• Anonym (TS)

Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?

Hej!

Jag har en dotter på 1 år och hon sover i sin spjälsäng på dagarna (2 ggr/dag) och i våran säng på nätterna. När jag nattar henne på dagarna/kvällarna vaggar jag henne i min famn o nynnar lite o så sover hon efter 5 minuter.

Nu har jag försökt få henne att somna själv, eftersom hon ska få ett syskon om några månader. Men det går inte. Hon kan inte somna själv.

Hur ska jag göra när lillasyskon kommer? De första månaderna sover ju bebisen bara men sen ska ju den också nattas, och helst samma tid som dottern. Jag kan ju inte ha två i famnen och sambon jobbar på dagarna. Kan inte heller släpa upp och ner barnvagnen från våning till våning och dessutom vill jag inte ha barnvagnen inomhus.

Hur ska jag göra? Någon som har ett bra tips?

När jag har försökt få henne att somna själv så har jag lagt henne i spjälsängen o sagt att hon ska sova o sagt godnatt, sen har jag satt mig på en stol utanför sängen, men hon vill bara ställa sig upp o prata med mig o bita på sängen. Så då har jag gjort likadant (lagt ner henne osv) och gått ut ur rummet, men hon gör samma sak, sen slänger hon ut nappen på golvet o så blir hon sur för att hon inte når den (hehe, sötis). Så då har jag gått in efter en stund och så slutar det med att jag får ta upp henne o vagga henne i famnen o så somnar hon med en gång.

Tips, någon? :)

• Svar på tråden Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?
  • Anonym (Stina)

När hon ställer sig upp i sängen, lägg henne ner igen. Kanske blir hon arg och protesterar och skriker men du kan ju sjunga lite för henne. Lägg ner henne så fort hon ställer sig upp igen, du kan ju lägga en mjuk hand på magen, ryggen så att hon inte kan ställa sig upp. Är hon riktigt trött borde hon somna efter ett tag. Kanske kan du låta henne ha flera nappar i sängen så hon kan byta mellan dem?  Detta har funkat för oss iallafall. Nu kan vi lägga oss ner på en madrass bredvid sängen och låta henne byta napp tills hon somnar. (18 månader nu men har gjort detta sen hon var 11 mån) Hon slutade kasta ner nappar när vi la oss på madrassen, när vi satt bredvid kastade hon ner dom så vi hade ett litet lager och gav henne en ny napp varje gång hon kastade ner en (när vi inte hittade den hon kastat ner)

• Elalwa

Jag hade nog börjat med att sitta bredvid henne medan hon låg i spjälsängen och hålla om henne, så att hon "nästan" är i min famn. Om hon blir ledsen, så är du så nära som möjligt, men jag hade ändå inte tagit upp henne. Du är nära, du pratar lugnt med henne, och till slut kommer hon nog somna. Sedan skulle jag väldigt sakta, men säkert, flyttat mig längre och längre bort. Det här funkade med min dotter utan alltför många tårar. Det tog fyra-fem dagar, sedan lärde hon sig att somna själv i sängen med öppen dörr när hon hörde mig utanför.

Det underlättar ju såklart om hon kan somna själv när syskonet kommer.

Lycka till!

Ps. Jag tror att du kommer få många svar av typen "vill hon somna i din famn så ska hon få det, inte konstigt att det finns psykisk ohälsa hos barn när de inte får tillräckligt med närhet" m.m. Men försök att gå på instinkt, känns det rätt och din lilla tjej har dig i närheten, så kan i alla fall inte jag se något som helst fel med det. Tvärtom så tror jag att barn mår bra av att få en liten stund för sig själva innan de ska somna för att smälta dagens intryck, 

• Anonym (Stina)

Sen kan jag säga att för oss var det mycket lättare att lägga henne på kvällen när hon började sova en gång per dag istället för två. Detta började vi med när hon var ca 1 år och 2 månader. Nu sover hon mellan halv tolv - ett halv två ca. Och så lägger vi henne halv åtta, åtta på kvällen.

• Anonym (TS)

Tack snälla för era tips!! :)  Tar gärna emot fler! :)

Hon sover en timme två ggr/dag, sammanlagt 2 timmar på dagen alltså. Sen sover hon 11½ - 12 timmar på natten.
    När hon nattas på kvällen får hon vällingen i våran säng o så ligger jag/sambon med henne tills hon somnat (somnar typ direkt när vällingen är slut), och så sover hon till morgonen.
    Hon ligger o sover just nu och jag vaggade henne till sömns. Kan jag prova i eftermiddag att få henne att somna själv (med mig bredvid på madrass) eller bör jag starta dagen med att få henne lite mer "självständig" - dvs låta henne somna själv på förmiddagen också? Spelar ingen roll kanske?

Hur lång tid tog det för er att börja få era att somna själv tills dess att det gick galant? Kan ni lägga ner dom i sängen nu o så somnar de direkt eller hur gör ni?

• Anonym (Stina)

Dottern sov på dagen på min arm tills hon var 6 månader, sedan tyckte jag att det började bli lite jobbigt att vara så låst. Så efter 6 mån så började vi lägga ner henne i spjälsängen alla gånger hon skulle sova. Gav napp och satt bredvid tills hon somnade. Efter bara några dagar så accepterade hon detta fast det kunde ta upp emot 45 min ibland innan hon somnade. Oftast tog det 10-20 minuter.

Att ligga på madrassen bredvid sängen började vi med för kanske 2 månader sen när hon var 16 månader, men det är nog olika. Vissa kan ju t o m gå ut ur rummet direkt, men det funkar inte här. Nu bökar hon i 5-15 minuter sen somnar hon.

Det gäller nog att man är redo själv tror jag och har ork att prova något nytt.

• Anonym (Stina)

Du kan ju prova att lägga ner henne i sängen och ge henne flaskan där, sen ger du henne napp och håller handen på henne (så att hon vet att du är nära). Sen kan du ju sjunga för henne osv och sen sitta bredvid tills hon somnar, ge det lite tid oxå för som sagt för oss kunde det ju ta ibland 45 min innan hon somnade. Men sen dess har det bara blivit lättare o lättare för oss!

• Anonym (TS)
    Anonym (Stina) skrev 2011-03-20 12:33:42 följande:
    Du kan ju prova att lägga ner henne i sängen och ge henne flaskan där, sen ger du henne napp och håller handen på henne (så att hon vet att du är nära). Sen kan du ju sjunga för henne osv och sen sitta bredvid tills hon somnar, ge det lite tid oxå för som sagt för oss kunde det ju ta ibland 45 min innan hon somnade. Men sen dess har det bara blivit lättare o lättare för oss!
    Menar du att jag kan göra så på kvällen? För det är enda gången hon får välling. Men jag vill ha henne hos oss på natten, är inte redo för att ha henne "så långt bort" på natten än så hon får sova hos oss nattetid ett tag till. :)
    På dagarna däremot sover hon alltid i sin egen säng o har gjort sen hon var 4-5 månader.
    Nu är hon 11½ månad så hon är inte riktigt 1 år men snart. Syskonet kommer när hon är 16 månader.
    Hon har sovit i våran säng nattetid sen hon föddes.

Jag borde väl ändå hinna få henne att somna själv tills augusti? Det är ju ungefär 5 månader dit.
    Jag tycker det är kul att gå in i nya rutiner och göra små förändringar i vardagslivet så jag är redo att ge det den tid det tar iaf. :)
  • Mamma till V och E

Jag hade samma dilemma när jag väntade vår andra son. Storebror somnade då OCH nu i famnen. Var lite orolig för hur det skulle fungera, men det har faktiskt inte alls varit några problem.

Antingen har lillebror sövts innan jag söver storebror, eller så har han fått sitta hos mig i babysittern medan jag vyssat storebror.

Om ni absolut vill söva på annat sätt kan ni ju försöka, men annars skulle jag rekommendera att vänta och se hur det fungerar med den lille. Vi tänker själva fortsätta med att söva i famnen tills han är redo att somna i sängen, det får gå i successivt i den riktningen.

• Anonym (Stina)
    Anonym (TS) skrev 2011-03-20 12:40:54 följande:
    Menar du att jag kan göra så på kvällen? För det är enda gången hon får välling. Men jag vill ha henne hos oss på natten, är inte redo för att ha henne "så långt bort" på natten än så hon får sova hos oss nattetid ett tag till. :)
    På dagarna däremot sover hon alltid i sin egen säng o har gjort sen hon var 4-5 månader.
    Nu är hon 11½ månad så hon är inte riktigt 1 år men snart. Syskonet kommer när hon är 16 månader.
    Hon har sovit i våran säng nattetid sen hon föddes.

Jag borde väl ändå hinna få henne att somna själv tills augusti? Det är ju ungefär 5 månader dit.
    Jag tycker det är kul att gå in i nya rutiner och göra små förändringar i vardagslivet så jag är redo att ge det den tid det tar iaf. :)
    Ja självklart ska du ha henne hos er om det är vad ni vill! Glad Du kan ju göra som jag beskrivit på dagtid, funkar det bra kan ni ju göra samma på kvällen (plus flaskan då) när ni känner er redo! Ni kan ju oxå ställa sängen bredvid er säng så att ni har henne nära ändå när ni vill börja ha henne i egen säng på natten, tex precis bredvid er säng.

Tror absolut du kan få henne att somna själv i sängen fram till aug! För oss tog det bara några dagar som sagt. Hade iofs inget annat val heller höll på att bli galen på att ha henne sovande på mig jämt och la jag ner henne så vaknade hon. Gick lättare om hon somnade själv i sin säng.
  • Anonym (TS)
    Mamma till V och E skrev 2011-03-20 12:41:37 följande:
    Jag hade samma dilemma när jag väntade vår andra son. Storebror somnade då OCH nu i famnen. Var lite orolig för hur det skulle fungera, men det har faktiskt inte alls varit några problem.

Antingen har lillebror sövts innan jag söver storebror, eller så har han fått sitta hos mig i babysittern medan jag vyssat storebror.

Om ni absolut vill söva på annat sätt kan ni ju försöka, men annars skulle jag rekommendera att vänta och se hur det fungerar med den lille. Vi tänker själva fortsätta med att söva i famnen tills han är redo att somna i sängen, det får gå i successivt i den riktningen.
    Jag har funderat på babysitter också ifall detta inte skulle funka. Även att söva den ene först och den andre sen. Hur mycket skiljer det på dina pojkar?
    Anonym (Stina) skrev 2011-03-20 12:45:52 följande:
    Ja självklart ska du ha henne hos er om det är vad ni vill! Glad Du kan ju göra som jag beskrivit på dagtid, funkar det bra kan ni ju göra samma på kvällen (plus flaskan då) när ni känner er redo! Ni kan ju oxå ställa sängen bredvid er säng så att ni har henne nära ändå när ni vill börja ha henne i egen säng på natten, tex precis bredvid er säng.

Tror absolut du kan få henne att somna själv i sängen fram till aug! För oss tog det bara några dagar som sagt. Hade iofs inget annat val heller höll på att bli galen på att ha henne sovande på mig jämt och la jag ner henne så vaknade hon. Gick lättare om hon somnade själv i sin säng.
    Ja jag tyckte ditt tips lät jättebra! :) Ska prova med att lägga en hög med nappar i spjälsängen o lägga mig på en madrass nedanför o hålla på henne osv. Tack så jättemycket! :)
    Jag hade dottern sovandes på mig tills hob var tre månader ungefär. Ibland sov hon i en vagga men efter att hon var tre månader så sov hon hela tiden i vaggan dagtid o sen övergick vi till spjälsängen. Man blir så himla låst ja som du säger! Samtidigt är det ju mysigt men det blir lite långtråkigt efter en stund, hehe. :) Får se till att göra lite annorlunda nu med bebis så att h*n inte blir van vid att alltid sova i famnen.
Svar på tråden Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?