• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Zinfandel
    Lully Hill skrev 2012-01-05 22:30:59 följande:
    Zin jag är så glad att du är på gång! Kram
    Jag med! Med tanke på att det inte är så länge sen vi ens började försök få barn så är det snabba beslut &  turer!! SkrattandeSolig
  • Fru xx

Stort grattis till plusset lilla M! Måste fråga bara, vad är Fragmin? Jag är igång med vår första ÄD. Har tagit en injektion Procren för nedreglering, sedan ska jag ta Progynon som är östrogen för att bygga upp slemhinnan och även prednisolon samt trombyl och så klart folsyra. Jag fick alla recepten från vår läkare i Finland, sen skickade jag kopior på dem till vår gamla IVF-läkare på Curakliniken här hemma i Sverige och då skrev hon ut svenska recept på allt, jättebra!

• Vilaa

Stort grattis lillaM!

Min mens ska komma nu i början av nästa vecka då ska jag sätta igång med prednisolon. Spännande! =)

Var det svårt att ta fragmin sprutorna? Är orolig för dom, fast jag inte ens blivit gravid ännu Tungan ute

• Vilaa
    L Maria skrev 2012-01-05 22:30:20 följande:
    Finns det information någonstans om vilka läkare/kliniker/sjukhus i Sverige som är villiga att skriva ut prednisolon...?
    Innan jag fick det utskrivet så tyckte jag det verkade omöjligt att hitta en läkare som ville testa det men nu bara dom senaste veckorna om man läser i dom här trådarna så är vi ju massor som ska äta den medicinen så tror den är på g att slå igenom som medicin och lättare att hitta doktorer. Men det bästa är nog att googla på det och läsa gamla trådar för tips, sen är det förståss olika vad man har för patienthistoria, om läkaren tror att det skulle vara någon hjälp för en.
  • Ninninn

Grattis lilla M till plusset denna gången ska de gå vägen för dig!!

Ni som tar prednisolon börjar ni med dom vid ägglossning och sen slutar när mensen kommer eller forstsätter ni hela tiden så kroppen ska fatta?? ja fick mensen i tisdags men ja tänker fortsätta med samma dos hela tiden känns meningslöst att sluta å sen börja två veckor senare igen bättre att hålla på hela tiden så kroppen förstår!

Väldigt konstigt med, ja e ALDRIG sjuk bara 1 gång/år och då e ja lite förkyld och har ont i halsen en vecka men nu när ja tar prednislolon så e ja sjuk mer, vaknade idag med ont i halsen och förkyld har varit de 3 gånger på 4 månader nu!! de betyder ju bara att prednislononet dämpar mitt immunförsvar :) å de e ju bra!   

• Lully Hill

Ninnin, du ska börja med Prednisolon CD1 och äta minst till v 12 om du blir gravid. Det är nog den vanligaste ordinationen från riktiga immunkliniker. Andra hävdar att man börjar i samband med ET el ÄL men har man immunproblem ska kroppen vara nedsatt INNAN det lilla embryot/spermien kommer.

• L Maria

Ponera att man skulle få Prednisolon utskrivet - och man inte ska äta det mer än tre månader i rad, men man ska hålla på hela cykeln för att få effekt; är det varannan månad som gäller då, till dess att man blir gravid och därefter fortsätta till v 12...?
    Man har ju läst lite här och där, men eftersom det inte är SÅ vanligt förekommande än, så verkar det vara lite olika bud. Samma sak med doseringen har jag för mig?
    Tänker att det kan vara bra att veta och kunna trycka på med rätt dosering och tillfälle när man väl träffar en läkare, om de nu är tveksamma till att skriva ut.
    Tack för tips Vilaa - ska kolla runt lite mer om det finns någon i Skåne som kan tänka sig detta.

• Ninninn

Ok man ska alltså inte ta prednisolon mer än 3 månader?? de finns väl dom som tar pred hela graviditetern eller har ja missuppfattat detta?! ja kör på nu iallafall lika bra ingen ide att sluta känner jag!

• Bling1975

Man bör avsluta prednisolon vid v12 då de flesta biverkningarna på fostret uppkommer efter den veckan. Det gäller framförallt doser över 10 mg.

Men finns ett medicinskt behov så finns det de som äter hela graviditeten men det är inte riskfritt. Har en nära vän med en svår blodsjukdom som äter 50-100 mg om dagen hela graviditeten, utan det riskerar både hon och barnet att dö.

Jag tror dock inte att det är någon större fara om man har en lägre dos att försöka ett par månader och sedan fortsätta till v 12 vid en graviditet. Men det kan ju ske en tillvänjning hos kroppen vilket kanske inte är bra. tar det lång tid att plussa kanske det kan vara bra att göra uppehåll ibland. Glöm bara inte att ni måste trappa ner sakta.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.