• Zinfandel

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Kurre: det låter verkligen som att du ska söka dig utomlands för en riktigt immunologisk utredning och sedan immunterapi. Har du läst Boken, A Beer skriver en hel del om just endometrios.

• Zinfandel

Nikki: vad har du fått för behandling vid alla bortstötningstillfällen, vad har man satt in för medicin då..? Vad har varit läkarnas åsikt? Att du blir lätt förkyld verkar vara tecken på svagt immunförsvar. Gluten är immunologiskt men det verkar du ha vuxit ifrån..? 

Eftersom ni inte har försökt särskilt länge så skulle jag råda dig att ha tålamod, fertilitet är inget enkelt och det är normalt att det tar sin tid. Däremot tycker jag det är bra att du redan nu söker information. Jag föreslår att du försöker få till en missfallsutredning eftersom du faktiskt blir gravid, det är en mycket bra början. Det kan räcka att man sätter in lite kortison. Under tiden kan du själv prova med barnalbyl och framförallt läsa boken Is Your Body Babyfriendly. Be även att få testa för bakteriell vaginos, Grupp B Streptokocker samt sköldkörtelvärden, det kan du göra på din vårdcentral eller hos BM/gyn. Lycka till! 

• Zinfandel

Har aldrig nånsin haft vinterkräksjuka... Glad Inga andra "vanliga" sjukdomar heller för den delen. Förvisso en fördel när man är egen företagare...!

Nikki: jag menade behandlingar efter de tidigare bortstötningarna, inte bara MF. Ett tips som jag viskar väääldigt tyst; vem kan kontrollera hur många MF du har haft...?! Ta kommandot över situationen!!

BV behöver inte alls ge illaluktande flytningar trots att gyn tjatar om det. Åk till Ludmila i Sundsvall om du vill testa allt!

Ja, det brukar vara samma kortison och det kan värka dämpande på immunförsvaret men det tar du i så fall på eget bevåg.

• Zinfandel

Nikki: jag kan bara råda dig att läs, läs, läs, kunskap är trygghet. Sök på Pred & fertilitet så får du massor med läsning som du kan utgå ifrån och fatta ett beslut efter. I Sverige är det vanligaste att man ger 5 mg, ibland 10 mg.

• Zinfandel
    Nikki GBG skrev 2011-09-05 18:26:09 följande:
    tack {#emotions_dlg.flower} ja jag läser så det knakar om missfall, orsaker, behandlingar osv.Glad
    många skriver att de ätit prednisolon 5 mg tom v 12 och sen trappat ner till en halv tablett de sista 3-4 dagarna och fått en lyckad graviditet så jag tror jag ska testa samma. det är 5 mg jag har hemma oxå Glad kanske bäst om jag börjar redan nu 5 dagar före min beräknade ägglossning?
    Kan vara en bra idé och nertrappningen är mycket viktig!
  • Zinfandel

Sötisa: beklagar verkligen alla dina tappra försök. Det har forskats en del på just sekundär infertilitet och det finns tydliga teorier om att första graviditeten lär kroppen att det är ett främmande föremål så den är på sin yttersta vakt till nästa gång. Jag tror faktiskt inte att någon ska behöva göra så många försök, då finns det ett problem som måste åtgärdas. Förlåt min ständiga upprepning men läs Boken, det står särskilt mycket om just ditt problem på s 44-45, ".... women with one livsborn child followed by a history of infertility, IVF failure or miscarriage have the highest incidence of autominnume disorders." Gör en ordentlig utredning i tex USA, UK eller Grekland innan nästa försök! Vänta inte! Lycka till ;)

• Zinfandel

Lilla M: .... och jag hade stöttat dig!!! Skrattande

Sötisa: ja du, om man hade några garantier... Inget i detta ger ju några garantier, det är chanstagningar men hyfsat säkra sådana. Läs, läs, läs och låt det sedan smälta. För mig har det tagit mer än ett halvårs intensiva studier, sökningar och läsande som säkert motsvarar en heltidstjänst för att få reda på det jag vet idag, för att ha fått gjort de prover jag hittills önskat och framförallt för att landa i den process jag har framför mig för att gå till botten med immunproblemen. Men jag inser att det är inte lönt att tralla på med det ena försöket efter det andra utan att ta reda på det grundläggande problemet (vi är sk oförklarligt barnlösa men jag är övertygad om att det alltid finns en orsak). Efter att ha gjort många ivf så är det också vanligt att man drar på sig bakterier & infektioner som inte går att se på vanliga tester, det kan bildas mycket ärrvävnad efter missfall, Grupp B Strepostocker är en mycket vanlig orsak, ja, det finns mycket att göra så ge inte upp på långt när än! Det gäller bara att ta reda på vilken väg som förhoppningsvis är den rätta och våga satsa på den. Men som sagt, några garantier finns aldrig... Foten i munnen

• Zinfandel

Sötisa: ja, det är ju en balansgång det där. Som du säger så är adoption = definitivt barn. Du är ju inte så gammal det finns ändå tid för att göra immunologiska utredningar sen. Nej, jag hade inte enbart litat på de svenska prover eftersom de inte tas på olika sätt men det kommer du snart att läsa om i boken! 

Min allmänläkare på vårdcentralen skriver ut Pred till mig. Ett tips är att fråga runt bland folk som har lyckats här eller andra forum, en del har över som de vill bli av med. Men tänk på att det inte är tillåtet att annonser i trådarna. Som Lully skriver så är det receptfritt i många länder!

• Zinfandel
    Lully Hill skrev 2011-09-07 20:48:30 följande:
    Låter härligt med myskväll och lägga upp framtidsplaner

Vissa av NK-testerna kan inte labben i Sverige göra. Vad jag vet är det bara ett par labb i USA som kan göra dessa jätteavancerade labbtester. Därför skickas blodet till USA. Börja med det som görs i Sverige men vill man gå vidare måste man skicka blodet dit.
    Min läkare påstår att de görs i Sverige till - men de är så dyra så därför säger man att man inte gör dem till "vem som helst" (alltså ej cancersjuka mm) ... Vet inte huruvida det stämmer och det vore ju förargligt, många av oss hade säkert betalat den summan det kostar, vad det nu innebär.
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.