• Fredis

Hur håller man igång mjölkproduktionen?

Min son vill inte ta bröstet så jag har hyrt en pump från bb. Dock får jag bara ut 30 ml per gång så vi ger även tillägg. Han är bara en vecka gammal m känns redan som om jag sinar. Brösten är inte längre lika stela svullna och ömma. Hjälp mig, vad skall jag göra???

• Svar på tråden Hur håller man igång mjölkproduktionen?
  • Mysanochmimer

Svullnaden SKA gå ner så det är ingen fara egentligen.

Hur ofta pumpar du?
    Om jag vore du skulle jag pumpa lika ofta som jag skulle ha ammat, när min son var nyfödd ammade jag 1 gång i timmen/varannan timme.

Försök få han att suga innan varje pumpning.

Sen är det inte alla som får ut mjölk vid pumpning, tyvärr, jag hade/har en fullt fungerande amning men får som MAX ut 50 ml/bröst när jag pumpar

• Fredis

Jag ammar nog för sällan då, var tredje timme. Hur gjorde du på natten? Vad trist om det inte GÅR att få ut nga mängder bara för att man pumpar.. Sonen får försöka m jag är skeptisk till att vi kommer få till det tyvärr.

• Mysanochmimer
    Fredis skrev 2011-03-22 20:44:52 följande:
    Jag ammar nog för sällan då, var tredje timme. Hur gjorde du på natten? Vad trist om det inte GÅR att få ut nga mängder bara för att man pumpar.. Sonen får försöka m jag är skeptisk till att vi kommer få till det tyvärr.
    Jag pumpade juh inte utan ammade från start och ammade varannan timme typ på natten också.

Har du fått hjälp på BB/Amningsmottagning?

För om du verkligen vill amma så rekommenderar jag dig att kämpa för i mina ögon är det sååå värt det, jag själv är glad att jag kämpade dom första veckorna med onda sårig bröstvårtor för när det sen funkade utan krångel är det kanon.
  • Fredis

Jag har fått hjälp på bb men de sa där att kunde vara svårt m pump. Blir bara lite ledsen när det verkar ha kommit av sig. Men även om det sinar, kan man få det att funka igen då??

• Mysanochmimer
    Fredis skrev 2011-03-22 20:58:10 följande:
    Jag har fått hjälp på bb men de sa där att kunde vara svårt m pump. Blir bara lite ledsen när det verkar ha kommit av sig. Men även om det sinar, kan man få det att funka igen då??
    Ja, som jag har förstått det så ska det gå att få igång.
    Du kan be om att få en nässpray utskriven av din BVC-sköterska tror jag, nått med hormoner för utdrivningen, kommer inte ihåg namnet,
    Kolla också om det finns nån amningsmottagning du kan vända dig till för att få hjälp
  • Fredis

Hmm utdrivingen kommer igång snabbt m pumpen men det droppar ut, rinner inte, och efter ca 4 min avtar dropparna till bara nga enstaka. Hur skall det vara när man pumpar? Rinna? Länge? Sonen plutar m munnen som när man pussas när han försöker ta bröstet.. Ingen tillstymmelse till att suga.. Känner mig lite ledsen o vet varken ut eller in..

• tiipi

Jag hade också problem med en liten kille som inte fattade det här med amning från början. Fick i början ut ca 20 ml per gång efter pumpning på båda brösten så de första veckorna satt jag först och trugade med sonen vid bröstet och efter det med pumpen, kort vila (max 1h) och sedan började vi om. Segt förvisso men det gick bättre och bättre med sonens teknik och idag (3 månader) dockar han in klockrent med en gång och har gjort så ett tag. Kan idag också pumpa ur närmare 200 ml per bröst på morgonen och förmiddagen, ju längre dagen går desto mindre urpumpat går det få till.

Har du testat att ha sonen vid bröstet samtidigt som du pumpar ur det andra? Ibland går det lättare då. För mig har det hjälpt att massera bröstet när jag pumpar de gånger det har kärvat lite.

Det var jobbigt när det kändes som om jag satt med pump eller bebis vid bröstet dygnet runt, men idag, när det funkar, är jag då glad att jag kämpade igenom den första tiden!

• Fredis

Tiipi: tack för svar. Pumpade du även under natten?

• tiipi

Ja, pumpade även på nätterna men då endast 1 eller 2 gånger. Lite vila måste man ju få ;). Nattpumpningen var det jag slutade först med så fort det började gå lite bättre.

• Mysanochmimer
    Fredis skrev 2011-03-26 19:15:51 följande:
    Hmm utdrivingen kommer igång snabbt m pumpen men det droppar ut, rinner inte, och efter ca 4 min avtar dropparna till bara nga enstaka. Hur skall det vara när man pumpar? Rinna? Länge? Sonen plutar m munnen som när man pussas när han försöker ta bröstet.. Ingen tillstymmelse till att suga.. Känner mig lite ledsen o vet varken ut eller in..

Testa att "kittla" läpparna på han med bröstvårtan när han ska ta tag och sen när han gapar så trycker du dit han till bröstet, haha, svårt att förklara

När jag pumpar, har en Medela mini electric, så tar det ca 5 minuter innan det kommer igång, då "sprutar" det, men bara medans pumpen har "tag" när den tar om så slutar det tills den får tag igen, så om jag vore dig skulle jag fortsätta när du tycker att det har slutat för tror mycket hänger på att utdrivningen inte kommer igång utan det är liksom det "yttersta" du får ur.

• Sabbe

För att öka mjölkproduktionen med pump så kan du börja med att pumpa ena bröstet i fem minuter, sedan de andra i fem minuter för att sedan börja om. Varannan till var tredje timme för att öka produktionen är också att rekomendera. Man ska pumpa minst sex gånger per dygn med max fem timmars uppehåll. Att brösten är mjuka innebär baea att brösten har "vant" sig vid sin nya uppgift.
    På natten kan du lägga dig och sova för antingen vaknar du av att mjölken rinner till eller att din bebis är hungrig. Skulle du prova att pumpa var 4:e timma skulle du märka att de är mer mjölk i brösten, våga prova dig fram.

Svar på tråden Hur håller man igång mjölkproduktionen?