• Lully Hill

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Jag vill bara önska alla i denna grupp stort lycka till och delge vad jag nyligen fått lära!Jag önskar jag hade vetat detta när jag var yngre! 

Jag har ändå kämpat länge, blev gravid första gången när jag slutade med ppiller för 10 år sedan. Pang-bom!  Oj så lätt det gick! Men så fick jag missfall i v 12.
    Efter det har jag under 10 års tid aldrig testat positivt!  5 IVFer och massor av FET av toppen ägg i frysen samt två eggdonation. Detta har varit "oförklarligt" för svenska doktorer men jag har känt att något är fel i min kropp. Nej, det är bara äggen även om de ser fina ut. Kämpa på sade doktorerna.

Har nyligen lärt mig om immunologiska problem. Något som man jobbar mycket med i USA. Jag är ett klassiskt fall, tillsammans med de som fått barn en gång men sedan så går det inte, eller de har ägg som inte fäster eller massa missfall och inte ens blivit gravida med eggdontion.
     Kroppens immunförsvar känner igen en annan människas celler normalt taggar immunförsvaret ned och accepterar embryot. Men om immunförsvaret är för aggresivt och inte taggar ned så dödar det varje embryo. Detta är mycket färsk forskning (ca 7år) och är ännu inte accepterat i Sverige. Tecken på aggresivt immunförsvar är IBS, nässelutslag, ledproblem, stela fingrar o leder på morgonen och liknande symptom som underfunktion av sköldkörteln. Det finns fler.

Jag åkte till Grekland och fick mina immunologiska problem konstaterade. Har man dessa problem så kan man behandlas med immunreglerande medel och därigenom "stödja" graviditeten. I USA är lyckande granden ca 80% av de som testas och behandlas. Kvinnor med upprepade misslyckade IVFer. 

Googla om Dr Beer kliniken i USA, de har en bra hemsida.. Finns kliniker i USA, England och Grekland.  Jag önskar jag visste detta när jag var yngre och fortfarande hade goda chanser! Därför vill jag berätta för alla om det kan ge någon enda lite nya möjligheter!

Nu vill jag ju prova IVF och eggdontion med samtidig immunterapi och kämpar alltså för det, även om timmen är sen för mig!

Hör av er ni som vill veta mer!

Kram och lycka till ni alla hjältinnor där ute!
    Ger man upp så blir det definitivt inga barn gjorda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:34
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:48
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.
  • Sötisa

Nu har jag äntligen läst igenom hela tråden. Gud vad imponerad jag blir av alla er kloka kvinnor som är så pålästa! Jag själv är övertygad om att mina motgångar bottnar i det här med imunförvaret . Kort om mig, fick en dotter på första ivf-försöket 07. När hon var ett så började vi med syskonförsöken. Nu tre år senare så har vi gjort 10 fulla ivf och 6 fet. 2-3 mf bland dem är det enda, annars minus minus minus. Jag har fått tillbaka 2 fina embryon i stort sett varje gång förutom 3 då det vart blastocyster. Jag KAN inte bli gravid!!! Så frustrerande och värdelöst!
    300 000:- fattigare dessutom! Nu har vi ett enda försök i vårt senaste 3-pack kvar.
    Vill göra allt i min makt för att höja chanserna nu. Har fått trombyl nästan varje försök. De senaste två även prednisolon 10mg och fragmin.
    Jag är aldrig aldrig sjuk ( jobbar ändå med småbarn som alltid är sjuka höst/vintertid och alla mina kollegor är ständigt hemma och sjuka då känns det som)
    Efter min dotters födelse fick jag kass mage och lederna gör ont om jag suttit utan att röra mig ett tag. Detta är lite bättre nu på senare år.
    Jag har pco och äter metformin- det är min officiella anledning till fertilitetsproblemen.
    Eftersom jag har haft 3 missfall så blev jag utredd i våras då dom tog prover på bl.a. Tpo-antikroppar och om blodet koagulerar. Thats it. Allt såg bra ut och mina värden är bra tydligen...

Hur går jag vidare tycker ni?

• Zinfandel

Sötisa: beklagar verkligen alla dina tappra försök. Det har forskats en del på just sekundär infertilitet och det finns tydliga teorier om att första graviditeten lär kroppen att det är ett främmande föremål så den är på sin yttersta vakt till nästa gång. Jag tror faktiskt inte att någon ska behöva göra så många försök, då finns det ett problem som måste åtgärdas. Förlåt min ständiga upprepning men läs Boken, det står särskilt mycket om just ditt problem på s 44-45, ".... women with one livsborn child followed by a history of infertility, IVF failure or miscarriage have the highest incidence of autominnume disorders." Gör en ordentlig utredning i tex USA, UK eller Grekland innan nästa försök! Vänta inte! Lycka till ;)

• Lully Hill
    Zinfandel skrev 2011-09-06 14:17:08 följande:
    Sötisa: beklagar verkligen alla dina tappra försök. Det har forskats en del på just sekundär infertilitet och det finns tydliga teorier om att första graviditeten lär kroppen att det är ett främmande föremål så den är på sin yttersta vakt till nästa gång. Jag tror faktiskt inte att någon ska behöva göra så många försök, då finns det ett problem som måste åtgärdas. Förlåt min ständiga upprepning men läs Boken, det står särskilt mycket om just ditt problem på s 44-45, ".... women with one livsborn child followed by a history of infertility, IVF failure or miscarriage have the highest incidence of autominnume disorders." Gör en ordentlig utredning i tex USA, UK eller Grekland innan nästa försök! Vänta inte! Lycka till ;)
    Hej Sötisa,
    Jag håller med Zinfandel här! Ditt fall är en klassisk bakgrund till många med infertilitet där immunförsvaret är boven. Jag tycker som Zinfandel vänta inte och starta utredningen nu. Om jag vore som du skulle jag spara mitt ägg i frysen tills jag fick immunproblematiken utredd. Då kan du göra ett nytt FET tillsammans med imunterapin. Vi skall trots allt vara rädd om våra ägg och pengar!

Börja med Boken och googla sedan fram en klinik som kan passa. London, Nottingham, Athen eller New York (mfl. USA kliniker) finns tillhands för immunproblematiken. Sedan kan du om du fortfarande har åldern inne göra IVFen i Sverige!
    Lycka till!

Lycka till!
  • Sötisa

Åh tack för era snabba svar tjejer!

Jag kommer absolut se vad som kan göras men jag vet inte hur mycket min sambo klarar av i barnfråga, han kämpar tillsammans med mig men har nog inte samma inställning att man gör vad som krävs, jag däremot blir bara mer och mer triggad till att göra ALLT i min makt. jag tänker inte låta alla turer fram och tillbaka vara till ingen nytta och stå syskonlös till slut. Jag tänker inte ge upp!
    Jag är "bara" 31 så jag har många år kvar, det är ekonomin som det skulle falla på.
    Jag har massor med frågor så har ni tid så svara gärna.
    Är det någon som fått hjälp för att sedan lyckas bli gravid?
    Exakt vad för metod görs om man nu ser att det är något fel?
    Det finns ju flera som tillslut efter måååånga försök blir gravida och kan behålla barnet, är det då när kroppen har en dipp eller vad man kan kalla det enligt teorin?
    Hur ska man orka åka fram och tillbaka i världen och lägga ut ännu mer pengar för forskning som inte ens sverige tagit emot? Jag är så rädd att man gör allt förgäves om ni förstår. Än mer undrar jag hur jag ska få min sambo att hålla med mig i frågan, men det kan ju inte ni svara på ;)

Jag tycker ju att Athen eller London låter mest aktuellt med tanke på avståndet till USA. Hur går man tillväga, var hittar jag klinikerna? Jag som dessutom är kass på engelska, hur bra förstår man alla termer vid en ev telefontid?

• korfu08

Jg har inte ätit pndesonel eller vad det heter, jag blev jättesjuk förra vintern och fick problem med nässelutslag och fick t om gå på ljusbehandling och börja med astmamediciner och är fortfarande trött och anfådd för för långa promenader och orkar mindre än tidigare.

• Lully Hill
    korfu08 skrev 2011-09-06 16:03:33 följande:
    Jg har inte ätit pndesonel eller vad det heter, jag blev jättesjuk förra vintern och fick problem med nässelutslag och fick t om gå på ljusbehandling och börja med astmamediciner och är fortfarande trött och anfådd för för långa promenader och orkar mindre än tidigare.
    Hej Korfu,
    Har du någon läkare som hjälper dig med dina immunproblem och astma? I så fall tycker jag du skall ta upp infertiliteten till diskussion med honom el henne. Här får du stå på dig om de avfärdar dig. I värsta måste du argumentera om forskningsrapporter etc. Har du tur kan du via din immunläkare få immunbehandling samtidigt som du gör IVF.
    Om det inte funkar är mitt råd samma till dig som övriga, läs på kontakta klinik utomland för att få utrett om immunproblemen kan vara en orska. Du verkar ju ha kraftiga immunproblem som det är troligen i vart fall en bidragande orsaka!
    Lycka till önskar Lully

Ps till alla i tråden. Jag gick in på en hemsida och läste om en immunsjukdom SLE . Infertilitet är en av symptomerna på  SLE. Intressant i sammanhanget!
  • Lully Hill
    Sötisa skrev 2011-09-06 16:01:43 följande:
    Åh tack för era snabba svar tjejer!

Jag kommer absolut se vad som kan göras men jag vet inte hur mycket min sambo klarar av i barnfråga, han kämpar tillsammans med mig men har nog inte samma inställning att man gör vad som krävs, jag däremot blir bara mer och mer triggad till att göra ALLT i min makt. jag tänker inte låta alla turer fram och tillbaka vara till ingen nytta och stå syskonlös till slut. Jag tänker inte ge upp!
    Jag är "bara" 31 så jag har många år kvar, det är ekonomin som det skulle falla på.
    Jag har massor med frågor så har ni tid så svara gärna.
    Är det någon som fått hjälp för att sedan lyckas bli gravid?
    Exakt vad för metod görs om man nu ser att det är något fel?
    Det finns ju flera som tillslut efter måååånga försök blir gravida och kan behålla barnet, är det då när kroppen har en dipp eller vad man kan kalla det enligt teorin?
    Hur ska man orka åka fram och tillbaka i världen och lägga ut ännu mer pengar för forskning som inte ens sverige tagit emot? Jag är så rädd att man gör allt förgäves om ni förstår. Än mer undrar jag hur jag ska få min sambo att hålla med mig i frågan, men det kan ju inte ni svara på ;)

Jag tycker ju att Athen eller London låter mest aktuellt med tanke på avståndet till USA. Hur går man tillväga, var hittar jag klinikerna? Jag som dessutom är kass på engelska, hur bra förstår man alla termer vid en ev telefontid?
    Hej och tack!
    Jo, du är inte ensam att brottas kring alla dessa frågor! Precis dessa kval har vi alla. Ändå drar längtan efter att hålla en liten i famnen oss framåt och på nått sätt överkommer vi ändå hinder och svårigheter.
    Du vet ett litet steg i taget. Som att bestiga ett berg, ett steg i taget och inte titta uppåt eller nedåt. kämpa vidare ett steg i taget som en envis åsna. 
    Min klinik i Athen (Lifeclinic) hittar du på nätet. Du kan i lugn och ro maila dem till att börja med. Ja språket är lite svårt men i det stora hela funkar det ändå. Man förstår varandra på något sätt. Var inte rädd att fråga om. Detta är privatkliniker, du är kund och du betalar för dig. Du har rätt att ta plats!

Jag kan nog svara för de flesta här i tråden, "göra barn projektet" är i mångt och mycket en kvinnogrej tror jag. Vi gör vanligtvis grovjobbet, titta bara här på alla trådar på FL, mest tjejer!
    Räkna med att du får dra lasset. Det är väl nått i våra gener att barnlängtan är så stark trots alla hinder. Modersinstinkten är så stark. Om du segar på så kommer din man nog att stötta dig, vara där och göra sin insats när det krävs , men lasset, dvs kontakterna med kliniker, blodtester, mediciner, resor och planering det drar DU! 

Därför är det skönt med FL vi kan få kraft och hjälp av varandra, som ett systerskap!

Vad säger ni andra tjejer?

• Lully Hill
    Lully Hill skrev 2011-09-06 16:32:30 följande:
    Hej och tack!
    Jo, du är inte ensam att brottas kring alla dessa frågor! Precis dessa kval har vi alla. Ändå drar längtan efter att hålla en liten i famnen oss framåt och på nått sätt överkommer vi ändå hinder och svårigheter.
    Du vet ett litet steg i taget. Som att bestiga ett berg, ett steg i taget och inte titta uppåt eller nedåt. kämpa vidare ett steg i taget som en envis åsna. 
    Min klinik i Athen (Lifeclinic) hittar du på nätet. Du kan i lugn och ro maila dem till att börja med. Ja språket är lite svårt men i det stora hela funkar det ändå. Man förstår varandra på något sätt. Var inte rädd att fråga om. Detta är privatkliniker, du är kund och du betalar för dig. Du har rätt att ta plats!

Jag kan nog svara för de flesta här i tråden, "göra barn projektet" är i mångt och mycket en kvinnogrej tror jag. Vi gör vanligtvis grovjobbet, titta bara här på alla trådar på FL, mest tjejer!
    Räkna med att du får dra lasset. Det är väl nått i våra gener att barnlängtan är så stark trots alla hinder. Modersinstinkten är så stark. Om du segar på så kommer din man nog att stötta dig, vara där och göra sin insats när det krävs , men lasset, dvs kontakterna med kliniker, blodtester, mediciner, resor och planering det drar DU! 

Därför är det skönt med FL vi kan få kraft och hjälp av varandra, som ett systerskap!

Vad säger ni andra tjejer?

Glömde säga. Köp boken "Is your body babyfriendly". Finns på nätet. Samt läs på här:
    http://www.rialab.com/
    http://www.reproductiveimmunology.com/
    och forskningsrapporterna på :
    http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/506024/description

samt om den Danske läkaren Ole Bjarne Christiansen på Rigshospitalet i Köpenhamn. Detta har han publicerat:
    http://www.labome.org/expert/denmark/hs/christiansen/ole-bjarne-christiansen-189545.html

Jag vill påstå att Socialstyrelsen och svenska kliniker är långt efter!
  • Den lilla M
    Lully Hill skrev 2011-09-06 16:45:59 följande:
    Jag vill påstå att Socialstyrelsen och svenska kliniker är långt efter!
    Jag kan inte annat än att hålla med. Om man tar upp något kring detta så kollar dem på en som man vore smått knäpp eller galen. Blir så trött av att slåss i motvind. Önskar att jag hade pluggat till läkare och valt gynekologi och obsteric. Då kunde jag ha öppnat min egen privat klinik!!

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Zinfandel

Lilla M: .... och jag hade stöttat dig!!! Skrattande

Sötisa: ja du, om man hade några garantier... Inget i detta ger ju några garantier, det är chanstagningar men hyfsat säkra sådana. Läs, läs, läs och låt det sedan smälta. För mig har det tagit mer än ett halvårs intensiva studier, sökningar och läsande som säkert motsvarar en heltidstjänst för att få reda på det jag vet idag, för att ha fått gjort de prover jag hittills önskat och framförallt för att landa i den process jag har framför mig för att gå till botten med immunproblemen. Men jag inser att det är inte lönt att tralla på med det ena försöket efter det andra utan att ta reda på det grundläggande problemet (vi är sk oförklarligt barnlösa men jag är övertygad om att det alltid finns en orsak). Efter att ha gjort många ivf så är det också vanligt att man drar på sig bakterier & infektioner som inte går att se på vanliga tester, det kan bildas mycket ärrvävnad efter missfall, Grupp B Strepostocker är en mycket vanlig orsak, ja, det finns mycket att göra så ge inte upp på långt när än! Det gäller bara att ta reda på vilken väg som förhoppningsvis är den rätta och våga satsa på den. Men som sagt, några garantier finns aldrig... Foten i munnen

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.