Kan diagnosen ändras? Snälla, snälla läs:(
Japp, som många redan sagt så kan diagnoser ändras - och barn utvecklas och förändras. IQ är ingen absolut siffra som följer en genom livet. Med rätt träning så kan IQ´n förbättras - hos en del bara lite, hos en del enormt mycket.. Som andra skrivit här så låter en del av det du beskriver som om din son KAN ha någon diagnos inom autismspektrum. Min son, och många andra med autism, är social på sitt sätt, kramig, vill leka med oss osv. Och är det egentligen en autismdiagnos som passar in på honom så är det ju superviktigt att han får rätt utredning, rätt diagnos (m han har någon) och rätt hjälp. Och även autismdiagnosen är en diagnos som kan försvinna med tiden hos vissa barn och med rätt behandling, En ganska stor procent av de som får autism-diagnos har inte längre autismdiagnos efter några år (kommer inte ihåg de exakta talen, tror det varierar runt 10-20 % som blir av med diagnosen beroende på var man läser).
För bara några år sedan sa man att 80% av personer med autism även hade utvecklingstörning. Idag säger man 50 % och ju fler som får tillgång till bra behandlingar, desto mer går säkert den procenten ner. Tex den här vanliga behandlingen: http://www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202008/Timothy%20Tore%20Hebb%20om%20autism%203_08.aspx Dessa barn är också mycket svåra att få tillförlitliga testresultat på eftersom de ofta inte är så intresserade av att lösa uppgifterna även om de kanske kan.
Även om min son har diagnosen utvecklingstörning (ihop med sin autism) så är jag mindre insatt i den som ensam diagnos så att säga. Men som sagt; hjärnan utvecklas och utvecklas såklart bättre med bra hjälp -jag är övertygad om att inga diagnoser av den här typen är skrivna i sten.
Min son har diagnosen autism med lindrig (på gränsen till måttlig) utvecklingstörning. Hur hans utveckling kommer att se ut i framtiden vet jag inte, men vi jobbar hårt för att den ska bli så bra som möjligt.