Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?

Jag hade nog inte vat att låta barnet börja tidigare bara för att han/hon är tidig rent kunskapsmässigt. Det sociala har nästan ännu större betydese än hur mycket barnet kan.
    Min dotter kunde räkna, läsa mm mm redan när hon var 4-5 år, men hon var inte äldre socialt än så gammal hon var så jag hade adrig velat ha henne med äldre barn

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Sveasson skrev 2011-04-12 21:55:59 följande:
    Fast vi ser ju till helheten, det känns helt enkelt fel att hindra honom ytterligare ett år när han verkligen är trött på dagis och vill lära sig, bara för att han ska vara som alla andra. Han är en väldigt framåt och utåtriktad kille.
    Fast att gå i förskolekass är inte att hindra barnen
    Sker faktiskt massvis med utvecklande lärande även där som är anpassat efter individen
    De läser (de som kan) och tränar på att räkna, lär sig hur samhället och omgivningen fungerar, lär sig om naturen mm mm
  • Busbellan
    Stårscha skrev 2011-04-12 22:04:52 följande:
    Sanning med modifikation. På mina barns skola var förskoleklassen rena skämtet. De hade mycket hellre fått gå kvar på dagis ett år till, med facit i hand! Allt hänger på personalen.
    Ja, det har du rätt i, personalen har stor dell i det
    Jag kanske haft turen att ha mitt barn i en förskoleklass verkigen fungerar så som jag tycker det ska vara. Har sjäv varit där och gjort praktik senare och är verkligen imponerad över hur de lyckas fånga alla barnen som individer och verkigen lära dem något hela tiden, även om barnen inte alltid är medvetna om att de lär sig något

Lagom blandning mellan lek och stillasittande, agom mycket hjäp för att de ska anpassa sig bra till skolans värld mm mm
Svar på tråden Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?