• Sveasson

    Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?

    Fick idag veta att personalen på sonens förskoleavdelning i samrådan med deras chef pratat om att min kille borde hoppa över förskoleklass "nollan" och istället börja direkt i första klass till hösten, han fyller sex år i sommar. De tycker att han kommit så långt inom många områden och är så skärpt (förlåt skrytet, vill bara ge en mer exakt bild av situationen) att han inte skulle ha något utbyte av nollan. Nu har vi funderat på förslaget och tycker att det nog är en riktigt bra ide, innerst inne har vi hela tiden vetat att han behöver mer riktig stimulans än vad förskoleklassen kan erbjuda.

    Dock känns det läskigt, vi ska antagligen flytta i sommar så han kommer att börja ny skola med nya kompisar och de kommer vara ett år äldre, ett år mognare än honom. För trots att han är skarp inom det logiska, så är han ju fortfarande knappa sex år i mognaden och vad jag upplevt så mognar de rätt mycket det där året mellan sex och sju år. Han ser dessutom ut som åtta minst, han är 127 lång och det minskar ju inte kraven på honom heller.

    Så ni som varit i samma sits, med barn som börjat ett år tidigare, hur har det gått? Vad ska man tänka på innan, både gällande barnet med förberedelse och så, men även inför att börja skolan i allmänhet när man bara är van förskolan innan. Är det något man bör köpa innan, hur  gör man vid hämtning och lämning till skillnad mot förskola, ja i allmänhet vad skiljer mot förskolan när det gäller det praktiska som extrakläder, lämning, koll från personalen när de är ute och liknande? 

  • Svar på tråden Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?
  • Sveasson
    Stårscha skrev 2011-04-12 22:01:07 följande:
    Jag tycker att ni gör helt rätt, och det är rätt tidpunkt att göra det nu när han ska börja ettan, istället för att exempelvis hoppa över tvåan längre fram. Det jobbigaste blir väl som sagt när klasskompisarna fyller 15 och 18, men det har ni ju redan vägt in.
    Det var precis det vi satt i köket och diskuterade idag. Just detta om vi valde förskoleklass, att han då tappade intresset han har nu, att det liksom tråkades bort, eller att han kämpade sig igenom förskoleklass och sedan ettan men fick honna över tvåan eller trean istället. Då måste det ju vara bättre att hoppa förskoleklassen som ju ändå dessutom inte är obligatorisk.
  • Turikärlek

    Enligt mig är det synd att frånta honom förskoleklassen. Generellt sätt bygger undervisningen i skolan på formell inlärning, vilket vi som blivande lärare vill ändra på, samt är det sällan lek förekommer i skolan. I leken lär sig barnen otroligt mycket och jag har mött elever vilka känner en stor saknad av leken då de börjar första klass. Min uppfattning är att lek och kunskap oftare integreras i förskoleklassen, något vi ska eftersträva i skolan.

    Min rekommendation till dig är att låta din son börja i förskoleklassen, lärare ska trots allt tillmötesgå elevernas olika behov vilket i ert fall innebär att utmana din son. Samt att du som förälder liksom du gör nu svarar på hans nyfikenhet.

    Hänvisar till en bra artikel: http://www.skolvarlden.se/artiklar/%E2%80%9Dskolans-struktur-dodar-elevernas-motivation%E2%80%9D 

  • Sveasson
    Balahir skrev 2011-04-12 22:08:06 följande:
    varför INTE lägga ner tid på det motoriska?
    Läs tråden istället, blir så jobbigt att upprepa potatishistorien en tredje gång.
  • Stårscha
    Turikärlek skrev 2011-04-12 22:08:30 följande:

    Enligt mig är det synd att frånta honom förskoleklassen. Generellt sätt bygger undervisningen i skolan på formell inlärning, vilket vi som blivande lärare vill ändra på, samt är det sällan lek förekommer i skolan. I leken lär sig barnen otroligt mycket och jag har mött elever vilka känner en stor saknad av leken då de börjar första klass. Min uppfattning är att lek och kunskap oftare integreras i förskoleklassen, något vi ska eftersträva i skolan.

    Min rekommendation till dig är att låta din son börja i förskoleklassen, lärare ska trots allt tillmötesgå elevernas olika behov vilket i ert fall innebär att utmana din son. Samt att du som förälder liksom du gör nu svarar på hans nyfikenhet.

    Hänvisar till en bra artikel: www.skolvarlden.se/artiklar/%E2%80%9Dskolans-... 


    Men om man har ett barn som hellre utmanas intellektuellt än slösar bort dagarna med lek så är det väl onödigt att utsätta honom för ännu ett år av sådant? Det finns gott om tid för lek efter skoldagens slut. (Ja, jag är lite less på det akademiska lärandets styvmoderliga behandling i dagens skola.)
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Sveasson
    Turikärlek skrev 2011-04-12 22:08:30 följande:

    Enligt mig är det synd att frånta honom förskoleklassen. Generellt sätt bygger undervisningen i skolan på formell inlärning, vilket vi som blivande lärare vill ändra på, samt är det sällan lek förekommer i skolan. I leken lär sig barnen otroligt mycket och jag har mött elever vilka känner en stor saknad av leken då de börjar första klass. Min uppfattning är att lek och kunskap oftare integreras i förskoleklassen, något vi ska eftersträva i skolan.

    Min rekommendation till dig är att låta din son börja i förskoleklassen, lärare ska trots allt tillmötesgå elevernas olika behov vilket i ert fall innebär att utmana din son. Samt att du som förälder liksom du gör nu svarar på hans nyfikenhet.

    Hänvisar till en bra artikel: www.skolvarlden.se/artiklar/%E2%80%9Dskolans-... 


    Det är redan bestämt och jag ser det inte som att vi fråntar honom något annat än ytterligare ett år där han inte får utlopp för det intresse för att lära sig på allvar som han uppvisar. Han har lekt i snart sex år och han vill ha något mer nu, han är helt enkelt understimulerad. En del barn blir det, min son är säkert inte ensam.
  • Sveasson
    Stårscha skrev 2011-04-12 22:11:49 följande:
    Men om man har ett barn som hellre utmanas intellektuellt än slösar bort dagarna med lek så är det väl onödigt att utsätta honom för ännu ett år av sådant? Det finns gott om tid för lek efter skoldagens slut. (Ja, jag är lite less på det akademiska lärandets styvmoderliga behandling i dagens skola.)
    Är också lite trött på det. Jag ville inte pressa in sonen i en mall för hur det ska vara utan försöker följa honom och det han själv visar intresse för. Jag ser det som att han har fått en väldig chans med förslaget vi fick idag.
    Han kommer sluta runt halv ett och lägger sig inte förän vid åtta, jag är hemma hela dagarna så som du säger kommer han kunna leka sig trött hela resten av dagen. 
  • Balahir
    Sveasson skrev 2011-04-12 22:09:24 följande:
    Läs tråden istället, blir så jobbigt att upprepa potatishistorien en tredje gång.
    Svara på min fråga istället för att dra upp potatisen en tredje gång.
    är inte motoriken lika viktig? är han i övrigt helt och hållet på en sjuårings nivå i motoriken?
  • Vindsus

    De skolor jag känner till har blandade F-1:or där barn i förskoleklass blandas med 1:orna. I bland har de delade samlingar men ofta jobbar de tillsammans kring olika teman. 1:orna har dessutom eftermiddagslektioner som barn från förskoleklassen kan vara med på om de behöver mer stimulans.

  • Sar

    Min farhåga skulle vara att det blir problem i 4:e-5:e klass. Inte med det intellektuella men väl med det sociala. Det är i alla fall den uppfattning jag fått efter att ha läst om de som börjat skolan ett år tidigare.
    Jag skulle inte låta mina barn börja ett år tidigare, då kan vi hellre stimulera ännu mer intellektuellt hemmavid.
    Och att skala potatis, torka sig själv, få på sina egna skor, dra upp dragkedjor etc. brukar de vilja ska fungera redan innan förskoleklass.

  • Tuffen

    Har du tänkt på att de barn han kommer att gå i skolan med troligen inte kommer att vara samma barn som han spelar fotboll, innebandy eller hockey med (eller vad han nu gör på fritiden)? Där är det ju ålder, inte årskurs, som gäller vid indelning. Det sociala är viktigt.

  • tru

    Jag skulle lita på förskolans bedömning om att barnet är moget och låta han hoppa över förskoleklass. MÅnga gånger handlar det just om att de även har den sociala mognaden. MIn dotter har enligt förskolepersonal den intellektuella och kunskapen att börja ettan direkt. Hon har i stort sätt uppnått målen i förskoleklass redan och redan när hon var 2 ansåg personalen att hon skulle börja i 5 årsgruppen vilket vi inte gjorde naturligtvis. Men hon har fortfarande mycket lek i sin kropp kvar. Hon är även väl utvecklad motoriskt och socialt, men hon har mycket lek kvar i kroppen så hon kommer att gå i förskoleklass av den anledningen. Sen om man gör rätt eller fel det får väl återstå att se för facit det har man inte. Tex så började hon med plus och minus självmant när hon var 3 hon låg en kväll och skulle sova och berättade för mig att 3 fingrar och 2 fingrar blir 5.  Ljudade ord gjorde hon oxå då. Men sen har det inte utvecklats så vidare mycket för ingen har underhållit det hela. Kan fortfarande i stort sätt bara ljuda ord och räkna plus och minus med 5 som resultat. Testade med 10 här om dagen men hon var tvungen att räkna för att få fram resultatet.

  • lastchristmas

    Började själv som 6-åring och det gick ju bra MEN det sociala är väldigt viktigt det också. Jag är född tidigt på året så jag var "bara" ett år yngre än den äldsta men om man fyller i juni kanske man inte ens kan följa med ut på studenten. Det är ganska många fester sista terminen (studentbal?) som man just då faktiskt vill följa med på. Ska ens födelsedatum sätta stopp för det? Jag förstår att det känns oviktigt nu och att hans önskan om stimulans känns viktigare men hans ålder kommer att hänga med hela skoltiden. Är det helt omöjligt för skolan att stimulera ett tidigt barn har ju skolan svåra problem.

Svar på tråden Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?