Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?

När hon ställer sig upp i sängen, lägg henne ner igen. Kanske blir hon arg och protesterar och skriker men du kan ju sjunga lite för henne. Lägg ner henne så fort hon ställer sig upp igen, du kan ju lägga en mjuk hand på magen, ryggen så att hon inte kan ställa sig upp. Är hon riktigt trött borde hon somna efter ett tag. Kanske kan du låta henne ha flera nappar i sängen så hon kan byta mellan dem?  Detta har funkat för oss iallafall. Nu kan vi lägga oss ner på en madrass bredvid sängen och låta henne byta napp tills hon somnar. (18 månader nu men har gjort detta sen hon var 11 mån) Hon slutade kasta ner nappar när vi la oss på madrassen, när vi satt bredvid kastade hon ner dom så vi hade ett litet lager och gav henne en ny napp varje gång hon kastade ner en (när vi inte hittade den hon kastat ner)

• Anonym (Stina)

Sen kan jag säga att för oss var det mycket lättare att lägga henne på kvällen när hon började sova en gång per dag istället för två. Detta började vi med när hon var ca 1 år och 2 månader. Nu sover hon mellan halv tolv - ett halv två ca. Och så lägger vi henne halv åtta, åtta på kvällen.

• Anonym (Stina)

Dottern sov på dagen på min arm tills hon var 6 månader, sedan tyckte jag att det började bli lite jobbigt att vara så låst. Så efter 6 mån så började vi lägga ner henne i spjälsängen alla gånger hon skulle sova. Gav napp och satt bredvid tills hon somnade. Efter bara några dagar så accepterade hon detta fast det kunde ta upp emot 45 min ibland innan hon somnade. Oftast tog det 10-20 minuter.

Att ligga på madrassen bredvid sängen började vi med för kanske 2 månader sen när hon var 16 månader, men det är nog olika. Vissa kan ju t o m gå ut ur rummet direkt, men det funkar inte här. Nu bökar hon i 5-15 minuter sen somnar hon.

Det gäller nog att man är redo själv tror jag och har ork att prova något nytt.

• Anonym (Stina)

Du kan ju prova att lägga ner henne i sängen och ge henne flaskan där, sen ger du henne napp och håller handen på henne (så att hon vet att du är nära). Sen kan du ju sjunga för henne osv och sen sitta bredvid tills hon somnar, ge det lite tid oxå för som sagt för oss kunde det ju ta ibland 45 min innan hon somnade. Men sen dess har det bara blivit lättare o lättare för oss!

• Anonym (Stina)
    Anonym (TS) skrev 2011-03-20 12:40:54 följande:
    Menar du att jag kan göra så på kvällen? För det är enda gången hon får välling. Men jag vill ha henne hos oss på natten, är inte redo för att ha henne "så långt bort" på natten än så hon får sova hos oss nattetid ett tag till. :)
    På dagarna däremot sover hon alltid i sin egen säng o har gjort sen hon var 4-5 månader.
    Nu är hon 11½ månad så hon är inte riktigt 1 år men snart. Syskonet kommer när hon är 16 månader.
    Hon har sovit i våran säng nattetid sen hon föddes.

Jag borde väl ändå hinna få henne att somna själv tills augusti? Det är ju ungefär 5 månader dit.
    Jag tycker det är kul att gå in i nya rutiner och göra små förändringar i vardagslivet så jag är redo att ge det den tid det tar iaf. :)
    Ja självklart ska du ha henne hos er om det är vad ni vill! Glad Du kan ju göra som jag beskrivit på dagtid, funkar det bra kan ni ju göra samma på kvällen (plus flaskan då) när ni känner er redo! Ni kan ju oxå ställa sängen bredvid er säng så att ni har henne nära ändå när ni vill börja ha henne i egen säng på natten, tex precis bredvid er säng.

Tror absolut du kan få henne att somna själv i sängen fram till aug! För oss tog det bara några dagar som sagt. Hade iofs inget annat val heller höll på att bli galen på att ha henne sovande på mig jämt och la jag ner henne så vaknade hon. Gick lättare om hon somnade själv i sin säng.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (TS) skrev 2011-03-21 10:39:22 följande:

Men hjälp, typiska FL-svar av vissa här inne.
    Jag har inte påstått att min dotter är stor bara för att hon ska bli storasyster. Jag tvingar henne inte att somna ensam. Jag provade en dag (tre gånger, under mindre än 10 minuter) att få henne att sova själv men bestämde mig för att fråga om tips först. Genom att ligga bredvid henne ger jag henne närhet även om det är en spjälsängs"vägg" emellan, man kan sticka in armarna som ni säkert vet.
    Sen kanske ni glömt av, eller inte velat läsa, hur vi gör nattetid.

Förr eller senare måste man vänja sina barn med att sova själv (eller ni kanske har en sexåring vaggandes till sömns i famnen?), många barn sover själva redan som nyfödda, eller efter några månader. Om det inte funkar att låta dottern somna "ensam" (med mig bredvid) så är det ju bara att prova igen en annan gång.

Sen är det väl bäst att säga detta, med tanke på att det är FL jag skriver på: Nej, jag jämför inte en ettåring med en sexåring men jag hoppas ni fattar hur jag menar. Och ja, jag vet att det är skillnad på en ettåring o en sexåring. Men som sagt, funkar det så funkar det, funkar det inte så funkar det inte.

Du ska ju helt klart göra det som du tycker känns bäst för dig och din dotter, du känner ju henne bäst. O sen behöver man inte bry sig om alla kommentarer man får här. Flört Hoppas det löser sig för er!
  • Anonym (Stina)
    morochmer skrev 2011-03-21 10:45:24 följande:
    gäller den uppmaningen alla föräldrar?
    Jomenvisst! Skrattande
  • Anonym (Stina)
    morochmer skrev 2011-03-21 10:48:44 följande:
    GenomtänktObestämd
    Yes box!
Svar på tråden Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?