• guztav06

När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?

Är nyfiken på när era barn lärde sig cykla utan stödhjul!
    Min son fyller 5 i sommar och är inte i närheten av att kunna cykla utan stödhjul. Alla barn är olika men av nyfikenhet så vore det roligt att veta när det är "vanligast" att lära sig cykla utan stöd. :D

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?
  • MrsAnd

Min dotter var 3 år och sonen 2,5 år när de började cykla själva. De hade båda kört balanscykel sen 1 år och kunde åka uppför/nerför backar. När vi cyklar längre sträckor så har de fått sitta i cykelvägen (.. med protester).

• Spucks

Dottern var lite äldre än 3,5 år och sonen lite yngre. Båda hade balanscykel innan och lärde sig cykla kortare sträckor (typ 10 meter) inom en kvart och längre sträckor inom de närmasta dagarna. Fast sonen hade aldrig haft något med pedaler och behöve därför lära sig hur man trampa innan han cyklade.

• cosinus

Nummer 1 och 4 var 5 år, ganska så precis. Nummer 2 var 4 år och nummer 3 var 3 år och typ 2 månader när han behärskade det motoriska. Men han hade inget förstånd. Kunde vända sig om och titta på saker, släppa händerna för att klia sig i ansiktet och såna saker. Vid 4 kunde man cykla bredvid honom och då fick han cykla 3 km till dagis bredvid mig (Efter mycket tjat) Tog typ en timme och han efterfrågade aldrig att få göra om det :)

• Litorina

Mina barn hade inte stödhjul. Minns inte exakt när de övergick från springcykel till pedalcykel. 4 år kanske? 

• TvillingmammaVästgöte

Vi hade inga stödhjul. Mormor och morfar lärde dem att cykla, de var nog fem år tror jag. Mormor och morfar var tålmodiga och hade mycket tid att träna 

• LaFontaine

Vi hade stödhjul en kort period. Hon lärde sig sen cykla strax att hon var 3,5 år. 

• TvillingmammaVästgöte
    Grusibrallan1 skrev 2023-01-15 11:10:40 följande:

2.5 år. Vi gick från springcykel till vanlig så inga stödhjul. Barnet kunde då cykla direkt vid första försöket. antar att springcykeln och vanlig trehjuling lärt upp trampandet respektive balansen. 

Springcyklar verkar väldigt bra, fanns inte när mina var små.
  • LFF

Fick varsin springcykel när de var 2,5 år. Året efteråt fick de varsin 16-tums cykel. På en dag hade de lärt sig hur man trampar och behåller balansen samt hur man får igång cykeln med pedalerna utan att gå omkull. Inom någon vecka cyklade de utan problem till förskolan. På sommaren cyklade vi drygt milen fram och tillbaks till centrum för att leka på stora lekparken. 

• QueenObscene

Hon var ganska precis 6. Hade inte varit speciellt intresserad av att cykla alls innan dess, annars hade hon säkert lärt sig tidigare. Jag tror man vinner mycket på att ha balanscyklar till småbarn istället för trehjuling eller stödhjul, stödhjul är mer stjälp än hjälp! 

Svar på tråden När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?