• guztav06

När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?

Är nyfiken på när era barn lärde sig cykla utan stödhjul!
    Min son fyller 5 i sommar och är inte i närheten av att kunna cykla utan stödhjul. Alla barn är olika men av nyfikenhet så vore det roligt att veta när det är "vanligast" att lära sig cykla utan stöd. :D

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?
  • vampyria2
    jagäraf skrev 2011-03-15 09:00:27 följande:
    Mina fyra barn har inte fått lära sig cykla förrän de varit i 6-års åldern och aldrig med stödhjul. Jag anser inte att de är mogna för cykling förrän i den åldern.
    Håller med dig helt klart det de rekomenderar från BVC är att barn inte ska cykla innan 5-6 år åldern och aldrig med stödhjul.
    De hade ett inslag på 4 morgon för några år sedan där en akutläkare berättade att de vanligaste och allvarligaste olyckorna som barn råkade ut för var just på cyckel och att det pga att föräldrar lät dem börja alldeles för tidigt. 
  • Pyris

Den "senaste" av dom var nästan 6 år. Den "tidigaste" av dom var 3 år. 

• Guld gossarnas Super Mamma

Man ska inte dra alla barn över samma kam,finns ju de som faktiskt är mer mogna och kan klara av detta med att cykla,men vi låter ju så klart ej dom cykla obevakat eller ute i trafik,uten enbart inne på gården och då är vi med ute.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • WhiteAngels

Första var 7 år fyllda ,innan hon ens ville och hade tålamod
    Andra han var 6 ,5 år i somras,men han behlvde vi aldrig lära utan han kunde med en gång
    Tredje funderar jag på att testa med i sommar,blir 4 år till hösten

• skånegås

Röstade på 4-5 år då två av barnen lärt sig då de var 4,5år. Det tredje var knappt 4 år. Har ALDRIG använt stödhjul till något av barnen. Tror det bara blir svårare då. De klarar sig med trehjuling till dess och motivationen ökar nog lite med...

• snillis

Sonen var drygt 3,5 år.
    Dottern är 3,5 nu och vi får väl se till sommaren hur det utvecklar sig men jag skulle tro att hon inte blir lika tidig.
    Det är inget vi jobbar aktivt för att det skall ske tidigt men har man ett barn som är motoriskt tidigt så har man och så utgår man ifrån det. 

• 3 barns mamma84

Dottern var 4år gammal
    Sonen var 2,5år gammal

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84

Dottern cyklade utan stödljul från första början rammla 4 ggr och sen lämnade hon mig.
    Men att använda broms var lite si och så men det gick tillslut

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?