Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Här och nu skrev 2011-03-31 10:03:02 följande:
    Skaffa kunskap innan du uttalar dig. Barn som inte KAN amma far väldigt illa om de tvingas t ex.
    Amning påverkar både mamma o barn. Positivt eller negativt.En nyhet?
  • Här och nu
    Friedegard skrev 2011-03-31 10:03:55 följande:
    Knappast! de hade ju till och med vägrat barnet läkarhjälp för bronkit, detta barn hade säkert dött ändå vid första stora infektionen eftersom de inte ville använda läkemedel. 

Jag är varken för eller emot amning, mitt barn är uppfött på flaska eftersom min amning inte fungerade. Vettiga föräldrar tar hand om sitt barn oavsett vad som händer och kan de inte klara det slälv så fixar de hjälp, om det är ersättning eller en läkare, så gör man det som krävs. 
    Återigen; barnet dog av NÄRINGSBRIST.
  • Här och nu
    annbom skrev 2011-03-31 10:03:14 följande:
    Men barn i u-länder har inte ett annat behov än vad barn här i sverige har. Att vi oftast väljer att ge barnen mat tidigare har oftast inget med ammningen att göra. Vi kanske ska börja jobba snart eller så tycker vi att det känns skönt att barnet börjar med mat också så att vi inte blir så bundna.
    De har defintivt ett annat behov, pga. de inte har mat tillräckligt.
  • Här och nu
    Insatt skrev 2011-03-31 10:05:13 följande:
    Jo, amningen i sig... av den mammas pattar.
    Av mjölken i detta fall.
  • Här och nu
    Tangent skrev 2011-03-31 10:32:09 följande:

Har inte läst övriga inlägg. När man läser artikeln  i AB verkar det som föäldrarna varit väldigt fanatiska och inte lyssnat till några råd alls.
    För övrigt kan det gå fel med flaskmatning också om man inte följer instruktionerna
    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...

Ja och det kan gå fel men amning om man inte vet vilket ansvar det innebär.
  • Här och nu
    Molean skrev 2011-03-31 10:29:45 följande:
    I Sverige är man väl medveten om risken med vegankost. Någon skrev att den fått sin bröstmjölk kontrollerad just av den anledningen? På inskrivningssamtalet på MVC pratar man kost.

Varför verkar det som om vissa av er mår så dåligt av att inte ha kunnat amma att ni måste slänga sådant här i ansiktet på en hela tiden? Kan ni inte bearbeta det på något annat sätt än att hela tiden försöka trycka ner andra genom att visa på sådana här extremfall?

Skulle aldrig få för mig att kritisera någon som väljer ersättning bara för att jag ska må bättre! Vad skulle jag trycka upp i ansiktet på dem? Att i Afrika dör massor med barn därför att man ger dem ersättning?URDUMT!!!

Kunde inte amma mitt mittenbarn. Det berodde inte på henne utan på mig, jag hade alldeles för mycket omkring mig och kom inte till ro. Bvc märkte att hon inte gick upp som hon skulle och gav direkt förslaget om ersättning. Ingen amningshysteri där inte!

För övrigt känns det som att Här och Nu och Bellamorte försöker inbilla ammande mammor att de måste ha jättekollen på sin kost, det räcker gott med varierad kost för att barnet ska få i sig det den behöver. Jag låg inlagd min första graviditet och gick på medicin eftersom jag inte fick behålla någonting. Jag gick upp tre kilo under graviditeten men ut kom en frisk och kry pojk på fyra kilo!
    Handlar inte om det. Även om man säger att man inte ammar o inte vill diskutera varför o är nöjd med sitt val, hackar folk. Därför är det nyttigt med extrema exempel, som skakar om amningens helighet, även om de stora konsekvenserna har större orsaker.
  • Här och nu
    Kotte Grön skrev 2011-03-31 10:37:17 följande:
    Så flaskmatning innebär inget ansvar då eller?
    Sa jag det?
  • Här och nu
    Trivelina skrev 2011-03-31 10:37:44 följande:
    Hur får man till av rubriken "Amning är inte alltid bäst!" till att ts och andra har något form av psykiska problem med egen misslyckad amning? Det tycker jag är lite konstigt.

Det finns barn vilka tex inte tål bröstmjölk får diare och går ner i vikt, det finns tydlgen fall så som artickeln och massa andra händleser som visar på att amning är inte ALLTID bäst, men det säger inte att amining FÖR DET MESTA .
    Fanatiker är ofta fanatiska mot uppfunna metoder.
  • Här och nu
    SötFlöt skrev 2011-03-31 12:39:29 följande:
    Jag håller med! man måste vara psykiskt efter för att göra ett sådant "misstag"
    Eller förblindad av fanatism.
  • Här och nu
    Suneboll skrev 2011-03-31 12:37:46 följande:
    Man dör inte av att vara vegan. barnet måste ha varit sjukt på ngt vis, vilket det oxå stod, bronkit o B12 brist etc. Bronkit är en kraftig infektion orsakad av bakterier som obehandlad är dödlig. B12 produceras i tarmen o vid brist får man nevrologiska skador.
    Detta ahndlar knappast om kosten som föräldrarna äter el om hur mkt bröstmjölk barnet ätit utan om ngt helt annat. fy för så dålig o vinklande journalistik :0(
    Återigen dog barnet av näringsbrist.
  • Här och nu
    3 barns mamma84 skrev 2011-03-31 12:24:51 följande:
    Jag har aldrig dödat ett barn e du dum nu eller ?
    Varför jag försvara ??
    Nej det gör jag inte men jag är mamma själv.
    Misstag gör alla,men inte så grova.
  • Här och nu
    instinkt skrev 2011-03-31 12:46:31 följande:
    Jag har aldrig påstått att man dör av att vara vegan, men om man inte äter alla näringsämnen man behöver blir man sjuk. Är kroppen försvagad så drabbas den hårdare och lättare av infektioner. Det spelar då ingen roll vilken kost man äter om man inte får i sig alla näringsämnen. Äter man varierat så ökar chansen för att man får i sig det man behöver utan att man behöver vara påläst, utesluter man något utan att ersätta det med något annat som innehåller samma näringsämnen börjar kroppen faktiskt att brytas ner. Att en vegan lider av kobalamin brist är inte ovanligt och är ofta ett resultat av att personen inte är tillräckligt påläst.
    Dessutom avråds barn upp till skolåldern från vegankost och får inte vegansk skolmat.
  • Här och nu
    Suneboll skrev 2011-03-31 12:53:51 följande:
    ja men antagligen inte för att mamman var vegan eller för att barnet ammades som artiklen beskriver..då skulle det inte finnas några ungar alls i u-länderna el i krigsdrabbade områden...där lider ju mammorna av vitaminbrist etc o varenda unge ammas i flera år. I indien är de flesta veganer o alla barn ammas länge.nä ngt annat har drabbat det stackars barnet. om man överhuvud taget tror på den typen av journalistik så förstår man att dessa skräptidningar kan överleva. texten är missvisande med bilden och det finns inte ett uns av saklighet el fakta i texten...mer än att ett par har vanvårdat ett barn som de ANTAGLIGEN förstod var sjukt...står inte heller någonstans hur det är med det. Ett barn som är sjukt o inte äter får näringsbrist såklart.
    Nej, de flesta i Indien är inte veganer men vegetarianer.
  • Här och nu
    SötFlöt skrev 2011-03-31 12:53:35 följande:
    Ursäkta igen, såg att dom varit på läkarbesök. Minuspoäng till läkaren då som inte ringde socialen när barnet vägde flera kilon för lite.
    Ja miljoner minuspoäng. Man behöver inte anmäla, men säga att barnet MÅSTE läggas in. Går man emot det är man inte nån lämplig förälder.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2011-04-02 23:55:25 följande:
    fast det finns lika ju dom som har ihjäl sin barn genom att införa mat förtidigt med.
    Om de tvingar barnet att leva på mat som inte ger näring ja o det gav inte denna mammas bröstmjölk heller.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2011-04-02 23:46:49 följande:
    klart att det kan finnas det. det räcker att man inte vill ge bröstmjölk.
    men det blir inte fel fel fel för att man inte ger sitt barn nagot annat än b-mjölk första aret heller
    De flesta barn klarar sig inte på bröstmjölk ett helt år.
  • Här och nu
    Dr Mupp skrev 2011-04-03 09:01:40 följande:
    Jo det gör dem så länge de ammas tillräckligt ofta.
    Nej.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-04-03 09:22:22 följande:
    Nej.
    Järn måste bla.tillsättas efter 6 mån.
  • Här och nu
    Pallas skrev 2011-04-03 09:30:26 följande:
    Om barnet får järnbrist, ja. Det är inte alls säkert. Kollas enkelt med ett litet stick i fingret om man är orolig.
    Bröstmjölk innehåller inte tillräckligt med järn efter 6 mån.
  • Här och nu
    Dr Mupp skrev 2011-04-03 09:27:34 följande:
    Nej, faktiskt oftast inte. Det öär inet så att järnet helt automatiskt tar slut vid 6 månader. I vilket fall som helst är det ju sällan folk börjar ge järnrika livsmedel till sina 6 månaders utan det är ju rotfrukter och gröt. Inget av dem innehåller särskilt mycket järn och även om det finns tillsatt i gröten så är det icke-hemjärn som korpppen tar upp väldigt dåligt. Om bebisar skulle automatiskt beghöva järntillskott direkt efter 6 månaders dagen skulle de flesta lida av järnbrist eftersom kött sällan står på menyn som det första livsmedlen.
    Puré o gröt är järnberikade, som räcker. Finns järn i mycket mer än kött. Läs på!
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....