• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Sötisa

Zinfandel- tack igen :)

Prednisolon, trombyl och fragmin har jag fått vid mina senaste försök så min läkare skriver ut det till mig även om jag i missfallsutredningen fick göra prover på tpo-antikroppar och koagulitionsproblen som visade bra?? Det med nk-celler har jag inte fått göra men ska absolut se om jag kan få det gjort innan nästa försök.

Ikväll blir det att prata giftemål och adoption över god mat och lite vin:)

• Lully Hill
    Sötisa skrev 2011-09-07 17:36:47 följande:
    Zinfandel- tack igen :)

Prednisolon, trombyl och fragmin har jag fått vid mina senaste försök så min läkare skriver ut det till mig även om jag i missfallsutredningen fick göra prover på tpo-antikroppar och koagulitionsproblen som visade bra?? Det med nk-celler har jag inte fått göra men ska absolut se om jag kan få det gjort innan nästa försök.

Ikväll blir det att prata giftemål och adoption över god mat och lite vin:)
    Låter härligt med myskväll och lägga upp framtidsplaner

Vissa av NK-testerna kan inte labben i Sverige göra. Vad jag vet är det bara ett par labb i USA som kan göra dessa jätteavancerade labbtester. Därför skickas blodet till USA. Börja med det som görs i Sverige men vill man gå vidare måste man skicka blodet dit.
  • Zinfandel
    Lully Hill skrev 2011-09-07 20:48:30 följande:
    Låter härligt med myskväll och lägga upp framtidsplaner

Vissa av NK-testerna kan inte labben i Sverige göra. Vad jag vet är det bara ett par labb i USA som kan göra dessa jätteavancerade labbtester. Därför skickas blodet till USA. Börja med det som görs i Sverige men vill man gå vidare måste man skicka blodet dit.
    Min läkare påstår att de görs i Sverige till - men de är så dyra så därför säger man att man inte gör dem till "vem som helst" (alltså ej cancersjuka mm) ... Vet inte huruvida det stämmer och det vore ju förargligt, många av oss hade säkert betalat den summan det kostar, vad det nu innebär.
  • jessica1979

Var på ett första läkarbesök inför IVF och det var ganska hemskt faktiskt. Det började med att jag berättade att jag varit på utredning och fått diagnosen oförklarligt barnlös, men jag förklarade att då jag tror på att det måste finnas en verklig orsak och inte bara otur så har jag tagit kontakt med en annan klinik för att göra en ny utredning då jag inte visste vad mer jag kunde göra i jakten på denna orsak. Han suckade bara och skuldbelade mig för att jag enligt honom involverat hela regionens profession inom infertiltetsområdet. Flera gånger under besöket kunde jag inte hålla tårarna tillbaks och han kunde med att bara sitta och himla med ögonen och typ uppgivet säga "vad trodde du egentligen när du kom hit idag?" Typ trodde du verkligen att du skulle kunna få någon hjälp? Eeh, jo det är väl det man hoppas på när man går till en läkare kanske. Hade med mig Alan E. Beers "Is your body babyfriendly?" Det verkade han ta som någon personlig kritik. Började babbla om diktatorer, udda människor och psykopater(?) som en jämförelse med Alan. Och började också prata om att en sådan bok inte hjälper svenska läkare i deras vardag. Jag menade på att någonstans måste man ju börja, det är alltid någon som är först med allt. Nåja, det blev långt det här. Det slutade iaf med att han frågade om han fick låna boken tills nästa gång vi ses och det verkar som han ska ta upp det här med det immunologiska med en läkare på den klinik jag förmodligen ska göra ivf på, så lite nöjd är jag ändå, men så som han betedde sig till stor del under besöket så får man bara inte göra som vårdpersonal el medmänniska tycker jag, så det så! En sak till förresten, han sa att de har provat med kortison tidigare i behandlingar men inte märkt några signifikanta resultat av det.

• Zinfandel

Men oj Jessica, behöll han boken...?! Det var verkligen oväntat! Det har jag aldrig hört innan, vad otroligt roligt, det tyder ju ändå på nåt...! Skrattande Ja, Beer brukar kallas för klåpare och hokus-pokus av andra läkare men han värjde sig rätt bra mot det själv. Ludmila får ju också utstå en hel del men de här personerna som tänker utanför boxen lyckas faktiskt rätt bra! Ja du, du kanske lyckas omvandla en läkare nu ;)) Du måste meddela när du pratat med honom nästa gång!
    En av läkarna på kliniken sa samma sak till mig i förra veckan, minuten senare skrev han ut kortison......

• babybabybaby

Denna tråden har jag missat "klistrar som favorit"!!!

Vet ni kloka kvinnor hur det förhåller sig med omega 3? Sägs ju vara anti-inflamatoriskt.

• Lully Hill

Jessica!
    Jag förstår att det var en pärs för dig idag men oj vad du ändå åstadkom med din argumentation! Sträck på dig syster för du gjorde stordåd för oss idag!! Nu skall vi höra hur det går nästa gång. Änvänd nu kvinnlig list och smicker nästa gång så kanske du har honom på rätt spår!

Välkommen babybabybaby! Jag visst är det intressant detta! Jag går och väntar på att dra i gång fertilitetsbehandling och jag har av min Athendoktor ordinerats att ta stora doser omega3 det stabiliserar ett överaktivt immunförsvar!

• Den lilla M
    Zinfandel skrev 2011-09-08 14:02:02 följande:
    Japp, igång med Omega 3 med mycket fiskolja!
    Hur mycket Omega 3 tar ni per dag. Jag började ta en kapsel (70%ig omega 3) per dag för ung 14dagar sen. Borde jag öka intaget till 2 eller 3 kaplsar??

Har även börjat dricka nässelte, även det ska ju ha en hjälpande effekt. 
    bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.