Kan diagnosen ändras? Snälla, snälla läs:(
Jag har ett barn på snart 4 år som genomgår en utredning nu pga dåligt tal, dålig förståelse, "udda" socialt beteende, koncentrationsproblem, kontaktsvårigheter och andra mindre avvikande beteenden...Både förskola, logoped och vi föräldrar tyckte att en utredning var nödvändig, jag har tyckte sedan h*n var 1-1,5 år att något varit annorlunda helt enkelt. Hörseln är kollad men inte helt säkert om den är ok, eftersom h*n inte var uppmärksam o samarbetsvillig på hörselprovet...
H*n har efter ett samtal med test med psykolog fått diagnosen utvecklingsstörning med vissa autistiska drag. Enligt testet ligger h*n ca 1,5-2 år efter i utvecklingen dvs mkt sen. H*n är nu remitterad vidare till habilitering för vidare utredning eftersom denna psykolog endast ställer diagnos på utvecklingsstörning.
MEN, så här är det...Vi föräldrar anser inte att problemet ligger i intelligensen, vi tycker att vårt barn är ungefär lika smart som andra barn i samma ålder vad gäller logiskt tänkande osv. Tyvärr är talet mkt dåligt och det är mest vi föräldrar som förstår talet och det gör ju att psykolog inte förstod mkt av vad h*n sa...Dessutom skrev psykologen att testet var svårt att genomföra eftersom h*n ej var intresserad/koncentrerad o försökte lyckas med uppgifterna...
Däremot håller vi med om att h*n är sen, mkt sen, och udda, men jag tror mer att testets dåliga resultat beror på de problem som finns med fokus osv, ej på intelligens...Motoriskt osv är utvecklingen normal.
Kan någon ge mig hopp om att diagnosen utvecklingsstörning kan ändras????
Enligt testet är ju IQ mkt låg på barnet och det är inte alls vår bild av vårt barn som vi tycker är mest udda socialt, men absolut inte osmart...
Ordförrådet var enligt logopeden väldigt bra med tanke på att h*n är så svår att få kontakt med, det borde väl tyda på viss intelligens?
Hur kan jag själv kolla hur smart mitt barn är? Kan jag lita på min magkänsla att testet visar lägre siffror än vad som är verkligheten eller ?
Snälla, jag har läst om så många som fått fel diagnos när det gäller lindrig utvecklingsstörning och jag vill vara säker på att vi får rätt diagnos för att kunna hjälpa vårt barn på bästa sätt...
Jag tror absolu att det finns autistiska drag, men eftersom vårt barn är mkt tillgiven, förstår känslor osv och ändå är intresserad av kontakt med andra (dock i begränsad form kanske) så är en autismdiagnos sannolikt inte aktuell...Jag trodde innan på asperger men nu efter IQ-testet känns det som att det är väldigt långt borta...
Jag tycker att jag har en smart unge, men hur kan man "bevisa" det och testa det på barnets villkor???