• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Kelsson1

7879: Barn behöver smör , nej vi har inte gett Jenni överdrivna mängder smör men tycker att det är naturligt och väljer det framför margarin

• 7879

Ja men smör är också bättre fett än margarin. Jag ger rapsolja för det är smidigt att hälla i maten,

• 7879

Jag ska på ett läkarbesök i Stockholm 18september, någon som vill luncha med mig då?

• Gloxi

Kel, ja. Tydligen kan omega 3 öka allergirisken hos barn. Spädbarns immunsystem behöver aktiveras och omega 3 dämpar det. De tillsätter ju det i ersättning också, vilket troligtvis inte är så bra.

Forskarna har uppenbarligen inte koll på mycket. Det mesta verkar vara baserat på studier gjorda på medelålders män och så applicerar de resultaten på hela befolkningen...

Jag fortsätter att använda smör eftersom lillan får ersättning. Tror inte på att överdriva intaget av några näringsämnen, så länge inte brist har konstaterats. Smör smakar också bättre och lillan är inte tjock. Till en tjockis hade jag gett olivolja.

• Speck

Gloxi: nej burkmat innehåller inte konserveringsmedel. Olja är fetare än smör men nyttigare fettsammansättning. Hoppade in mitt i er diskussion o la mig i lite ;)

• Gloxi

Speck, men hur kommer det sig att den kan hålla i över ett år? I rumstemperatur... Något skumt måste den ju innehålla.

• Sunseed

Jag såg det där om omega 3 idag så vi kommer också köra smör. Det brukar vi göra när vi lagar mat, och efter den läsningen känns det riktigt rätt att inte frångå det.

• Sunseed
    Gloxi skrev 2013-08-27 20:22:14 följande:
    Speck, men hur kommer det sig att den kan hålla i över ett år? I rumstemperatur... Något skumt måste den ju innehålla.
    Hittade lite om det:

Det finns en missuppfattning att den köpta barnmaten innehåller mycket tillsatser och att konserveringen gör den näringsfattig, men så är inte fallet. Varken färgämnen, sötningsmedel eller konserveringsmedel är tillåtna i barnmat, och konserveringen går till så att maten hettas upp, en behandling som de flesta näringsämnen tål. De som får stryka på foten är de värmekänsliga vattenlösliga vitaminerna, alltså B-vitaminerna och C-vitamin, men de allra flesta barn äter ju annan mat utöver burkmaten, till exempel bröstmjölk, modersmjölksersättning, välling, gröt och frukt, så det är inget problem.

http://www.viforaldrar.se/faktabanken/mat/Burkmat-battre-an-hemlagat 
  • Gloxi

Tack Sun! Jag tycker att maten blir godare med smör än olja. ð??? Men, till oss själva använder vi oftast olivolja.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011