• 3 barns mor

Amning

undrar hur det blir med amning när man föder förtidigt. börjar man pump när bebsen är född eller får den börja suga om den kan ?  vilken v börjar dom kunna suga ?

• Svar på tråden Amning
  • Diablo

Jag födde visserligen inte supertidigt utan i v. 33. Och tösen orkade suga lite. Sedan pumpade man ur och gav via sond.
    Man gjorde samma sak inför varje måltid. Man böt blöja vägde bebisen ammade, vägde bebisen. Gav resterande som fattades genom en sond i näsan.
    Men ju större hon blev destu mer orkade hon äta och tillslut så helammade jag henne.
    Jag pumpade ur och hade mjölk i frysen på neonatal. Fungerade jättebra.

Har man tur behöver man inget vett!
  • 3 barns mor
    Diablo skrev 2011-04-03 09:15:27 följande:
    Jag födde visserligen inte supertidigt utan i v. 33. Och tösen orkade suga lite. Sedan pumpade man ur och gav via sond.
    Man gjorde samma sak inför varje måltid. Man böt blöja vägde bebisen ammade, vägde bebisen. Gav resterande som fattades genom en sond i näsan.
    Men ju större hon blev destu mer orkade hon äta och tillslut så helammade jag henne.
    Jag pumpade ur och hade mjölk i frysen på neonatal. Fungerade jättebra.
    okej tack för svar är nu i v 33 och mitt vatten har gått för 1 v sedan så det kan ju bli bebis när som. hur går det till på neonetalen annars bor man där med barnett eller åker föräldrarana hem på natten ?
  • yodi

lillskrutt kom i v 32+6

hon kunde suga redan andra dagen men hon fick ju inte i sig någon större mängd direkt.
    så först ammade hon, sedan fick hon urpumpad bröst mjölk i sonden.

när hon var ca en månad så tog dom ur sonden och vi kombinerade amning och flaska.

när hon var två månader eller när hon egentligen skulle ha fötts så klarade hon sig med enbart ammning.

sen är det nog lite olika från sjukhus till sjukhus.

men första veckan så låg hon på vanlig neo avdelning, jag låg inlagd på bb, när hon var en vecka så fick vi familjerum där vi låg  fem dagar, vi fick sedan åka hem med hemvård.

• Kazeer

Mina barn har fötts i vecka 36+3 och vecka 35+3. De fick börja amningsträna direkt. Var tredje timme dygnet runt fick de äta så mycket de orkade, därefter sondmatades de och sedan hade jag en träff med pumpen.

Mitt första barn klarade sig utan sond redan efter fem-sex dygn. Mitt andra barn behövde sonden i en månad och inte ens då lyckades vi få tekniken att fungera optimalt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    3 barns mor skrev 2011-04-03 09:20:52 följande:
    okej tack för svar är nu i v 33 och mitt vatten har gått för 1 v sedan så det kan ju bli bebis när som. hur går det till på neonetalen annars bor man där med barnett eller åker föräldrarana hem på natten ?
    När första barnet föddes, fick vi ett samvårdsrum på neo direkt. När andra barnet föddes, fick vi samvårdsrummet efter fem dygn (fram tills dess låg jag på vårdavdelning).
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Diablo
    3 barns mor skrev 2011-04-03 09:20:52 följande:
    Jag låg på BB i två dygn sedan så fick ajg ett rum på neonatal. Där jag sov. Lilltjejen skulle ha mat var fjärde timme, så det blev mycket resande fram och tillbaka mellan hemmet och neo. Vi låg dock bara inskrivna i tre veckor. Hon växte på sig bra och sög bra redan efter en vecka. Det jobbiga tycket jag var alla blodprover som skulle tas dagligen. De stack sönder alla kärl i händerna, och i fötterna och fick börja ta blod från huvudet, och det blödde så mycket. Men man vänjer sig.
    Lycka till!
    Har man tur behöver man inget vett!
  • Toffeeluv

MIn tjej kom i v 32+0 o jag lade henne vid tutten direkt. hon kunde inte amma men låg där o tränade. Jag pumpade för fullt så att hon kunde få min mjölk via sonden. Sen till slut lärde hon sig när jag använde amningsnapp. Vi bodde på sjukhuset i ett samvårdsrum ihop med henne hela tiden o hae henne konstant hud mot hud med kängurumetoden. Är du på Akademiska? Det var där vi låg i 3v med lilltjejen och personalen är helt fantastiska. Lycka till med allt!!! Skönt att du är så långt gången, då är bebisen färdig iaf! :)

Svar på tråden Amning