• guztav06

När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?

Är nyfiken på när era barn lärde sig cykla utan stödhjul!
    Min son fyller 5 i sommar och är inte i närheten av att kunna cykla utan stödhjul. Alla barn är olika men av nyfikenhet så vore det roligt att veta när det är "vanligast" att lära sig cykla utan stöd. :D

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?
  • mackan456

Till 3 barnsmamma 84 Inte många barn som lär sig att cykla på vintern? (Syftar på 2, 5-åringen)

• made in USA

Sonen lärde sig nån vecka innan 4 år. Dotter som är 3 håller på nu att lära sig, mest för att hon tjat på att ta av stödljulen

• Serendipitet

Min dotter var fyra år när hon lärde sig cykla utan stödhjul och cyklade då till och från dagis på grusväg och enbart cykel och gångväg. Hon ville testa själv och glädjen var stor när det fungerade. Att hon hade använt stödhjul försvårade dock.

Själv cyklade jag aldrig med stödhjul men lärde mig cykla utan innan jag blev tre.    

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Jupiter

En var 6,5 år och den andra 4. Den minsta skulle säkert kunna lärt sig vid 3 år men jag hade fullt upp med den stora ;)

• Vickeviren

Någon månad innan han fyllde 3 år kunde han cykla själv. Cyklat med springcykeln sedan han var drygt 2 år. 

• Kockobello

De ska inte ha stödhjul. 

• Fajjer
    Kockobello skrev 2023-01-14 23:06:43 följande:

De ska inte ha stödhjul. 

Klart att man ska ha stödhjul, tills man lär sig cykla.
  • Kockobello
    Fajjer skrev 2023-01-14 23:12:59 följande:
    Klart att man ska ha stödhjul, tills man lär sig cykla.
    Nej, det är trams.
  • Grusibrallan1

2.5 år. Vi gick från springcykel till vanlig så inga stödhjul. Barnet kunde då cykla direkt vid första försöket. antar att springcykeln och vanlig trehjuling lärt upp trampandet respektive balansen. 

• Embla twopointoh

Det har varit lite olika för barnen, men någonstans mellan 3-5 år har de varit, och då har de gått direkt från trehjuling (som de hade på förskolan) till cykel, några stödhjul har de aldrig använt.

Ute i trafiken har de dock inte fått cykla förrän de börjat skolan, jag har tyckt att de varit för omogna innan dess och som vuxen på egen cykel hinner man inte med om de skulle plötsligt göra något farligt.

Svar på tråden När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?