt noga på idag, men vi tycker att det är värt det. Han kommer att kunna sluta skolan ett år före sina jämnåriga också, men framförallt så har han ett år att falla tillbaka på om det skulle behövas plus att han är så redo just intellektuellt, eller mer, intressemässigt, som han någonsin kan bli.
  • Stårscha

På vår skola får barnen skala sin potatis själva. Och på ett föräldramöte satt en mamma och var uppriktigt uppriven för att hennes dotter gick hungrig för att ingen hjälpte henne att skala potatisen. Hon var helt allvarlig och mycket upprörd. Att hon själv borde ha lärt dottern (som hon för övrigt ansåg mogen nog att gå hem själv från skolan varje dag trots att hon själv var arbetslös) detta var liksom inte ens med på kartan.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Busbellan

Jag hade nog inte vat att låta barnet börja tidigare bara för att han/hon är tidig rent kunskapsmässigt. Det sociala har nästan ännu större betydese än hur mycket barnet kan.
    Min dotter kunde räkna, läsa mm mm redan när hon var 4-5 år, men hon var inte äldre socialt än så gammal hon var så jag hade adrig velat ha henne med äldre barn

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?