• Sötisa

Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.

Nu har jag äntligen läst igenom hela tråden. Gud vad imponerad jag blir av alla er kloka kvinnor som är så pålästa! Jag själv är övertygad om att mina motgångar bottnar i det här med imunförvaret . Kort om mig, fick en dotter på första ivf-försöket 07. När hon var ett så började vi med syskonförsöken. Nu tre år senare så har vi gjort 10 fulla ivf och 6 fet. 2-3 mf bland dem är det enda, annars minus minus minus. Jag har fått tillbaka 2 fina embryon i stort sett varje gång förutom 3 då det vart blastocyster. Jag KAN inte bli gravid!!! Så frustrerande och värdelöst!
    300 000:- fattigare dessutom! Nu har vi ett enda försök i vårt senaste 3-pack kvar.
    Vill göra allt i min makt för att höja chanserna nu. Har fått trombyl nästan varje försök. De senaste två även prednisolon 10mg och fragmin.
    Jag är aldrig aldrig sjuk ( jobbar ändå med småbarn som alltid är sjuka höst/vintertid och alla mina kollegor är ständigt hemma och sjuka då känns det som)
    Efter min dotters födelse fick jag kass mage och lederna gör ont om jag suttit utan att röra mig ett tag. Detta är lite bättre nu på senare år.
    Jag har pco och äter metformin- det är min officiella anledning till fertilitetsproblemen.
    Eftersom jag har haft 3 missfall så blev jag utredd i våras då dom tog prover på bl.a. Tpo-antikroppar och om blodet koagulerar. Thats it. Allt såg bra ut och mina värden är bra tydligen...

Hur går jag vidare tycker ni?

• Sötisa

Åh tack för era snabba svar tjejer!

Jag kommer absolut se vad som kan göras men jag vet inte hur mycket min sambo klarar av i barnfråga, han kämpar tillsammans med mig men har nog inte samma inställning att man gör vad som krävs, jag däremot blir bara mer och mer triggad till att göra ALLT i min makt. jag tänker inte låta alla turer fram och tillbaka vara till ingen nytta och stå syskonlös till slut. Jag tänker inte ge upp!
    Jag är "bara" 31 så jag har många år kvar, det är ekonomin som det skulle falla på.
    Jag har massor med frågor så har ni tid så svara gärna.
    Är det någon som fått hjälp för att sedan lyckas bli gravid?
    Exakt vad för metod görs om man nu ser att det är något fel?
    Det finns ju flera som tillslut efter måååånga försök blir gravida och kan behålla barnet, är det då när kroppen har en dipp eller vad man kan kalla det enligt teorin?
    Hur ska man orka åka fram och tillbaka i världen och lägga ut ännu mer pengar för forskning som inte ens sverige tagit emot? Jag är så rädd att man gör allt förgäves om ni förstår. Än mer undrar jag hur jag ska få min sambo att hålla med mig i frågan, men det kan ju inte ni svara på ;)

Jag tycker ju att Athen eller London låter mest aktuellt med tanke på avståndet till USA. Hur går man tillväga, var hittar jag klinikerna? Jag som dessutom är kass på engelska, hur bra förstår man alla termer vid en ev telefontid?

• Sötisa

Tack för era svar igen. Och tips på länkar!!

Nej några garantier är jag fullt medveten om att det aldrig finns. Vi står i frågan om adoption kanske är alternativet- då får man garanterat ett barn men min man är inte helt säker och att övertala någon i en sådan fråga går ju inte. Man måste känna med hjärtat.
    Faktum är att vi har ett barn. Ett oändligt älskat barn som vi är tacksamma varje dag. Är det värt allt? Bara vi kan svara på frågan men det är oerhört svårt.

Boken är iaf beställd så nu ska jag lusläsa:)

Bara några små frågor till;) Vad har ni fått för behandling efter utredning i Athen/London? Och hur lång tid tog det? Om man tar prover i Sverige på tex tpo antikroppar och nk-celler som visat bra värden, skulle ni ändå fortsätta utomlands för ytterligare provtagning eller kan dessa ge en indikation på att det är något galet med immunförsvaret?

• Sötisa

Zinfandel- tack igen :)

Prednisolon, trombyl och fragmin har jag fått vid mina senaste försök så min läkare skriver ut det till mig även om jag i missfallsutredningen fick göra prover på tpo-antikroppar och koagulitionsproblen som visade bra?? Det med nk-celler har jag inte fått göra men ska absolut se om jag kan få det gjort innan nästa försök.

Ikväll blir det att prata giftemål och adoption över god mat och lite vin:)

Svar på tråden Oförklarlig barnlöshet kan vara ett immunproblem.