Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?
Fick idag veta att personalen på sonens förskoleavdelning i samrådan med deras chef pratat om att min kille borde hoppa över förskoleklass "nollan" och istället börja direkt i första klass till hösten, han fyller sex år i sommar. De tycker att han kommit så långt inom många områden och är så skärpt (förlåt skrytet, vill bara ge en mer exakt bild av situationen) att han inte skulle ha något utbyte av nollan. Nu har vi funderat på förslaget och tycker att det nog är en riktigt bra ide, innerst inne har vi hela tiden vetat att han behöver mer riktig stimulans än vad förskoleklassen kan erbjuda.
Dock känns det läskigt, vi ska antagligen flytta i sommar så han kommer att börja ny skola med nya kompisar och de kommer vara ett år äldre, ett år mognare än honom. För trots att han är skarp inom det logiska, så är han ju fortfarande knappa sex år i mognaden och vad jag upplevt så mognar de rätt mycket det där året mellan sex och sju år. Han ser dessutom ut som åtta minst, han är 127 lång och det minskar ju inte kraven på honom heller.
Så ni som varit i samma sits, med barn som börjat ett år tidigare, hur har det gått? Vad ska man tänka på innan, både gällande barnet med förberedelse och så, men även inför att börja skolan i allmänhet när man bara är van förskolan innan. Är det något man bör köpa innan, hur gör man vid hämtning och lämning till skillnad mot förskola, ja i allmänhet vad skiljer mot förskolan när det gäller det praktiska som extrakläder, lämning, koll från personalen när de är ute och liknande?