Snälla kvinnor /mammor - ge TIID för mammarollen o kroppen, det vinner ni på i längden. Dagens melodi är att vi qvinnor ska vara mamma till 100% men även kvinna, älskarinna, fru o kompis till 100% - det GÅÅR inte. Olika faser i livet gör att ibland är man mera det ena o nån annangång mera det andra.
Graviditeten tar 40veckor, 9 månader - whatever - kroppens återhämtning tar lika länge, tro det eller inte. Okej, många (spec omföderskor) mår toppen o känner sig helt normala efter 2-3-4 veckor men alla ligament, ben o bäckenbotten är INTE sig själva på länge.
Efter förlossningen är det helt okej (om man ska också) att börja röra på sig försiktigt, bäckenbottenövningar, promenader, simma då efterblödningen är över, försiktig gympa osv. MEN inte springa, inte träna me tyngder övningar som belastar bäckenbotten, ej spinning (det belastar också bäckenbotten) på MINST 6 månader. Nu vet jag att många skrattar åt mej, men jag har sett alltför många kvinnor som börjat för tidigt o fått onödiga, smärtsamma följder. Följder som inte syns / känns genast utan flera ÅR efteråt. Ex spinning, en väninna började med det 2månader efter sin normala förlossning, 6 år senare konstaterades hon ha framfalll av livmoder o tjocktarm till följd av detta o opererades vi 33 år??!! Onödigt - bara för att man måste så mycket i dagens samhälle. Listan kan göras lång. Ge er tid, ta er tid, träna - men FÖRSIKTIGT - o låt ett halvt år gå före ni satsar på tyngre grenar. Visst, det finns dom som springer maraton efter 4 månader men i mina ögon är det inge fint i det, enbart dumhet o ovisshet. Njut av era bebisar o låt tiden ha sin gång. Hälsn en bm