Inlägg från: Stårscha |Visa alla inlägg
  • Stårscha

Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?

I och med att han är så pass mogen intellektuellt sett, så är det kanske viktigare att träna de sociala/motoriska färdigheterna som att hålla koll på sina grejer, kunna torka sig ordentligt efter nummer två, simma, skala potatis och sådant.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Stårscha

På vår skola får barnen skala sin potatis själva. Och på ett föräldramöte satt en mamma och var uppriktigt uppriven för att hennes dotter gick hungrig för att ingen hjälpte henne att skala potatisen. Hon var helt allvarlig och mycket upprörd. Att hon själv borde ha lärt dottern (som hon för övrigt ansåg mogen nog att gå hem själv från skolan varje dag trots att hon själv var arbetslös) detta var liksom inte ens med på kartan.

• Stårscha

Jag tycker att ni gör helt rätt, och det är rätt tidpunkt att göra det nu när han ska börja ettan, istället för att exempelvis hoppa över tvåan längre fram. Det jobbigaste blir väl som sagt när klasskompisarna fyller 15 och 18, men det har ni ju redan vägt in.

• Stårscha
    Busbellan skrev 2011-04-12 21:59:46 följande:
    Fast att gå i förskolekass är inte att hindra barnen
    Sker faktiskt massvis med utvecklande lärande även där som är anpassat efter individen
    De läser (de som kan) och tränar på att räkna, lär sig hur samhället och omgivningen fungerar, lär sig om naturen mm mm
    Sanning med modifikation. På mina barns skola var förskoleklassen rena skämtet. De hade mycket hellre fått gå kvar på dagis ett år till, med facit i hand! Allt hänger på personalen.
  • Stårscha
    Turikärlek skrev 2011-04-12 22:08:30 följande:

Enligt mig är det synd att frånta honom förskoleklassen. Generellt sätt bygger undervisningen i skolan på formell inlärning, vilket vi som blivande lärare vill ändra på, samt är det sällan lek förekommer i skolan. I leken lär sig barnen otroligt mycket och jag har mött elever vilka känner en stor saknad av leken då de börjar första klass. Min uppfattning är att lek och kunskap oftare integreras i förskoleklassen, något vi ska eftersträva i skolan.

Min rekommendation till dig är att låta din son börja i förskoleklassen, lärare ska trots allt tillmötesgå elevernas olika behov vilket i ert fall innebär att utmana din son. Samt att du som förälder liksom du gör nu svarar på hans nyfikenhet.

Hänvisar till en bra artikel: www.skolvarlden.se/artiklar/%E2%80%9Dskolans-... 

Men om man har ett barn som hellre utmanas intellektuellt än slösar bort dagarna med lek så är det väl onödigt att utsätta honom för ännu ett år av sådant? Det finns gott om tid för lek efter skoldagens slut. (Ja, jag är lite less på det akademiska lärandets styvmoderliga behandling i dagens skola.)
Svar på tråden Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?