Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....

Freijah skrev 2011-03-30 23:12:55 följande:
    Citat från artikeln innan någon börjar gapa:

"Båda föräldrarna var strikta veganer, som inte åt några animaliska produkter. Bröstmjölken var näringsfattig och gav inte barnet de vitaminer hon behövde."

"De berättade också att de misstror traditionell medicin och har föredragit att behandla sina barn med naturmetoder."

Så det är inte amningen som döda det stackars barnet, utan korkade föräldrar som inte tänkte på sitt barns bästa.
    En DÅLIG amning varf orsaken. Det konstarerades tydligen att mjölken var för dålig.
  • Här och nu
    Alexxx88 skrev 2011-03-30 23:23:17 följande:
    Jag har inte följt tråden, har inte läst någon annans inlägg, men vill säga vad jag tycker.

Att ha denna artikel som anledning till att INTE amma är idiotiskt. Anledningen till varför flickan dog är för att hon ENBART ammades i elva månader, och jag tror inte någon av oss som vill eller har ammat har som plan att bara ge bröstmjölk upp till ett års ålder.

Mina bebisar är inte födda än, men jag vill amma dom när dom kommer, men självklart vill jag börja ge ersättning så småningom också. Men att amma är det bästa, det visar alla undersökningar. Barnen får i sig alla viktiga vitaminer o ämnen som dom behöver i början, och barn som ammas löper mindre risk att få fetma som barn.

Jag kommer försöka amma som sagt, och om det går så kommer jag försöka amma delvis fram till 6 mån, men givetvis ge dom annan mat också.

Ni som använder denna artikel som skäl för att inte amma era spädbarn, LÄS PÅ!
    De lärde tvista om amningens nyttighet o icke-ammade barn är oftast minst lika friska. Artikeln bör ses som en påminnelse om att det ligger ansvar bakom beslutet att amma.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2011-03-30 23:17:42 följande:
    men det är inte sant!
    varför inte bara inse att det inte är nagon förstklasig mjölk man ger om man inte äter som man inte äter som man ska. kroppen kan inte produsera egna mineraler och det samma gäller dom flesta vitaminer. 
    Ja, varför vägde annars barnet så lite? Dödsorsaken var näringsbrist. Om mjölken var näringsrik nog, fick hon väl inte tillräcklig mängd. Inga sjukdomar konstaterades ju.
  • Här och nu
    3barnsmor skrev 2011-03-30 23:30:16 följande:
    ja fast det gör det ju med ersättning, och all mat man ger sina barn!

hur många barn i sverige är inte överviktiga idag...

Man har alltid ett ansvar! 
    Övervikt har många orsaker. Jag har 2 ersättningsbarn som jag får kämpa för att proppa i kalorier. Ja, men de som ammar tror ofta att det bara är att amma.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2011-03-30 23:30:06 följande:
    jag tycker att du bör läsa pa inte av nagon elak anledning utan för att inte sta med sköäget i brevladan senare.
    det är inget problem att amma ett ar utan att ge nagot annat än bröstmjölk.
    oftast german inte ersätning efter det att man ammat ett tag (om man inte har problem med amningen och gar över till ersätning) utan man börjar ge gröt och olika pyreer om man vill och barnet vill runt ett halvar. innan 6 manader är det sällan man rekomenderar nagot annat än b-mjölk eller ersätning efter som magarna inte brukar palla det.
    det finns inga studier som stödjer att amning leder till mindre risk för fetma heller.
    De flesta barn delvis klarar annan mat vid 3-4 mån o många behöver det före 6 mån.
  • Här och nu
    Prodin skrev 2011-03-30 23:41:28 följande:
    Men där har du faktiskt direkt fel, Här och nu. Man har satt just 6 månader som "magisk gräns" just av den enkla anledning att de flesta barn är redo då. De flesta barn (idag) får annan mat innan 6 månader, men det betyder för all del INTE att de flesta är redo för det. Vissa barn är redo tidigare (kanske rent av så tidigt som 4 månader) andra barn är redo senare (kanske rent av så sent som vid 10 månader) men de allra flesta är det vid just  månader. Vi som har kört Baby Led Weaning märkte extremt tydligt när vår bebis var redo och det var vid ca 6,5 månad när hen helt sonika började äta av den annan mat hen erbjöds.

När rekommendationen var 4 mån var de flesta barn redo. Man ändrade tid pga. who. Mina var det defintivt. De var redo vid 3.5 mån o hade nog klarat det tidigare.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2011-03-30 23:49:02 följande:
    det är den gräns man satt av anledningen att det oftast är runt den tiden som barnen fixar mat. det är inte uteslutet att dom kan äta innan eller att det tar mycke längre tid innan dom vill äta men det är sa att säga runt 6 manader som man kan börja räkna med att barnen fixar mat
    De flesta klarar det o för 40 år sen klarade de flesta det vid 3 mån. Finns en risk att det blir svårare ju längre man väntar också.
  • Här och nu
    Prodin skrev 2011-03-30 23:52:26 följande:
    Ja och who har satt en tidsram efter att ha hittat den genomsnittliga åldern för barn, där man kan introducera komplement till amning utan att det är på ett eller annat vis skadligt. Tvärt emot vad många idag hävdar om sympati mot u-länder och annat dravel är whos satta rekommendationer baserade på bebisar från alla jordens hörn och kanter. Inte bara u-länder, oavsett etnicitet. Och snittet är, för att med stor emfas tydliggöra, vid just 6 månader, oavsett vad en och annan privatpersons empiriska studier månne peka på.

Oavsett så dör inte barn för att de endast ammas vid 11 månaders ålder om inte något mer ligger bakom, vilket det tydligt gör i det här fallet.

Viss källkritik är på sin plats när man läser artiklar i aftonhoran.
    Det handlar om sympati o inget annat.
  • Här och nu
    lövet2 skrev 2011-03-30 23:44:04 följande:
    Bronkit? Kålblad? Dåligt immunförsvar? Läste du inte hela artikeln ...? Obestämd
    Jo, och dödsorsaken var näringsbrist.
  • Här och nu
    Stinky skrev 2011-03-30 23:56:21 följande:
    Det finns väl ingenting som alltid är bäst, vare sig det gäller amning eller andra saker. Det är fruktansvärt tragiskt det som skrivs i artikeln, men jag ser det inte som någon anledning att smutskasta amning. Likväl som att man inte ska smutskasta modersmjölksersättning.
    Nej, men att lära sig VAD man måste tänka på ang. sättet man matar.
Svar på tråden Amning är inte alltid bäst! Läs, fy tusan säger jag bara....