• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • wickan11

Ett MF 7+2, ett MA v14 (fostret dött v 11+4). Har sedan tidigare två underbara friska barn. Chrones debut efter mitt andra barn. Så jag räknar med medicin byte och kommer begära Prednisolon av tarmläkare. Mkt bra läkare även på gyn som kommer ta immunprover om några veckor då graviditeten är helt ur kroppen. Kommer få trombyl av henne som första steg vid nästa graviditet.
    12-14 veckor, sen trappas Prednisolonet ner?

• Zinfandel

Kolla in detta..... Svar på en fråga om antikroppar på Barnlängtan:

Antikroppar påverkar inte livmodern och är inte orsaken till att dina IVF-behandlingar inte lyckades.
    Jag tror du kommit in på ett stickspår med antikroppar; av erfarenhet leder det ingen vart. För tjugo år sedan var det populärt och då gjordes bl.a. tester där alla antikroppar slogs ut. Resultatet blev tvärtemot vad man hoppats - man fick överhuvudtaget ingen befruktning alls! Så det är inte lätt att dra slutsatser beträffande antikroppar. Vad orsaken till det uteblivna resultatet av IVF kan vara är inte lätt att säga; men jag tror inte det är antikroppar.
    Med Vänlig Hälsning
    Urban Waldenström
    Överläkare, IVF Falun 

• Den lilla M
    Zinfandel skrev 2012-01-08 13:57:33 följande:
    Kolla in detta..... Svar på en fråga om antikroppar på Barnlängtan:
    suck ja vad ska man säga... sverige ligger så långt efter o alla våra "experter" är så trångsynta!!
    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Den lilla M

ja det är han säkert, jag har fått ett liknade svar av en av sveriges främsta ivf-läkare.

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Cathy

Zin; typiskt exempel på vad svenska fertilitetsläkare vet om immunologin..Tråkigt men sant. Rynkar på näsan

• Virvla

Hej alla! Har inte skrivit på länge, men följer er lite på avstånd. Ligger lågt med behandlingar just nu. Går på IVF kliniken i Falun och har bl.a. Urban som ni citerar ovan. Om man läser lite noga säger han inte att immunförsvaret är oväsentligt utan att han inte tror att just antikroppar är orsaken. Antikroppar är väl inte det enda immunsvaret kroppen har... Jag har fått Prednisolon och Fragmin vid mina två senaste försök. Jag upplever Falukliniken som ganska öppna för att prova nya vägar när man försökt länge. Intralipider har de dock inte börjat med tyvärr... Kram till er alla och grattis till graviditeten lilla M!

• Lully Hill

Mitt problem är killer cells. Det är väl inte samma sak som antikroppar (antibodies)?
    Undrar vad alla skeptiska läkare har för förklaring till mina misslyckanden, även med donerade ägg, och att det så funkar vid första försöket med immunbehandling!! Snart är vi såmånga så det bli överbevisade och inte kan förneka det längre!! Syndbara att vi ska behöva komma i kläm för oviljan att ta till sig nyheter!

• Lully Hill

Myran, i mitt fall var Dr D säker på att orsaken var immunrelaterat. Jag har alltid fått toppen ägg o embryon. Däremot var åldern ett problem och han var tveksam till omvi skulle lyckas. Han var dock säker på att det skulle funka med ÄD. Han ville gärna att vi skulle göra ÄD så vi inte skulle tappa hoppet på immunbeh om vi inte lyckdes.
    Prata med honom om dina ägg kan bli bättre av immunbehandling före IVF. I Beers bok finns info om att äggkvaliteten kan bero på immunförsvaret och blir bättre vid behandling. Jag tror det ska ska ca 3 mån innan sputstart!

• Zinfandel

Yrväder: Jag blev väldigt förvånad, Falun är kända för att ligga i framkant. Men egentligen inte förvånad, snarare arg, det svaret kunde vilken ferilitetsläkare som helst i Sverige givit, och det är skrämmande. Om man kan repduktionsimmunologi (och antikroppar..!) så ger man inte ett sådant svar men bara att de ordinerar viss medicin är ett bra bevis på att de nånstans ändå tror på det. Förhoppningsvis får alla upp ögonen för det inom sinom tid! Skrattande

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.