• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • MissCat

Knytet: Jag förstår din oro!! Du skall se att den lilla säkert har vuxit ett par mm tills på fredag! Jag tror på den lille. Du vet ju också att man kan få lite växtvärk ( molande som mensvärk) när livmodern växer nu. Jag hade tagit en sväng till gynakuten och förklarat för dem vad idiotläkaren gjorde och sa så du/ni slipper oron.

Kramar

• Sunseed

Har googlat lite på olika sidor men sammanfattningen verkar vara liknande på de olika sidorna så här kommer texten:

Hur går en vaginal ultraljudsscanning (VUL) till?
    Under den allra första graviditetstiden, före vecka 11, får man lättast upplysningar genom att ultraljudsundersöka via slidan, så kallat vaginalt ultraljud. Efter vecka 10 gör man normalt ett vanligt ultraljud.
    Ett vaginalt ultraljud går lite till som en gynekologisk undersökning. Läkaren för in en vaginalscanner i slidan. Scannern är oftast inte tjockare än en tandborste. Det kan kännas lite obehagligt men gör absolut inte ont. Sedan rör läkaren scannern i slidan tills man har har funnit fostret. Även om fostret bara är några millimeter stort, så brukar det kunna ses på skärmen. 

Hur tidigt kan man se fostret med VUL?
    Normalt så brukar man kunna se fostret från vecka 6 ungefär, men det kan variera och beror till stor del på VUL-maskinens ålder och tekniska kvalitet, läkarens kompetens och hur gammalt fostret är. Såpass tidigt i en graviditet kan ett par dagar hit eller dit göra stor skillnad på resultatet.

Hur går en vanlig ultraljudsscanning till?

Efter vecka 11 sker undersökningen oftast via utsidan av buken. Innan vecka 11 sker undersökningen med sk. vaginalt ultraljud.

• Gloxi

Jis, stort grattis! Vad roligt. Var den första också spontan? Berätta gärna hur det går för er under loppets gång!

Knytet, håller tummarna jättehårt för dig!

• Sunseed

GRATTIS Jis! Jag måste ha missat att skriva det. Jag tänkte det nog bara när jag låg och surfade och läste på telefonen häromdagen. Underbart!

• Knytet

Tjejer, tack för tummarna . Sunseed, bra info du googlade fram. Ni e så underbara som engagerar er så.
    Ska bli skönt att få ett svar imorgon oavsett vad det blir, har varit en hemsk vecka. Det finns ett litet hopp men tyvärr säger magkänslan mig att vår lilla räka nog inte stannar hos oss den här gången. Uppdaterar er imorgon !! KRAM

• Gloxi

Åh, Knytet! Hoppas din magkänsla har fel. Väntar med spänning imorgon. Kram

• Kelsson1

Knytet: Håller med Gloxi o hoppas innerligt att din magkänsla är totalt upp mot väggarna

• Sunseed
    Knytet skrev 2013-10-10 17:45:23 följande:
    Tjejer, tack för tummarna . Sunseed, bra info du googlade fram. Ni e så underbara som engagerar er så.
    Ska bli skönt att få ett svar imorgon oavsett vad det blir, har varit en hemsk vecka. Det finns ett litet hopp men tyvärr säger magkänslan mig att vår lilla räka nog inte stannar hos oss den här gången. Uppdaterar er imorgon !! KRAM
    Hoppas att din magkänsla har jättefel. Jag håller tummarna för morgondagens koll.
    Uppdatera oss så snart du kan och hinner.  
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011