• Amazina

När kan man börja träna igen efter förlossningen??

Jag vill så gärna komma i form nu en gång för alla!!! Är höggravid med sista barnet och efter det ska min kropp tusan bli normal igen!! Om man föder vaginalt och allt går bra (inga infektioner, stora blödningar el liknande) när kan man då börja röra på sig? Allt från långpromenader till aerobics, styrketräning? Och när kan man träna magen igen? Någon som vet på ett ungefär?

• Svar på tråden När kan man börja träna igen efter förlossningen??
  • Annis89
    Amazina skrev 2011-04-02 11:57:43 följande:
    Jag vill så gärna komma i form nu en gång för alla!!! Är höggravid med sista barnet och efter det ska min kropp tusan bli normal igen!! Om man föder vaginalt och allt går bra (inga infektioner, stora blödningar el liknande) när kan man då börja röra på sig? Allt från långpromenader till aerobics, styrketräning? Och när kan man träna magen igen? Någon som vet på ett ungefär?
    Jag är också gravid nu, har tränat 3-4 ggr per vecka sen ganska lång tid tillbaka. Det gym jag har kort på säger att dom fryser mitt kort från när jag önskar, men det låses inte upp förrän 2 månader efter förlossningen. För kroppen behöver tydligen den tiden för att återhämta sig först. 
    Så sa dom på SATS iaf Flört 
  • Amazina
    Annis89 skrev 2011-04-02 12:06:08 följande:
    Jag är också gravid nu, har tränat 3-4 ggr per vecka sen ganska lång tid tillbaka. Det gym jag har kort på säger att dom fryser mitt kort från när jag önskar, men det låses inte upp förrän 2 månader efter förlossningen. För kroppen behöver tydligen den tiden för att återhämta sig först. 
    Så sa dom på SATS iaf Flört 
    Men man måste väl kunna köra lugnt innan dess ju!? Lite på crosstrainern, gå raskt, lättare aerobics!? Hoppas jag...
  • Annis89

På dom lät det som att träning var uteslutet, eftersom ens kort blir spärrat i 2 månader. Dom sa att man får nöja sig med promenader typ. Men dom kanske bara har någon policy, det är antagligen bäst att höra med din barnmorska eller så.

• brallison

Det som inte har med mage att göra kan man börja göra nästan direkt efter förlossning. Men magmusklerna måste komma tillbaka till sin plats innan man får köra situps och det tar ca 2 månader, ibland längre.

• Amazina
    brallison skrev 2011-04-02 13:45:33 följande:
    Det som inte har med mage att göra kan man börja göra nästan direkt efter förlossning. Men magmusklerna måste komma tillbaka till sin plats innan man får köra situps och det tar ca 2 månader, ibland längre.
    Oj... Är "plankan" lika illa mot magen?
  • mamaleona

Snälla kvinnor /mammor - ge TIID för mammarollen o kroppen, det vinner ni på i längden. Dagens melodi är att vi qvinnor ska vara mamma till 100% men även kvinna, älskarinna, fru o kompis till 100% - det GÅÅR inte. Olika faser i livet gör att ibland är man mera det ena o nån annangång mera det andra.
    Graviditeten tar 40veckor, 9 månader - whatever - kroppens återhämtning tar lika länge, tro det eller inte. Okej, många (spec omföderskor) mår toppen o känner sig helt normala efter 2-3-4 veckor men alla ligament, ben o bäckenbotten är INTE sig själva på länge.
    Efter förlossningen är det helt okej (om man ska också) att börja röra på sig försiktigt, bäckenbottenövningar, promenader, simma då efterblödningen är över, försiktig gympa osv. MEN inte springa, inte träna me tyngder övningar som belastar bäckenbotten, ej spinning (det belastar också bäckenbotten) på MINST 6 månader. Nu vet jag att många skrattar åt mej, men jag har sett alltför många kvinnor som börjat för tidigt o fått onödiga, smärtsamma följder. Följder som inte syns / känns genast utan flera ÅR efteråt. Ex spinning, en väninna började med det 2månader efter sin normala förlossning, 6 år senare konstaterades hon ha framfalll av livmoder o tjocktarm till följd av detta o opererades vi 33 år??!! Onödigt - bara för att man måste så mycket i dagens samhälle. Listan kan göras lång. Ge er tid, ta er tid, träna - men FÖRSIKTIGT - o låt ett halvt år gå före ni satsar på tyngre grenar. Visst, det finns dom som springer maraton efter 4 månader men i mina ögon är det inge fint i det, enbart dumhet o ovisshet. Njut av era bebisar o låt tiden ha sin gång. Hälsn en bm

• förvirrande

Specifik magträning kan man börja med mycket tidigare an efter 2 månader.  Redan efter ett par veckor

MEN - varför göra sit-ups? Den mest onaturliga rörelse man kan tänka sig... Undvik istället sit-ups! Det gäller inte bara nyförlösta utan alla.

Plankan är en mera naturlig träning MEN den är svår att utföra korrekt när man just varit gravid och uttänjd. Om det är plankan man vill göra så börja på knä, i det minsta... Tänk på att absolut inte dra in magen. Tänk istället på att bukandas. Känn efter så att den nedre delen av buken fylls upp vid andningen - häll inte andan. Var också noga med att hela kroppen hålls rak.

Annars är ju promenader en superb träningsform - inte bara för flåset utan för hela ens kroppshållning. Lätt uppförsbacke eller nerförsbacke gör susen. Men tänk, igen, på hållningen

• ministar

gå in på Olga Rönnbergs blogg hon kan allt om detta o framförallt är hon utbildad, o för guds skull icke, aldrig situps!!:)

Svar på tråden När kan man börja träna igen efter förlossningen??