• tiipi

Hur håller man igång mjölkproduktionen?

Jag hade också problem med en liten kille som inte fattade det här med amning från början. Fick i början ut ca 20 ml per gång efter pumpning på båda brösten så de första veckorna satt jag först och trugade med sonen vid bröstet och efter det med pumpen, kort vila (max 1h) och sedan började vi om. Segt förvisso men det gick bättre och bättre med sonens teknik och idag (3 månader) dockar han in klockrent med en gång och har gjort så ett tag. Kan idag också pumpa ur närmare 200 ml per bröst på morgonen och förmiddagen, ju längre dagen går desto mindre urpumpat går det få till.

Har du testat att ha sonen vid bröstet samtidigt som du pumpar ur det andra? Ibland går det lättare då. För mig har det hjälpt att massera bröstet när jag pumpar de gånger det har kärvat lite.

Det var jobbigt när det kändes som om jag satt med pump eller bebis vid bröstet dygnet runt, men idag, när det funkar, är jag då glad att jag kämpade igenom den första tiden!

• tiipi

Ja, pumpade även på nätterna men då endast 1 eller 2 gånger. Lite vila måste man ju få ;). Nattpumpningen var det jag slutade först med så fort det började gå lite bättre.

Svar på tråden Hur håller man igång mjölkproduktionen?