Inlägg från: tru |Visa alla inlägg
  • tru

Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?

Jag skulle lita på förskolans bedömning om att barnet är moget och låta han hoppa över förskoleklass. MÅnga gånger handlar det just om att de även har den sociala mognaden. MIn dotter har enligt förskolepersonal den intellektuella och kunskapen att börja ettan direkt. Hon har i stort sätt uppnått målen i förskoleklass redan och redan när hon var 2 ansåg personalen att hon skulle börja i 5 årsgruppen vilket vi inte gjorde naturligtvis. Men hon har fortfarande mycket lek i sin kropp kvar. Hon är även väl utvecklad motoriskt och socialt, men hon har mycket lek kvar i kroppen så hon kommer att gå i förskoleklass av den anledningen. Sen om man gör rätt eller fel det får väl återstå att se för facit det har man inte. Tex så började hon med plus och minus självmant när hon var 3 hon låg en kväll och skulle sova och berättade för mig att 3 fingrar och 2 fingrar blir 5.  Ljudade ord gjorde hon oxå då. Men sen har det inte utvecklats så vidare mycket för ingen har underhållit det hela. Kan fortfarande i stort sätt bara ljuda ord och räkna plus och minus med 5 som resultat. Testade med 10 här om dagen men hon var tvungen att räkna för att få fram resultatet.

Svar på tråden Min sexåring ska börja första klass, vad ska man tänka på?