Kan diagnosen ändras? Snälla, snälla läs:(
Jag tycker att ni måste göra ett nytt försök att kolla hörseln. Det kan ju mycket väl vara så att h*n inte hör ordentligt och då är det svårt att få ett ordentligt talat språk.
Efter hörseltestet, oavsett resultat, måste ni träna talet/förståelsen.
Jag kan nämna som ett udda exempel att då min gamle morfar blev i stort sett döv så var det ingen på äldreboendet som talade om det för läkaren. Läkaren skrev då in i hans journal att han var senil eftersom min morfar, snäll som han var, svarade så gott han kunde på läkarens frågor, men då han inte hörde så mycket så blev det lite grann av "Goddag yxskaft" över det hela.
När man pratade nära morfars ena öra så hade han inga som helst problem att förstå oss.
Om jag var som ni så skulle jag nog gå på er magkänsla att det inte är något fel på intelligensen. Ni som föräldrar träffar ju ert barn väldigt mycket mer än andra och då ni också inte blundar för eventuella problem/handikapp utan ärligt jämför med andra barn, så misstänker jag att det är ni som har rätt.
Sen är det ju en annan sak om ert barn har t ex autistiska drag. Min bror har aspergers och han har alltid varit lite speciell och annorlunda, men har över 125 i IQ.