• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Lully Hill

Jag ska ta Prednisolon hela graviditeten och 6 veckor därefter. Jag vet inte riktigt varför med det har att göra med både min och bebisens hälsa. Propprisk kanske, jag ska fråga Dr D vid tillfälle. Jag äter 5mg morgon o kväll.

• Vilaa
    Ninninn skrev 2012-01-07 09:08:32 följande:
    Grattis lilla M till plusset denna gången ska de gå vägen för dig!!

Ni som tar prednisolon börjar ni med dom vid ägglossning och sen slutar när mensen kommer eller forstsätter ni hela tiden så kroppen ska fatta?? ja fick mensen i tisdags men ja tänker fortsätta med samma dos hela tiden känns meningslöst att sluta å sen börja två veckor senare igen bättre att hålla på hela tiden så kroppen förstår!

Väldigt konstigt med, ja e ALDRIG sjuk bara 1 gång/år och då e ja lite förkyld och har ont i halsen en vecka men nu när ja tar prednislolon så e ja sjuk mer, vaknade idag med ont i halsen och förkyld har varit de 3 gånger på 4 månader nu!! de betyder ju bara att prednislononet dämpar mitt immunförsvar :) å de e ju bra!   
    Hej! Jag ska börja vid mensens första dag den månad jag vill bli gravid för att immunförsvaret ska vara nedsatt redan från början, men om jag inte skulle bli gravid inom 3 månader skulle jag sluta och ha ett uppehåll av prednisolonet, vet inte varför riktigt men att kroppen inte mår så bra av att äta det länge? Tror det vid graviditet är så att jag ska äta fram tills v 12, kan ha varit fram till v 9 med men vill gärna fortsätta så långt det är riskfritt så v 12. För säkerhetsskull. Har 10 mg en tablett om dagen och längtar tills mensstart nu =)
  • Vilaa
    L Maria skrev 2012-01-07 13:24:12 följande:
    Ponera att man skulle få Prednisolon utskrivet - och man inte ska äta det mer än tre månader i rad, men man ska hålla på hela cykeln för att få effekt; är det varannan månad som gäller då, till dess att man blir gravid och därefter fortsätta till v 12...?
    Man har ju läst lite här och där, men eftersom det inte är SÅ vanligt förekommande än, så verkar det vara lite olika bud. Samma sak med doseringen har jag för mig?
    Tänker att det kan vara bra att veta och kunna trycka på med rätt dosering och tillfälle när man väl träffar en läkare, om de nu är tveksamma till att skriva ut.
    Tack för tips Vilaa - ska kolla runt lite mer om det finns någon i Skåne som kan tänka sig detta.
    Min läkare sa att jag skulle äta 3 månader i sträck och ifall att jag inte blivit gravid inom dom 3 månaderna skulle jag trappa ner prednisolonet under en vecka för att sedan vara utan en månad och sedan börja igen. Men hoppas jag blir gravid fort =) 10 mg om dagen har jag fått utskrivet och ska börja från mensens första dag.
    Vet inte riktigt varför man inte ska äta mer än 3 månader, förstog det som att det inte var så bra för kroppen? Och så läste jag någonstans om man typ fick feber under nedtrappningen skulle man uppsöka läkare.
  • Vilaa
    Cathy skrev 2012-01-07 18:26:04 följande:
    Har inte själv tagit kortison men funderar på det och har därför läst på - tar man kortison för länge kan det leda till sekundär kortisolsvikt dvs att kroppen slutar att producera (eget) kortisol vilket kan vara farligt. Därför ska man helst inte ta mer än 10mg pred under 3 veckor...
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2344
    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...
    3 månader sa min läkare, men det där med psykiska besvär låter oroväckande.. Har haft nog med sådant av alla missfall =(
    Men om man får det utskrivet av läkare och har en dialog och behandlingsplan så tror jag det är lugnt. Dock skulle jag inte våga köpa det utomlands och bara testa. (Även om jag hade det i tankarna förut när jag var desperat.)
  • Zinfandel
    Cathy skrev 2012-01-07 18:26:04 följande:
    Har inte själv tagit kortison men funderar på det och har därför läst på - tar man kortison för länge kan det leda till sekundär kortisolsvikt dvs att kroppen slutar att producera (eget) kortisol vilket kan vara farligt. Därför ska man helst inte ta mer än 10mg pred under 3 veckor...
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2344
    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...
    Njae, nyare studier visar tvärtom.... Så vi kanske en gång för alla kan konstatera att man kan visa vad man vill 
    med studier Flört Men eftersom de utländska klinikerna, som är experter på immunologi, ordinerar betydligt längre än så, så litar jag fullt ut på dem! Tex har det visat sig att kroppen behöver den tiden för att vänja sig vid kortisonet och för att få full effekt av den. Det finns tom en nyare studie vid Sahlgrenska som visar att långvarigt bruk (3 mån) inte har några negativa konsekvenser för varken mor eller barn. Och ibland får man ta det goda med det onda Glad
  • Vilaa
    Zinfandel skrev 2012-01-07 18:47:03 följande:
    Njae, nyare studier visar tvärtom.... Så vi kanske en gång för alla kan konstatera att man kan visa vad man vill 
    med studier Flört Men eftersom de utländska klinikerna, som är experter på immunologi, ordinerar betydligt längre än så, så litar jag fullt ut på dem! Tex har det visat sig att kroppen behöver den tiden för att vänja sig vid kortisonet och för att få full effekt av den. Det finns tom en nyare studie vid Sahlgrenska som visar att långvarigt bruk (3 mån) inte har några negativa konsekvenser för varken mor eller barn. Och ibland får man ta det goda med det onda Glad
    Ja precis. Och det är skönt att svenska läkare börjar kolla mer åt vad man gör utomlands så det finns hopp för oss alla =)
  • Ninninn

Ok tacka för alla svar! har ätit pred i en månad nu så då e de lugnt 2 till men hoppas på ett plus nästa månad :)

Förresten Lully hur går de för dig? vilken vecka har du kommit till nu? 

• Cathy
    Lully Hill skrev 2012-01-07 22:25:23 följande:
    Allt är bra än så länge! Jag har påbörjat v14 idag!
    Skönt att höra! Är så glad för din skull!! kram Hjärta
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.